Citroën i Danmark lancerer næste efterår et nyt køretøj, som man selv opfatter som transportmiddel midt imellem en elcykel og en bil. Køretøjet hedder AMI – og VOTY.dk prøvede det kortvarigt forleden i det indre København.

Det er længe siden, at vi har kørt noget som helst, der har fået så meget opmærksomhed – så vi spår køretøjet en form for succes.

Citroën sammenligner det ny AMI el-køretøj med den oprindelige 2CV – men intet kunne være mere forkert, for 2CV blev udviklet til bonden på landet, som kunne køre rundt på marken med en så blød affjedring, at kørslen trods underlaget var meget komfortabel.

Vender på en tallerken

AMI er hård som et bræt og bygget af hård plast – og hårde plastsæder – og meget ukomfortabel. Og derfor kun til korte ture. Der er heller ikke et bagagerum – så ingen indkøbsvogn. Men der er USB-stik – dog ingen radio.

Til gengæld er den ganske kvik med sin elmotor – og den vender på en tallerken. Den er 241 cm lang og 139 cm bred – og vendediameteren er under syv meter.

AMI er bygget super enkelt – med ens for og bagende (kun lygternes farve fortæller, om det er for- eller bagende). Dørene er identiske. Derfor er den ene hængslet fortil – og den anden bagtil.

Indregistreres som ATV

AMI har elmotor i stedet for 2CV’s benzinmotor – og er bygget til korte ture i byen, og så er den som nævnt hårdt affjedret med plads til to i stedet for fem i en 2CV. Som ATV må den ikke køre på motorvej.

Ser man på navnet AMI, er det hentet fra en række 60’er modeller fra Citroën med plads til fem og lige så komfortable som 2CV – og lige så aparte at se på.

Det er så her, vi kan sammenligne den nye og gamle AMI – lige så alternative i designet. Men AMI anno 1961 var en familiebil – den nye en to-personers sag, som jo indregistreres som en ATV.

70 km rækkevidde

Den klarer max. 45 km/t på toppen. Og rækkevidde på max 70 km. Den har et batteri på 5,5 kHt – og en minimal 13A sikring.

En ATV kan kun køres med styrthjelm – men her er der sikkerhedsseler, så behøves hjelmen ikke.

AMI lander først næste sommer, hvor den bliver en testbil hos visse kundegrupper – f.eks. delebilsfirmaer – og derefter først på efteråret hos forhandlerne.

Først vintersikres

Også visse offentlige virksomheder kan bruge den til at fragte personale rundt internt på arbejdspladserne. Opgaver som hjemmepleje er også interessant.

Sidst på året bliver den så til salg til private. Fabrikken vil først gøre den vintersikker til de nordiske lande – bl.a. efter vintertest i Finland. AMI sælges allerede i lande som Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Italien og Spanien.

AMI skal koste 80.000 kroner – og formentlig 70.000 kroner som vare-transportenhed. Det er ok, når man kan se, at el-budcykler let koster 45.000 kroner (f.eks. Bullitt).

Også til godstransport

Fabrikken forventer først og fremmest at AMI anno 2021 bliver fremtidens delebil – hvor man bliver transporteret rundt i byen eller som varetransportør med ét sæde og lille område til pakker som ”Last Mile Dellivery.”

Altsammen skabt på baggrund af stigende salg på nettet, hvor varer skal leveres hurtigt – midt i byen. For flere og flere kommer til at by i byerne.

Det bliver så levering af pakker med små elbil og elcykler – sammen med droner.

Opladning via stikkontakt

AMI er meget enkelt opbygget – med forskudte sæder for at give bedre plads i den minimale kabine.

Der er absolut ingen luksus og ingen sikkerhed – og opladningen sker via en ledning, der trækkes ud fra køretøjet som på en støvsuger. Det tager tre timer at lade op via stikkontakt.

Som den gamle 2CV har den vippe-sideruder – og man kommer ud via træk i en snor. Lidt a la den første Morris Mascot.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk