Man kan måske kalde det overvågning, men under Corona krisen har et it-system i Volvo Trucks’ lastbiler hjulpet med til, at distribution af bl.a. fødevarer og værnemidler har kunnet fungere.
Systemet hos Volvo hedder Dynafleet – et system, der er udviklet til at kunne holde øje med lastbilens ve og vel – så man bl.a. kan forberede servicetider. Under Corona krisen har Dynafleet pludselig fået en langt mere omfattende betydning end tidligere.
Ikke sket tidligere
”Vi har aldrig ført været inde og følge bilerne hver uge før, og nu kikkede vi ikke kun på brændstofforbruget. Nu kunne vi udnytte informationerne og følge bilernes positioner. Vi så på, hvor mange biler, der stod stille – og hvor mange kilometer, som de biler havde kørt – som kørte.”
Det fortæller Anna Müller, senior vice president, Volvo Trucks Europe North & Central, til Transportmagasinet.
På et højt niveau
Hun peger på, at det ikke er informationer, som er så vigtige under normale forhold.
”Vi kunne læse lastbilernes data og sammenligne med året før – nogle steder var transporten endda steget som bl.a. i Danmark.
Det har også vist, at distributions-aktiviteten på vejene har holdt sig på et højt niveau – selv om den er faldet lidt. Det gælder ikke mindst transport som fødevarer, hospitalsudstyr og værnemidler. Og det på et tidspunkt, hvor en stor del af den øvrige trafik stod stille.
På daglig basis
Lige fra begyndelsen i februar-marts måned kom eftermarkedet i ekstra fokus, og det var på daglig basis, at Volvo holdet øje med både værksteder – og lastbilerne hos kunderne.
”Ingen var jo forberedt på Corona krisen, men vi indså straks, at uanset hvad, så handlede det om at holde lastbilerne kørende, så forsyningskæderne kunne opretholdes. Krisen har selvfølgelig ramt transportbranchen på mange måder – således blev der fortsat kørt grøntsager fra Spanien til Norden, men det har knebet med transport af komponenter til de lukkede fabrikker,” siger hun.
Undtagelserne var, når visse lande og regioner lukkede helt ned i perioder. Her spillede så Volvos Action Service med især bjergningsservice stadig ind – med basale sikkerhedskrav som afspritning og afstand mellem mennesker.
Udfordringer på lageret
”Vi har jo servicelager for Europa i Gent i Belgien – et land, der også har været hårdt ramt. Det gav nogle udfordringer, fordi vi ikke kunne komme ud til kunderne – bl.a. var vi nede på en 70 pct. bemanding på lageret,” siger Anna Müller.
Volvo Truck har også satset på meget kontrol, så der ikke skete hamstringer af reservedele, for mange personer er meget fokuserede på sig selv.
Men vi har stort set holdt vores leverancer af køretøjer og reservedele og leveret præcist – trods seks ugers nedlukning af fabrikkerne,” siger Anna Müller.
Et vigtigt erhverv
Hun peger også på udfordringer med grænselukninger. Mange chauffører var nervøse over, om de kunne vende tilbage, når de havde leveret deres fragt. Det gav meget usikkerhed. Især de første måneder.
Én væsentlig detalje for branchen er, at folk generelt har opdaget, hvor vigtig transporterhvervet er.
”Økonomisk er vi ved at vende tilbage – det viser prognoserne. Vi har også gang i alle vores fabrikker – men vi er jo blevet et halvt år forsinket. Det gælder også med vores fire nye lastbiler, som vi kun nåede at annoncere før krisen kom – nu kan de endelig bestilles,” siger Anna Müller.
Et nyt og lavere niveau
Men hun understreger, at der er tale om en helt anden hverdag – med stor forsigtighed.
”Vi ved jo grundlæggende intet om, hvordan krisen vil udvikle sig – eller om, hvor længe den varer. Vi er jo til stede på markeder i hele verden – og hvor markeder som USA og Brasilien stadig er meget hårdt ramt, så er Kina kommet tilbage, og vi er på et godt niveau i Norden. Vi har forhåbninger om fremtiden, selv om nyvogns-markedet er faldet. Vi må indstille os på at være på et nyt og lavere niveau,” siger Anna Müller.
Pandemien har sat ekstra fokus på levevis og miljø, men når det så gælder miljø og lastbiler, så er svenske lastbils-producenter historisk langt fremme.
Diesel fortsætter i mange år
Volvo Trucks har i mange år forsket i alternative drivmidler – og det er stort set op til politikerne, hvad der skal mest fokus på.
”Problemet er, at der ikke er samme fokus i alle lande. Flydende naturgas (LNG) har vi stor succes med i hele Europa – og det gælder også den syntetiske diesel HVO – men det er ikke løsninger, der har politisk opbakning i Danmark, hvor vi til gengæld kan tilbyde Biogas og naturgas (CNG) – samt el-løsninger,” siger Anna Müller.
Men diesel vil være der i mange år endnu, og her forsøger man fra Volvos side at optimere lastbilerne, så de kører endnu længere på literen.
10 pct. mere økonomisk
”Vores nyeste I-Save udgaver har vi optimeret, så bilerne er 10 pct. mere økonomiske end tidligere takket været bedre teknologi og aerodynamik. Vi har netop været med i Green Truck Route test i Tyskland, hvor vores lastbil var mere økonomisk end de konkurrerende biler i testen, som altid er den samme for den fagjournalist, der udfører disse tests,” siger Anna Müller.
Hun tror på el-lastbiler – også til længere regionale strækninger end i dag, hvor de mest anvendes til distribution. Volvo har allerede lanceret en FM entreprenør-model til el.
Norden er langt med el-løsninger – især Norge, hvor der er massiv støtte fra staten, men interessen er stor i Danmark og mange andre lande, men der mangler infrastruktur.
Tror på brint
”Men jeg ser også store muligheder i brint som drivmiddel til tunge køretøjer. Der er forsøg mange steder – og vi ser det jo også på personbilsfronten,” siger Anna Müller, der har haft en fortid hos både Volvo Cars, Ford og Saab.
Hun peger på, at der altid er tale om små volumener i begyndelsen, men så stiger interessen. Her nævner hun succesen for Tesla bilerne.
Der skal ofte et økonomisk incitament til at løfte salget – med tilskud fra det offentlige, som det er tilfældet i Danmark.
Kloge ord fra Bill Gates
”Kloge folk som f.eks. Bill Gates har jo netop udtalt, at der altid sker en overvurdering på kort sigt, men en undervurdering på lang sigt,” siger Anne Müller.
Samtidig vil EU gerne stimulere økonomien, så det handler om både pisk og gulerod. Alle er enige om, at der skal satses på miljø – men det meste udleder CO2. Det gælder også produktionen af det meste af den strøm, der kommer fra kraftværkerne i dag.
Anna Müller peger på, at bilindustrien investerer store summer i miljøforskning, men det handler meget om politik.
Vigtigt med fælles regler
Den europæiske bilindustri kæmper sammen om fælles regler med fornuftige krav og løsninger via brancheorganisationen for bilproducenter ASEA.
Hun kan godt frygte lidt, hvis fravælgelsen af diesel sker for hurtigt. Kravene må gerne være langsigtede, så transportbranchen kan følge med.
”Langt hen ad vejen handler det jo om, at vores kunder har en forretning, der skal fungere – og vi vil gerne øge deres lønsomhed med de rigtige produkter. Deres forretninger er med til at drive udviklingen i samfundet,” siger Anna Müller.
—
Faktaboks Anna Müller, Volvo Trucks:
Anna Müller er Senior Vice President (vp) Volvo Trucks North & Central og medlem af Volvo Trucks bestyrelse.
Hun har været tilknyttet Volvo Group siden 2014 – først som direktør for Business Development and Business Support og fra 2016 hos Volvo Trucks som vp for Parts & Service Contracts.
I 2019 blev hun vp for Commercial Trucks og ligeledes samme år blev hun medlem af ledelsen af Volvo Trucks Europe som vp for Service Market & Retail.
I juli i år blev hun udnævnt til Senior vp Volvo Trucks North & Central – det omfatter Benelux, Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Schweiz, Tyskland og Østrig. Desuden blev hun medlem af Volvo Trucks bestyrelse.
Anna Müller har 30 års erfaring i automobil-industrien og har foruden Volvo Trucks arbejdet i Ford, Saab og Volvo Cars. Hun har arbejdet i Köln, London, Göteborg og Stockholm.
Anna Müller er trods efternavnet (hun er schweizisk gift) født i Linköping i Sverige og opvokset i Stockholm. Hun vendte dog tilbage til sin barndomsby for at læse på universitetet, hvor hun har en afhandling i administration og økonomi, International Business Program – og senere har hun studeret ved Ecole Supérieure de Commerce i franske Nantes.
Hun bor i Torslanda udenfor Göteborg med sin mand og to voksne sønner.