Måske var det en tand for frækt for flertallet af Citroëns private kunder – de ellers så store, praktiske airbumps på C4 Cactus, som gjorde bilen fantastisk som reklamesøjle.
Nu er de skrumpet ind til ingenting – og beskytter ikke mod Bilka-buler som før. Og har heller ikke samme reklameværdi som da den første Cactus blev lanceret som “Funky Van.”
Forgængeren gik direkte ind på en sjetteplads over de mest solgte varebiler – nu er Van-salget nærmest ingenting. 17 styk C4 Cactus Funky Van i årets første fem måneder. For tre år siden var salgtallet flere hundrede om måneden – og Citroëns mest solgte gulpladebil foran både Jumpy og Jumper.
Tilbage til rødderne
C4 Cactus var den første model på mærkets rejse ”tilbage til rødderne”, og den første model i den nye designstrategi med modet til igen virkelig at turde skille sig ud fra konkurrenterne. Der er stadig kun det mest nødvendige – bl.a. klapvinduer i bagdørene.
Det er pauvert, men mere ligegyldigt i Van-udgaven. De store vindueshængsler generer dog, når man skal orientere sig bagud til siden, for det ser ud som om der ligger en anden trafikant, når man kaster et blik over højre skulder.
Den gamle og nye Cactus har motorer og gearkasser til fælles, men især affjedringen er forbedret. Dertil kommer et let ændret design og en opdateret kabine med nye og ergonomiske sæder i topmodellen Skyline.
Helt ny affjedring
Det er komfort der er Citroëns speciale – som også før i tiden. Citroën C4 Cactus bliver nu den første bil i Europa, der bliver udstyret med affjedringen Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Den klarer selv de værste huller og farthindringer.
Citroën vil med personbilsudgaven især satse på ”kontante” private købere – og så må de kunder til gulplade-varianter følge efter. Lige nu er salget af Citroën biler steget med 25 pct., hvor markedet ellers er faldet med to pct. Cactus er stadig bilen, hvor man har fjernet alt unødvendigt – så vægten er 150 kg under de nærmeste konkurrenter.
Vi har prøvet bilen med begge motorvarianter – 1,2 liter benzin og 110 hk med tre cylindre og automatgear – og 1,6 liter HDI diesel og 100 hk med fire cylindre og manuel gearkasse. Førstnævnte i topudgaven Skyline og den anden i Iconic udgave.
Håb på højere trailervægt
120 hk diesel-maskinen dukker op med automatgear senere i år. Og den bliver nok den mest interessante for gulpladekunder – for så vil vi nok se en højere trailervægt end de 950 kg. i dieseludgaven med 100 hk. Varerummet er som tidligere – så det vil sige med en indvendig læssekant på hele 27 cm.
De 254 Nm i dieselbilen sikrede trækkraft i fjerde gear fra 50 km/t – og sjette fra 60 km/t.
Med automatgear i benzinudgaven er smidigheden meget tilfredsstillende, men man skal vænne sig til den særlige lyd fra den 3-cylindrede motor. Det er dog især ved acceleration. I marchfart er det rimeligt.
Økonomisk diesel
Bilen er også ganske kvik – og når 100 km/t på 9,9 sekunder. Her bruger dieselmodellen 10,7 sekunder. Topfart benzin 188 km/t. Diesel 184 km/t.
Økonomisk klarer dieseludgaven et gennemsnit på 27,8 km/l og benzinmotoren 21,7 km/l. Det giver CO2-udslip på henholdsvis 94- og 105 gram pr. kilometer.
PSA gruppen har barslet med en 1,5-liter dieselmotor, som er endnu mere økonomisk – og som nok også kommer til Cactus.
Van fra 110.000 kr
110.000 kroner plus moms koster den testede dieseludgave – mens benzinudgaven i testudgaven koster 167.990 kroner (dog 20.000 kroner mindre i Iconic udgave.)
Køreegenskaberne er fine – og med et noget lavere støjniveau også mere komfortabel på langture. Det gælder også de nye Advanced Comfort Seats. Uden at sæderne i Iconic er dårlige. Og så sidder man højt – og det giver godt udsyn og let ind- og udstigning.
Den nye C4 Cactus kendes på sin brede front, de mindre Airbumps og en bagende med nye 3D-effekt LED lygter. Som det er tilfældet med Citroën C3 og C3 Aircross er der mange valgmuligheder for farver og indretning. Her 31 forskellige farvekombinationer.
Forbedret sikkerhed
Citroën har satset meget på trafiksikkerhed – og bilen i de øverste udstyrsklasser har nødbremse (Active Safety Brake) og fås alt efter model med bl.a. linjevogter, bakkamera, Park Assist, Blind Spot system, skiltegenkendelse, advarsel mod træthed og antispin systemet Grip Control – selvfølgelig alt efter model.
Topmodellen hedder Skyline, der har det meste udstyr standard – og lige under er så udstyrsniveau Iconic. Der findes også en basisudgave kaldet Aspire.
Vi kan tilføje Skyline’s læderrat, navigation, tågeforlygter, klimaanlæg, start/stop funktion, glastag, fartpilot/begrænser og sædevarme i begge forsæder.
Fuld sikkerhed til alle
Iconic udstyrsniveauet har dog også klimaanlæg – ligesom 7 tommer touchscreen (dog uden navigation), læderrat, tågeforlygter og linjevogter. Når det gælder teknik, affjedring og sikkerhed er bilerne ens.
Testbilen med benzinmotor havde også ekstra 17 tommer alufælge (normalt 16 tommer) samt nøglefri start.
Man kan tillige parre sin mobiltelefon med bilens touchscreen, der kan fås tilslutning til 3D navigation med stemmegenkendelse – og så har den Connect Box nødsystem, så man sættes i forbindelse med nødhjælp ved ulykker og nedbrud.
Tekniske data Citroën C4 Cactus diesel:
Motor: 4 cyl. HDI turbodiesel.
Slagvolumen: 1,6 liter
Ydelse: 100 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 254 Nm v. 1.750 omdr.
Gennemsnitsforbrug: 27,8 km/l.
CO2 udslip: 94 g/km.
Gearkasse: 5 trins manuel.
Topfart: 184 km/t
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Trækkraft i 4.- og 5. gear: Fra 50- og 60 km/t.
Køreklar vægt: 1.218 kg.
Totalvægt: 1.620 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter
Trailervægt med bremser: 950 kg.
Sikkerhed: Active Savety Brake
Læssehøjde udvendig/indvendig: 80/27 cm.
Pris ekskl. moms: 109.990 kroner.
Udstyrsniveau: Iconic.
Tekniske data Citroën C4 Cactus benzin:
Motor: 3 cyl. benzin
Slagvolumen: 1,2 liter
Ydelse: 110 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 205 Nm v. 1.500 omdr.
Gennemsnitsforbrug: 18,9 km/l
CO2 udslip: 119 g/km
Gearkasse: 6 trins aut.
Topfart: 188 km/t
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Køreklar vægt: 1.210 kg.
Totalvægt: 1.600 kg.
Trailervægt med bremser: 92o kg.
Sikkerhed: Active Safety Brake.
Pris ekskl. moms: 169.990 kr.
Udstyrsniveau: Skyline.