Det er fire år siden, at Mitsubishi lancerede deres seneste udgave af pick-up modellen L200, men allerede nu følger afløseren – med premiere allerede den 9. november ved fabrikken i Thailand.

Thailand er det eneste sted, hvor både L200 og adskillige søstermodeller produceres. Bl.a. Fiat Fullback og RAM 1200. Der er dog ikke meldt ud, om samarbejdet med FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) fortsætter.

Det er sjette generation, der nu er på vej, og som lander herhjemme næste sommer ifølge den danske importør. Designet, som er i den nuværende version, kom allerede i 2005 – men de første fotos viser en større designændring.

Ny teknik ukendt

Mitsubishi indgår i dag i Renault-Nissan alliancen, men om teknikken fra Nissan Navara pick-up – med bl.a. uafhængig affjedring på bagakslen og Nissans 2,3 liter motor – genbruges i den nye L200 vides ikke. Den nuværende L200 fik en ny 2,4 liters dieselmotor fra Pajero ved seneste modelændring.

Hvad angår terrænkørsel er både Mitsubishi og Nissan eksperter – gennem mange års erfaring. Når det gælder Mitsubishi pick-up modeller er der tale om 40 års erfaring. Og L200, som hedder Triton bl.a. i Australien, er der tale om en produktion på 4,7 mio. enheder.

Den nye L200 er testet i de mest uvejsomme terræner – og bilerne har også været på feltprøver hos kunder.

”Engineered Beyond Tough”

Selv kalder Mitsubishi bilen som ”Engineered Beyond Tough” – altså udviklet hårdere end barsk – og man har ændret på både præstationer, funktionalitet, sikkerhed, styrke og kvalitet.

Den nuværende model har vi testet i de mest uvejsomme områder – bl.a. i forbindelse med vores tests ved ”Pick-Up of the Year” – og det vil vi også gøre næste efterår ved udholdenhedstests i Sverige – forud for juryens udnævnelse af Pick-Up of the Year 2020, hvor undertegnede er dansk jurymedlem.

Det kan undre, at Mitsubishi kun har inviteret en lille del af IPOTY-juryen til præsentationen i Thailand næste måned, men måske får juryen prøvet den i forbindelse med en lancering i Europa formentlig næste forår.

God i terrænet

Den nuværende L200 klarer sig bl.a. udmærket i bundløst terræn med sine klassiske bladfjedre bagtil, men på jævn landevej er den uden læs noget urolig.

Helt lydefri er den ikke, men Mitsubishi understreger, at det er en arbejdshest. Styretøjet er dog ganske letgående. På krogen kan den have 3,1 tons.

4×4-systemet kan låses permanent i 4H – med automatisk fordeling af træk mellem for- og bagaksel.

Fem års fabriksgaranti

Vi skal nævne bilens fem års fabriksgaranti eller 100.000 km. Mitsubishi er kendt for sine pålidelige og driftssikre biler – og det har været med til at give mærket mange sejre i rallies som Safari Rally og Paris-Dakar Rally gennem årene.

To års yderligere fabriksgaranti betyder en langt højere grad af sikkerhed, hvis uheldet alligevel skulle være ude, og man får brug for reparationer i forbindelse med materiale- eller fabrikationsfejl under garantien.

Salgstal herhjemme

Der er solgt 30 L200 herhjemme  fra januar til og med september i år mod 47 i fjor. I 2017 solgtes 57 enheder mod 90 i 2016.

Til sammenligning blev der solgt 37 Fiat Fullback mod 17 enheder i samme periode i fjor. I 2017 blev der solgt 20 Fiat Fullback mod 35 enheder i 2016.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk