Et nyt samarbejde mellem Fuso Danmark, Phoenix Danmark og Epoke A/S har resulteret i en Fuso Canter 7,5 tons ladbil med en Epoke Igloo saltspreder. Køretøjet skal inden for kort tid på demonstrations-turné til kommuner og virksomheder i landet.

”Vejret er jo til det – og økonomisk er der nu tale om et nyt regnskabsår hos vores kunder. Så tidspunktet er godt – også fordi vinteren først nu har holdt sit indtog, siger direktør Brian Olsen, Phoenix Danmark – et selskab i Henrik Tofteng koncernen.

De fleste vej- og parkfolk i kommunerne er i forvejen bekendte med Epoke produkter. Så det er sammensætningen, der vil være interessant.

Kompakt bil med chassisramme
Fuso Canter er en af de få kompakte chassis’er med chassisramme, der tillige er vægtoptimeret med den hulmønstrede chassisramme. Et kort lad uden unødvendigt udhæng er samtidig optimalt for en lille saltspreder, der både skal klare veje og stier i en kommune.

Det betyder optimal komfort og sikkerhed, når vægten ikke er fordelt for langt tilbage. Et udhæng betyder ofte at bilen er haletung og derfor lidt sværere at styre på smalle stier.
Men samtidig skal bilen helt være så stærk, at den ikke tager skade af de mange ekstra kilo på ladet på en fyldt saltspreder – år efter år.

Passer vægtmæssigt sammen
”Opbygningen er optimal, fordi chassis, lad og saltspreder vægtmæssigt passer optimalt til hinanden. Der er faktisk kun 137 kg. tilbage af totalvægten, når bilen ruller afsted fuldt lastet. Selve Epoke anlægget har en tjenestevægt på 3.408 kg. med befugtningsanlæg, siger salgschef Jesper Damgaard, Phoenix Danmark.

Der er tale om en saltopløsning på 22 pct. – og det betyder at saltet bindes til vejoverfladen og ikke blæser væk. Man kan dog også få en Igloo uden befugtningsanlæg.

Sprederen betjenes via en EpoBasic fjernbetjening, men kan også fås i EpoMaster udgave, som giver mulighed for individuel opsætning af spredeindstillinger samt dataopsamling og eventuel GPS-styret spredning som ekstraudstyr.

Sammen med bilens tachograf
Systemet virker i dette tilfælde sammen med bilen Tachograf. GPS styringen sikrer optimal udlægning – og tager eksempelvis også hensyn til busholdepladser og andre særlige vejforløb.

Anlægget kan leveres sammen med en lille benzin- eller dieselmotor, men i dette tilfælde bruges Fuso’ens hydraulikanlæg – det betyder yderligere vægtbesparelser. Der er gjort meget ud af udrustningen med sikkerhedssystemer – b.la. med Faster lynkobling.

Duonic automatgear
Bilen er meget letkørt – ikke mindst, da den leveres med Duonic automatgear. Så kan chaufføren i kabinen koncentrere sig om saltudlægningen. Bilen fås også med firehjulstræk – dog ikke i forbindelse med automatgear. Desuden er der mulighed for miljørigtig hybrid-teknologi, som mange efterspørger.

Med befugtningsanlæg
Prisen på bilen er nogenlunde som andre biler i klassen – det vil sige cirka 330.000 kroner  plus moms. En saltspreder fås i mange udgaver – men modellen til en bil som i testen ligger typisk på cirka 225.000 kr. (med befugtningsanlæg). Så hele testkøretøjet kan med ekstraudstyr fås for cirka 565.000 kr. plus moms, oplyser Phoenix Danmark.

Produkterne fra Epoke er velkendte. Saltsprederne er særdeles robuste og levetiden opgives til minimum 12 år – flot, når man tænker på, at udstyret altid udsættes for salt og vand. Epoke sælger cirka 1.000 saltspredere om året.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk