Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Skraldebiler i stødet

Frederiksberg kommune vil øge indkøbet af elektriske skraldebiler – med forbedret miljø for borgere og medarbejdere.

Frederiksberg kommune har 28 skraldebiler. Heraf er de fem nu eldrevne – men kommunalbestyrelsen ser gerne, at alle disse biler bliver elektriske.

Selv om de koster næsten tre gange så meget – nemlig 4,1 millioner kroner mod 1,5 millioner kroner for en dieseldreven skraldebil.

1,2 mio. tømninger pr. år

Men mens afskrivningen er syv år for dieselbilen, så er den 14 år for elbilen – fordi drivlinen ikke forældes ligesom dieseludgaven.

For som Nordeuropas tætteste befolkede område med 105.000 indbyggere på ni kvadratkilometer er det vigtigt med et godt miljø. Og det sikrer el-køretøjer, som ikke har lokal forurening og ikke støjer. Vigtigt, når man har 1,2 millioner tømninger om året.

”I begyndelsen, da vi havde vores første elektriske skraldebil, var der klager over bilens trækkraft – men i dag vil de samme chauffører ikke tilbage, for arbejdsmiljøet er meget bedre,” siger Ole Philip, der er afdelingschef for Frederiksberg Gartner og Vejservice (FGV) og Frederiksberg Renovation (FR).

Leveret af Phoenix Danmark

For nylig blev den femte el-skraldebil leveret af den danske importør af PVI Cless-skraldebilerne, Phoenix Danmark, som i øvrigt også har solgt bilerne til andre nordiske lande. Phenix Danmark er en del af Henrik Tofteng gruppen.

Den femte el-bil blev leveret for nylig under konferencen Nordic Clean Energy Week – holdt i Malmø og København. Bilen blev leveret efter et møde på IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, på Kalvebod Brygge i København.

PVI er netop nu den eneste producent, der kan levere el-renovationsbiler i denne størrelse – på 26-27 tons totalvægt – og det ændrer sig ifølge Ole Philip ikke de første to-tre år. Men til den tid vil der være flere, der kan tilbyde disse el-biler. Dog uden PVI’s erfaring.

Øget effekt med boost

Der har dog været et par enkelte udfordringer – dels er indlæsningen lidt højere og dels var der problemer med trækkraften.

Siden den første bil blev leveret for fem år siden, er teknikken blevet opdateret – bl.a. med øget effekt samt en boost-funktion, så man ikke behøver at køre op af Valby bakke med 15 km/t – til gene for medtrafikanterne.

Nyttelasten er én tons mindre end på dieselbilerne pr. batterienhed – og Frederiksberg kører med tre enheder for at opnå 255 kWh. Batteri-levetiden er minimum 10 år.

120 km rækkevidde

PVI’s renovationsbil har en rækkevidde på 120 kilometer under arbejde (PVI oplyser 140 km max). På Frederiksberg køres 80 kilometer, så batterierne er ikke tomme efter dagens to kørselsrunder – inklusive tømning på varmeværket på Amager.

Opladning ligger på op mod ni timer med 63 ampere. En bil kører 28.800 kilometer om året. Frederiksberg har netop fået sin egen kraftige 10 Megawatt transformatorstation til at klare opladningen af kommunens mange små og store elkøretøjer.

Det franske firma PVI har eksisteret i 28 år, og har produceret de elektriske renovationsbiler siden 2011. Frederiksberg købte sin første bil i 2013.

Britisk førerhus

Førerhuset og lastbilen produceres af britiske Dennis Eagle, mens PVI klarer el-drivlinen. PVI er specialiseret i produktion af små specialenheder.

Dennis Eagle ejes af hollandske Terberg, mens PVI i dag er ejet af Renault Group (person- og varebiler). Det er bl.a. PVI, der har været med til at udvikle el-varebilen Renault Master Z.E.

Dennis Eagle producerer også fortsat dieseludgave af bilen – bl.a. med Volvo-motorer. Bilen sælges af Renault Trucks.

Fakta: PVI Cless renovationsbil:
Førerhus og chassis: Dennins Eagle Elite 6 (UK).
Drivline: PVI, Paris.
Gearkasse: ZF 9 trins (robottiseret).
Nyttelast: 16,8 tons.
Totalvægt: 26-27 tons.
Effekt: 255 kWh
Elmotor: 103 kW (med boost: 118 kW)
Batteripakke: 3 stk. litium-ion á 1,2 tons.
Kabinevarmer: diesel (12 liter tank).
Affjedring: luft.
Aksler: to styrende.
Styretøj: Hydraulisk-elektrisk.
Rækkevidde/renovation: 120 km.
Daglig kørsel/Frederiksberg: 80 km.
Årlig kørsel/Frederiksberg: 28.800 km/år.
Tømninger pr. år/Frederikberg: 1,2 mio.
Gennemsnitshastighed/Frederiksberg: 10 km/t.
Forbrug af energi: 60 pct.
Forbrug pr. km: 2,25 kWh.
Topfart: ca. 70 km/t.
Regenerering ved opbremsning: 14 pct. af energien.
Ladetid 63 A: Op til ni timer.
Årligt forbrug: 50.000 kWh (dieselbil 11.000 liter)
Udledning CO2 pr år: 13 tons (dieselbil 30 tons).
Udledning NOx pr. år: 0,16 tons (dieselbil 7 tons).
Pris: 4,1 mio. kr. (dieselbil 1,5 mio. kr.)
Årlig afskrivning Frederiksberg: 292.857 kr. (dieselbil 214.285 kr.)
Afskrivning-periode: 14 år (dieselbil 7 år).