Subaru har en lille skare af købere herhjemme, der ikke kan drømme om at skifte bilmærke – for de har en bil, som er særdeles robust – og med sit permanente firehjulstræk kommer rundt overalt, og kan klare de fleste udfordringer i terrænet.

Det gælder også erhvervskøbere, som vælger Subaru på gule plader i firmaets tjeneste. 30 Vans kan det blive til på årsbasis – med Forester som bestseller. Det er lidt under 10 pct. af Subarus totalsalg på et godt år.

Vi har prøvet nyeste Subaru på markedet – Outback – som umiddelbart minder om forgængeren, men faktisk har bilen fået ny platform, som betyder at bilen er dobbelt så vridningsstabil. Det giver bedre køreegenskaber, øget sikkerhed og mindre støj i kabinen – trods boxer-motoren.

Høj grad af sikkerhed

Subaru bygger deres biler hjemme i Japan – og målet for fabrikken er at fremstille den sikreste bil i verden. Bl.a. med førerassistent-systemer inklusive adaptiv fartpilot og nødbremse – samt førerovervågning.

Kameraer holder øje med omgivelserne – og på 11,6 tommer skærmen kan man se rundt omkring bilen. Det er også skærmen, hvor man styrer de fleste af bilens funktioner.

Sikkerheden omfatter også navigation, 10-vejs justerbart sæde, BI-LED lygter, bakkamera, aktiv , bakning, adaptivt fjernlys, otte airbags og Subarus EyeSight systemet med automatisk opbremsning.

Forbedre kontrol over bilen

Endelig har bilen Subaru Vehicle Dynamic Control, som via sensorer analyserer, hvordan bilen følger førerens planlagte vej – hvor firehjulstrækkets momentfordeling, motorydelsen og bremserne på hvert hjul tilpasse sig hinanden.

VI skal også nævne Active Torque Vectoring – et system, som kan aktivere bremsekraft og flytte mere moment til de udvendige hjul i et sving for at øge styrerespons og forbedre kontrollen over bilen.

En ørn i terrænet

I terrænet er den som nævnt en ørn – og frihøjden er hævet en smule i den nye udgave til 213 mm. Subarus X-Mode er til terrænkørsel, hvor systemet bruger motor, transmission, firehjulstræk og bremser for at komme igennem uvejsomt terræn – uanset om det er sne eller mudder.

På vejen har man er meget komfortabel bil – og i topmodellen Touring, som vi prøvede, indstilles de to-farvede lædersæder med hukommelse. Der er varme i rat og sæder. Og en kraftig fodplade i aluminium sikrer en helt lige kørestilling.

Alt udstyr er standard

Faktisk er bilen fuldt udstyret – med alufælge, elektrisk vippe/skyde glastag, kraftig tagræling, elektrisk styret bagklap, airbags – også mellem sæderne – stort handskerum og elektrisk håndbremse.

Der er tillige stemmestyret 2-trins klimaalæg, audioanlæg og hill descend system ved bakkekørsel.

Ingen racer

Bilen har en 2,5-liter boxer-motor med 169 hk – uden nogen form for elektrisk hjælp – og et moment på 258 Nm ved 3.800 omdrejninger, der giver en fin trækkraft. Et plus, hvis man vælger at køre med den tilladte trailervægt på to tons.

Varerummet er opgivet til 1.850 liter, og vi målte læssehøjden til 700 mm. Vi skal også nævne en masse aflæggeplads – bl.a. under varerumsgulvet, der i øvrigt har seks fastgørelseskroge.

Det er måske ingen racer – den er 10,2 sekunder om at nå 100 km/t og har en topfart på 198 km/t.

Lidt forslugen

Den er dog meget behagelig at køre i det daglige. Men bliver meget hurtigt dus med bilen – og med permanent firehjulstræk har den jo et godt vejgreb.

WLTP gennemsnittet er dog kun på 11,6 km/l. Men jo uden elektrisk hjælp så som plug-in hybrid. 4×4-køretøjer er dog naturligt mere tørstige end 4×2 udgaver.

Gearskiftet er CVT – men Subarus system er Lineartronic, som betyder, at der mærkes otte trin. Helt blødt. Man kan også skifte manuelt – via skifteplader bag rattet. I forhold til tidligere er der mindre modstand i gearkassen.

Fra 295.000 kr. plus moms

Subaru forærer ikke deres biler væk – men priserne er ikke afskrækkende, når man ser på kvalitet og udstyr – samt sikkerhed.

Billigste varebil i Adventure opsætning koster 294.000 kr. plus moms – testbilen var den dyreste Touring til 341.000 kr. plus moms. Det skal sammenholdes med hvidpladeprisen for Touring på 560.000 kr.

Subaru Outback 2,5i Touring 4×4:
Motor: 4 cyl. boxer-motor.
Slagvolumen: 2.498 ccm.
Ydelse: 169 hk.
Moment: 252 Nm v. 3.800 omdr.
Gearkasse: Lineartronic 8 trins CVT.
Træk: Permanent firehjulstræk.
Topfart: 198 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Forbrug snit WLTP: 11,6 km/l
CO2 udslip: 193 g/km.
Miljøklasse: Euro6D-TEMP.
Varerum: 1.848 liter.
Læssehøjde: 700 mm.
Dæk: Bridgestone Alenza 225/60 R18.
Frihøjde: 213 mm.
Affjedring: Uafhængig for/Multilink bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.646 kg./2.200 kg.
Trailervægt: 2.000 kg.
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris Outback Van ekskl moms fra: 294.000 kr.
Pris testbil hvide plader: 559.990 kr.
Pris testbil ekskl. moms: 340.727 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk