Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022. Den nye elbil vandt foran tre andre elbiler, da prisen blev uddelt her til aften i Lyngby ved København.
Årets Bil i Danmark 2022 er Hyundai Ioniq 5. Den koreanske elbil blev en sikker vinder, da prisen blev uddelt i aften.
Dermed er det tredje år i træk, at en ren elbil vinder den danske titel. I alt fem af finalens syv biler er rene elbiler. Prisen som Årets Bil i Danmark er blevet uddelt siden 1969. Dengang hed vinderen Ford Capri. Ioniq 5 har for nylig også vundet den tyske “Årets Bil” titel.
Kia EV6 nummer tre
Det er samtidig første gang, at en koreansk bil stryger helt til tops. Tilmed kom Kia EV6 samtidig ind på tredjepladsen. Søstermærket til Hyundai opnåede i 2008 en andenplads med Kia Ceed.
Årets Bil i Danmark kåres af en jury på 23 medlemmer fra Danske Motorjournalister.
”Hyundai Ioniq 5 er en fortjent vinder af Årets Bil i Danmark, ligesom den vandt FDMs seneste gruppetest af elbiler. Den indeholder alt det, man forventer af en vinderbil. Den er grøn, sikkerheden er i top, prisen er fornuftig, og den har både en rækkevidde og en ladehastighed, der er blandt de allerbedste blandt elbilerne. Og så kører den naturligvis godt,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Ny elektrisk platform
Hyundai Ioniq 5 er første bil fra Hyundai-Kia på en ny elektrisk platform, der bl.a. giver mulighed for ekstra hurtig ladning på farten. Den officielle rækkevidde er, alt efter batteristørrelse, på 384-481 km. Bilen er uden afgifter.
Af finalens syv biler fås de fem kun som elbiler, mens de to øvrige, Peugeot 308 og Mercedes-Benz C-klasse, fås som benzin- eller dieselbiler og som helt eller delvist elektriske.
Hver sjette bil en elbil
”Årets finalefelt er et vendepunkt i dansk bilhistorie, der endegyldigt viser, at benzin- og dieselbiler i den slags kåringer hører fortiden til. At fem af årets syv finalister er rene elbiler, viser ikke bare, at udviklingen går hurtigt. Danskerne har også taget elbilerne til sig. Hver sjette nye solgte bil i oktober var en elbil. Det er en udvikling, som FDM støtter op om,” siger Søren W. Rasmussen.
VOTY’s valg
Hos VOTY.dk mener vi til gengæld ikke, at forbrændingsmotoren er “brændt ud” – derfor havde vi som medlem af juryen valgt bilen på den samlede sidsteplads i kåringen, Mercedes-Benz C-klasse, som vores vinder – fordi den tyske fabrik har udviklet branchens reneste dieselmotor (OM 654). Samtidig med, at Mercedes byder på plug-in hubrid udgaver og benzinudgaver til C-klassen.
På vores andenplads havde vi Peugeot 308 – fordi den fås med både el-, diesel- og benzinmotorer – samt som plug in hybrid. Senere bliver den også elektrisk.
Vi ser i VOTY.dk meget på, at en bil også skal kunne bruges som Van – og selv om der ikke er afgifter på en elbil under en halv million kroner – så vil fremtiden vise, at bl.a. kommuner vil kræve grønne biler til distribution i byer. Og det vil sige bl.a. el og brint. Brint tror vi meget på som et grønt drivmiddel til fremtiden.
Korea nummer tre og fire
På vores næste to pladser havde vi dog koreanske bilmodeller – med Kia EV6 på tredjepladsen efterfulgt af Hyundai Ioniq 5 – de er teknisk nærmest identiske, men vi fandt Kia EV6 for at være den mest praktiske.
Vores femteplads gik til Audi Q4 e-tron, som også er praktisk, men også er dyrere end de to koreanske biler på podiet.
Vores sjetteplads gik til Tesla Y for sin SUV form – men dens nyttelast er lige lille nok. Vores syvendeplads gik til Polestar 2, som byder på mindre plads, og den er mindre praktisk end dens svenske søstermodel Volvo XC40 Recharge – med samme teknik.
Polestar kommer inden længe med en SUV model, som måske er mere interessant som Van.
Sådan stemte juryen til Årets Bil i Danmark 2022:
• 1. Hyundai Ioniq 5 154
• 2. Polestar 2 119
• 3. Kia EV6 113
• 4. Audi Q4 e-tron 89
• 5. Peugeot 308 78
• 6. Tesla Model Y 73
• 7. Mercedes-Benz C-klasse 64
–
VOTY valgte således:
Mercedes C-klasse: 9
Peugeot 308: 6
Kia EV6: 5
Hyundai Ioniq 5: 4
Audi Q4 e-tron: 3
Tesla Y: 2
Polestar 2: 1