Den ændring af bilafgifterne, der skulle gøre den danske bilpark nyere og sikrere, er der ikke flertal for i Folketinget.

I Norge har de med succes indført teknisk baseret bilafgift i stedet for værdibaseret.

Herhjemme ændrede man først beskatning fra 180- til 150 pct. Nu har man så ændret reglerne omkring skalaknækket.

Varebiler ikke omfattet
Den lave sats på 105 pct. har til dato været 82.800 kroner, men bliver med dagens finanslovsaftale hævet til 106.600 kroner. Til gengæld ændres der ikke i den høje sats, der fortsat er på 150 procent. Men ingen nedsættelse til de billige biler – og varebiler rører man ikke ved.

”Men selvom der bestemt er grund til at glæde sig over en lavere registreringsafgift, kan vi godt være bekymrede for, at den ikke er så stor, at den vil slå igennem på eksempelvis på det sikkerhedsudstyr, som mange fravælger netop på grund af den høje afgift,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

47 mia. kr. i bilafgifter
Danskerne betalte i 2015 i alt 47 milliarder kroner i bilafgifter. Heraf kom de godt 18 milliarder kroner alene fra registreringsafgiften.

”Der er ingen tvivl om, at aftalen om at sænke registreringsafgiften er godt nyt for både danskernes mobilitet og for samfundsøkonomien og vil komme en bred befolkningsgruppe til gode. Det er vigtigt at huske, at de danske bilafgifter, og i særdeleshed registreringsafgiften, har været så høje, at det har givet store forvridninger i økonomien,” siger FDM-direktøren.

Max 10.710 kroner at spare
Den maksimale besparelse der kan opnås ved ændringen er 10.710 kr.   Alligevel er man hos De danske Bilimportører glade over igen at komme med på finansloven i positiv betydning.

”Vi er glade for den afgiftslempelse, der i dag er blevet præsenteret i forbindelse med finansloven. Det betyder at danskerne nu får mulighed for at købe lidt mere bil for pengene. Vores erfaringer fra sidste års nedsættelse har kun været positive. Danskerne køber mere bil for pengene og vælger i højere grad mere sikkerhedsudstyr,” siger Gunni Mikkelsen adm. direktør hos De danske Bilimportører.

Importører håber på øget salg
Hos De Danske Bilimportører vurderer man at de nye lavere afgifter igen vil betyde en øget interesse for nye større biler og dermed en fornyelse af den bestående vognpark, hvilket er til gavn for trafiksikkerheden og miljøet, både for den enkelte og for samfundet.

”Vi tror på, at den lavere afgift vil medføre en fornyet interesse for nye større biler, og samtidig forventer vi også at sælge flere biler, da det nu er blevet billigere. Vi tror også at mange bilejere med ældre biler finder ud af, at der faktisk er væsentligt lavere driftsudgifter ved en ny bil sammenlignet med en gammel. Vi ser optimistisk på salget efter afgiftslettelsen,” siger Gunni Mikkelsen.

Billigere hybridbiler
Regeringen og dens støttepartiers ændring af registreringsafgiften på personbiler betyder, at alle Toyotas hybridbiler falder i pris. Toyota, der sidder på størstedelen af salget af hybridbiler i Danmark, melder allerede nu om besparelser på over 10.000 kr. som følge af de lavere bilafgifter.

Det er kun mellemklassebilerne og de dyrere biler, der får gavn af det højere skalaknæk.

“Størst  effekt får det på biler som Opel Astra, Opel Zafira og Opel Insignia, hvor lettelsen i registreringsafgiften får fuld effekt., En Corsa 1,0T Enjoy får således kun en lettelse på 610 kr. og en lidt dyrere ADAM bliver 812 kr. billigere,” siger informationschef Erik Morsing, Opel Danmark.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk