ATL, Transportens Arbejdsgivere, garanterer nu, at man med et grundforløb som chauffør på en erhvervsskole, er sikker på en læreplads.

Der er voldsom mangel på chauffører herhjemme, men for at afhjælpe på problemet har ATL, Transportens Arbejdsgivere, derfor meldt ud, at unge, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, er sikker på en læreplads hos en virksomhed.

Mange unge vil måske gerne være chauffører, men manglende praktikpladser hos vognmænd og virksomheder, har gjort det svært at få drømmen til at gå i opfyldelse.

Skal være aktivt søgende

Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads – og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Lige nu har mange vognmandsvirksomheder som nævnt brug for flere chauffører for at kunne håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

Samtidig kan vognmændene kigge på de nuværende chauffører og konstatere, at en stor del af dem er over 60 år. Inden for få år vil disse chauffører lægge nøglen til lastbilen og gå på pension.

En alvorlig situation

”Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads,” siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Vejgodsområdets lærepladsgaranti vil blive indledt i den kommende tid. Der vil blive etableret et beredskab, som kan træde til, når der er brug for at skabe kontakt mellem virksomhederne og de kommende lærlinge.

Garantien træder i kraft, hvis eleven, der er ved at tage grundforløbet på chaufføruddannelsen, ikke selv har fundet en læreplads en måned før, han eller hun skal i praktik.

Kontakter også DTL-A

Sekretariatet vil i første omgang kontakte de medlemmer af DI/ATL, som er godkendt til at tage lærlinge.

Men ATL vil forsøge at få hele branchen med.

-”Vi vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverorganisation DTL-A i håb om, at vi kan etablere et samarbejde. Manglen på medarbejdere er hele branchens problem,” siger Lars William Wesch.

Skal være geografisk mobil

Hvis lærepladsgarantien skal udløses, er der nogle krav, som eleven skal opfylde. Vedkommende skal have været aktivt søgende efter en læreplads.

Eleven skal være motiveret, vise interesse for faget og kunne svare på spørgsmålet: ”Hvorfor vil du gerne være godschauffør? ”.

Endelig skal eleven være geografisk mobil.

Håb: Kun en times rejse

”Vi vil tilstræbe at finde lærepladser, der ligger maksimalt en time væk fra elevens hjem. Men eleven skal være villig til længere rejsetid, hvis det er nødvendigt. Vi vil i hvert enkelt tilfælde afklare med eleven, om vedkommende er parat til at flytte for den rigtige læreplads,” siger Lars William Wesch.

Fakta om garantien:
Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.

Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads. Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.

ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.

ATL vil i første omgang kontakte de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.

ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening, DTL-A, i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk