Mercedes-Benz har fået øget sit salg herhjemme af tunge lastbiler betragteligt, bl.a. ved at vognmænd låner en trækker i en periode på to uger – og ved selvsyn kan opleve bilernes lave brændstofforbrug.

Importøren har skræddersyet en såkaldt Fuel Duel udgave, hvor bilen er specificeret på en måde, som fremmer lavt forbrug.

Vi kørte en tur med den selv samme 3-akslede bil – inden den skulle afsted på en testtur til England hos vognmandsforretningen Lars Stokholm i Rødovre.

Skiftede bil i 14 dage
Her skulle en chauffør i 14 dage parkere sin sædvanlige lastbil – og køre i den nye Actros. Og køre den helt på samme måde, som han plejer. Resultatet skal fortælle vognmanden, om det er en god idé at skifte til Actros næste gang, der skal skiftes biler.

Referencebilerne er både fremmede mærker og Actros lastbiler fra tidligere årgange. I det seneste år er der gennemført 156 dueller hos danske vognmænd med en gennemsnitlig besparelse på 12 pct. i brændstofforbruget i forhold til referencebilerne.

Vores Actros havde nu kørt knap 29.000 km – med en drift-tid på 530 timer siden den blev indregistreret for nogle måneder siden.

Sydsjælland tur/retur
Vores tur begyndte hos vognmand Stokholm i Rødovre og gik til Sydsjælland ad motorvejen, og efter et kaffe-stop på en rasteplads, gik det retur ad den gamle hovedlandevej 2, hvor der er mange bakker at forcere og lige så mange nedkørsler.

Det gav god mulighed for at prøve bilens PPC system (Predictive Powertrain Control), hvor bilen ved hjælp af bl.a. GPS og digitale 3D kort tilpasser gearskift og motorydelse efter stigninger og nedkørsler i terræner.

PPC giver i Euro 6 udgaven en forbedring af brændstofforbruget alene på op til fem pct. ifølge fabrikkens egne målinger – men også bevist gennem Fuel Duel tests. En længere bagakseludveksling giver yderligere op mod tre pct. besparelse.

Bilen blev kørt med automatgear – så den bestemte selv, hvordan der skulle køres på landevejen – og systemet virkede godt.

Lydløse skift
Mest kørte vi på de lige stræk i 12. gear – med enkelte afstikkere til 11. gear, som blev sat ind lige inden stigningerne. Det skete næsten helt lydløst og uden tab af fart. Flere gange valgtes ECO Roll funktionen, hvor bilen kører i friløb, hvor motoren er i tomgang.

På nedturene brugte vi nærmest kun bilens motorbremse, der betjenes via en stilk på ratstammen a la retarder. Skulle vi bruge ekstra bremsekraft, trak vi yderligere stilken indad for at geare ned. Vi passerede også flere rundkørsler – og her sørgede vi for at sætte farten helt ned ved indgangen til rundkørslen for så at accelerere ud af rundkørslen bagefter.

Ekstra brændstof-besparelse
Testbilen havde linjevogter (Lane Departure Warning) og Active Brake Assist i tredje generation. Fjerde generation kommer sidst på året og omfatter så også fodgænger-genkendelse. En radar er monteret i kølergrill’en til Active Brake Assist.

Testbilen havde OM 471-motor i anden generation, som kom på markedet i efter 2015. Her fik nogle vigtige motor-opdateringer, som betød brændstof-besparelser på ekstra tre pct.

I næste generation bliver der yderligere drivlineopdateringer, som sænker forbruget med yderligere tre pct. Der bliver således hele tiden indført forbedringer for at forbedre økonomien – bl.a. højglanspolerede gearhjul i gearkassen.

3,2 km/l i snit
Vores testtur var på 163 km, som blev kørt med en gennemsnitshastighed på 69,3 km/t. Køretiden var to timer og 21 minutter. Forbruget blev på 49,5 liter diesel og 3,2 liter AdBlue ifølge udskrift fra bilens FleetBoard system. Resultat 3,2 km/l med en CO2 emission på 130,2 gram pr km.

Det skal dog nævnes, at det på turen både var tåget og blæsende med mindre regnbyger. Dertil kommer en ringe aerodynamik på grund af trailerens last, der bestod af tunge firkantede generatorer. Bilens totalvægt på turen var 39 tons.

Sammenlagt opnåede vi ifølge FleetBoard’en en karakter på 9,25 i kørestil ud af maksimalt 10. Forbrugsrelateret kørestil gav karakteren 9,19 og bremserelateret kørestil karakteren 9,37.
Ser vi på turen generelt, skal vi rose kørselskomforten og udsynet. Der var god støtte i førersædet, der var ventileret i testbilen.

Let at betjene
Det var let at blive dus med bilen. Den er stabil og let at håndtere. Der var bl.a. start/stop knap.

Fint er betjening af bl.a. fartkontrol med knapper ved ratkanten på rattets forside (klokken 9 og 3) – hvor man optimal oversigt og letteste betjening.

Alle informationer aflæses på kombi-instrumentet mellem speedometer og omdrejningstæller.
Kabinen er rar at være i med sit flade gulv og høje L førerhus Stream-Space med ståhøjde op til 1.970 mm. Er det ikke godt nok, er der to førerhuse, der er større – størst er Giga Space med ståhøjde på op til 2.130 mm. Der er masser af aflæggeplads og skabe i kabinen.    

Faktaboks: Test Mercedes-Benz Actros 2548 LS:
Motor: Række 6 cyl. OM 471.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 12,8 liter.
Ydelse: 476 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.500 Nm v. 1.100 omdr.
Forbrug i test: 3,2 km/l.
Akselkonfiguration: 6×2.
GPS-styring: PPC Predictive Powertrain Control og ECO Roll.
Gear: Mercedes Power Shift 3 – med 12 trin.
Totalvægt: 39 tons.
Dæk: Michelin 315/70 – 22,5 tommer.
Bremser: Skiver overalt – esc, ABS, ASR.
Førerhus: L StreamSpace.                           

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk