XC40 er Volvos første forsøg i den populære SUV mellemklasse, men med bugnende ordrebøger tror Volvo på en førsteplads i klassen.

20.000 kunder har på verdensplan allerede bestilt den nye XC40 – Volvos første mellemklasse SUV. Herhjemme har 350 kunder skrevet under på slutsedlen – uden at have prøvet den.

Så sikre er kunderne på, at Volvo har bygget deres ønskebil, som ovenikøbet er blevet billigere med de nye bilafgifter.

10 procent som Van

I begyndelsen fås bilerne kun med firehjulstræk. Senere kommer de med forhjulstræk og lavere priser.

10 procent af XC40 modellerne i Danmark forventes solgt på gule nummerplader, og den første XC40 Van er allerede blevet bygget om af TJ Karosseri i Ishøj.

Prisen for en Momentum D4 diesel koster 282.100 kroner eksklusive moms, og med R Design udstyr med samme teknik 315.400 kroner eksklusive moms.

Urban SUV

De større XC modeller XC60 og XC90 står for henholdsvis 45- og 50 pct. af salget i deres respektive klassen, og Volvo satser på, at XC40 også bliver klasseleder i klassen, som Volvo kalder Urban SUV. Direkte konkurrenter er bl.a. BMW X1 og Audi Q3.

VOTY.dk har prøvet bilen nogle timer forleden dag på et mini-trip fra Københavns Sydhavn til Dragør og retur med både motorvej, landevej og bykørsel involveret, og vi har stort set kun lovord overfor den nye Volvo, som i øvrigt bygges i Belgien.

Komforten er fremragende, og selv om den ret høje bil måske ikke forcerer kurverne som en V60, så er køreegenskaberne fine. Til gengæld sidder man højt – med fint udsyn fremefter.

Store C-stolper

De store C-stolper bagude tager udsynet skråt bagude, men så kan man vælge Volvos Bird-View system, så man på bilens touchscreen kan se rundt om bilen.

Kabinen er præget af lækre materialer som læder og aluminium. Plasten er blødt forarbejdet og dele af f.eks. dørbeklædningen er forarbejdet af genbrugsmaterialer. I fordørene er der i øvrigt lads til både flasker og computer.

Alt efter udstyrsmodel kan den fås med al den form for sikkerhed, der kan tænkes på – inklusive nødbremsesystem, og vælger man udgaver med Inscription udstyr og opefter er bl.a. adaptiv fartpilot standardudstyr.

Sikkerhedssæder

Sæderne er blandt de bedste, man kan få. Kører man af  vejen, bliver man nærmest grebet af sæderne, så risikoen for skader mindskes. Sikkerhedsniveauet er hentet fra de større XC60 og XC90.

Infotainmentsystemet med ni tommer farveskærm er helt up-to-date.

Volvo satser på fremtiden, så bilen er klar som delebil. Venner og familie kan via Volvos digital key technology låne bilen og hente den – og køre den – uden nøgle, når lånet er aftalt, eller en kurértjeneste kan få adgang til bilen og aflevere en forsendelse.

Taler med andre biler

Alt sammen som en del af Volvos On Call Connectivity, som også omfatter Vehicle2Vehicle, hvor en bil via skyen kan advare andre biler om isslag.

Bilen er også på Car of the Year-journalisternes finaleliste med syv biler. Vinderen kåres i forbindelse med biludstillingen i Genève i marts måned.

Senere kommer bilen som sagt med forhjulstræk, men også med trecylindrede motorer samt med eldrift og plug-in-hybrid teknik.

XC40 er bygget på en helt ny platform kaldet compact modular vehicle architecture (CMA) – udviklet sammen med moderselskabet i Kina, Geeley.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk