Det har betydet en gevinst på brændstoføkonomien for Vestjyllands Andel at skifte til fire nye Iveco Stralis.

En af chaufførerne siger nemlig, at han i sin nye Iveco kører omkring 300 meter længere på en liter brændstof sammenlignet med en lastbil, han kørte i tidligere. 300 meter længere på en liter dieselolie bliver til en hel del på årsbasis.

Ud over at man har fået de fire nye forvogne, har man fået nye- eller renoverede påhængsvogne.

Tilbud fra flere
Ved valget af leverandør lagde Karsten Thue Siem, der er ansvarlig for transport og logistik hos Vestjyllands Andel, vægt på at få tilbud fra mere end én leverandør. Valget faldt på en løsning, hvor lastbilerne blev leveret af Iveco og lad-opbygningerne af Skelhøje Vognfabrik A/S.

Chaufførerne sidder  til dagligt bag rattet seks dage om ugen – og kører korn- og foderstoffer ud til kunder i det meste af Jylland, på Fyn og enkelte på Sjælland.

Vestjyllands Andel og Iveco har gennem årene opbygget et godt og tillidsfuldt forhold, og Jørgen Andersen har i løbet af de seneste ti år leveret en række nye lastbiler til Vestjyllands Andel.

To mia. kr. i omsætning
Ved leveringen af køretøjerne var der lejlighed til at få en snak om de nye lastvognstog og om, hvad en virksomhed som Vestjyllands Andel med en årlig omsætning på to milliarder kroner, lægger vægt på, når der skal nye vogne med veltrimmede heste til virksomhedens i alt 25 kuske.

Sammen med chaufførerne var også Andels Karsten Thue Siem og Jørgen Andreasen fra Iveco Danmark.

Karsten Thue Siem fortæller, at det afgørende er prisen. For at få den bedste pris henter han tilbud ind fra tre leverandører, der får lov til at byde på den aktuelle leverance.

Bedste pris bestemmer
Den leverandør, der kan komme med den bedste pris på forvogne og/eller trækkere, får ordren. Det samme gælder for opbygningen, der kan være en tankopbygning eller en opbygning med lad – måske med suge/blæseanlæg.

I valget af leverandør bruger Karsten Thue Siem sine mange års erfaring med transport af korn- og foderstoffer til at udvælge hvem, der skal have mulighed for at byde.

Der bliver også kigget på. hvor leverandørerne har hjemme, og hvor chaufførerne fra Vestjyllands Andel kan få serviceret lastbiler, sættevogne og påhængvogne. For lange omveje til et servicepunkt kan være med til at diskvalificere en leverandør.

Opbygningerne
I den aktuelle leverance, hvor Iveco leverede de trækkende enheder og Skelhøje Vognfabrik leverede to af tip-opbygningerne til forvognene og med tilhørende nye tip-påhængsvogne – den ene med suge/blæseanlæg og den anden kun med blæseanlæg – kan Iveco tilbyde service i nærheden.

Det nærmeste er i Herning, men chaufførerne skal ikke køre ret meget længere før de er ved næste serviceværksted i Holstebro og Thisted mod nord, Esbjerg mod syd, og Vejle og Kolding mod sydøst. Og kommer de længere væk fra hjemstavnen, er der servicepunkter i eksempelvis Aarhus, Aalborg, Odense og Ringsted.

Et andet punkt, der spiller ind i valget af leverandør, er, hvornår den aktulle model blev lanceret. Er den spritny uden andre kilometer på vejene end testkilometerne under udviklingen, står Vestjyllands Andel ikke forrest i køen af købere.

Andre må teste nyheder
Med vestjysk sindighed lader Karsten Thue Siem gerne andre gøre sig erfaringer med de nyeste modeller. Når modellerne så har været på vejene i et stykke tid, er det en anden sag. For så er der ved at være tale om velprøvede lastbiler, som vil kunne køre ind i stalden hos Vestjyllands Andel og videre ud på vejene med korn – og foderstoffer uden de store tekniske udfordringer for hverken chauffører eller mekanikerne på serviceværkstederne.

Når bilerne så er købt og leveret, bliver de lukket ind i folden til de andre. Hverdag – ugens seks dag – er de på vejene, hver med én af Vestjyllands Andels 25 chauffører bag rattet. Fire af bilerne har to chauffører, der deler om arbejdet, mens fire biler kun har én chauffør og de otte sidste har tre chauffører på to biler.

Arbejdsfordelingen
Det giver tæt på fuld udnyttelse af chaufførernes køre- og hviletider, hvor chaufførerne, der deler biler, arbejder tre dage – og derefter har tre dage fri plus søndagen. Ud over den faste stab på 25 chauffører råder Vestjyllands Andel over fire afløsere.

”Vi har produktion og leverancer seks dage i ugen, for dyrene på gårdene skal jo have noget at spise hver dag, siger Karsten Thue Siem.

Bilerne kører også juleaften og anden jule dag. Kun første juledag er fridag.

”Det er et spørgsmål om løbende leveringer til landbrugene,” siger Karsten Thue Siem, der har arbejdet hos virksomheden i 25 år – og kan se tilbage på samlet 35 år i korn- og foderstofbranchen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk