(BERLIN)
Mercedes-Benz Trucks viste i aftes den nye Actros lastbil, som med både kan accelerere, bremse og styre – helt af sig selv.
Mercedes-Benz er længst med at have en produktionsklar selvkørende lastbil – ganske vist varer det mange år, før den selv finder rundt overalt, men den nye Actros, som kommer på markedet i 2019, kan accelerere, bremse og styre – af sig selv.
Den nye generation Actros blev præsenteret i går aftes i Berlin – udendørs foran Theater am Potzdamer Platz – under pomp og pragt med deltagelse af 200 internationale fagjournalister. Aftenens vært var chefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner.
Forbedret sikkerhed
Der er tale om Active Drive Assist systemet – som gør Actros til den mest avancerede lastbil, når det gælder at køre selv. Mange producenter har forsøgsbiler – men til næste år kan bilen købes. Ud af fem trin på stigen til helt selvkørende enheder, opfylder den nye Actros trin to.
Det hele styres via radar og kamera samt GPS og sensorer fra esc (ESP) stabilitetssystemet og adaptiv fartkontrol. Her spiller stop/start systemet og linjervogter systemet (Lane Departure Warning) også ind.
I alt er der 60 opfindelser bygget ind i den nye Actros – som også betyder, at bilen har nødbremsesystemer indbygget, der også ser fodgængere.
Ligner sig selv
Actros kom ”til verden” i 1996 – og seneste udgave kom i 2011. Umiddelbart vil mange synes, at den nye Actros ligner den gamle – og det er rigtigt, men sikkerhedssystemerne kan jo ikke ses udefra.
Måske bortset fra de nye kameraer, der erstatter sidespejlene – dog kan man fortsat bestille bilen med spejle i klassisk forstand. Og så spares også penge. I stedet for spejle sidder der monitors i begge sider af a-stolperne, hvor man se mere end i spejlene. Spejlene sikrer også bedre aerodynamik – og dertil forbedret brændstoføkonomi på mellem tre- og fem procent.
Første Active Brake Assist kom til i 2006 – den nye femte udgave adskiller sig fra fjerde udgave, der vistes i fjor, ved at lastbilen faktisk selv sørger for en katastrofeopbremsning fra alle hastigheder. Både motorbremse og retarder træder til. Der var ikke fuld opbremsning fra lastbilen selv i version fire.
Tror fortsat på diesel
Mercedes-Benz tror fortsat på diesel til især landistance-kørsel, men arbejder netop nu på el-drevne lastbiler på kørsel i byer – men også med andre drivmidler så som gas-, brint- og hybridløsninger.
Selve førerhuset har også fået nyheder på multimedie siden – kaldet HMI for Human-Machine Interface – bygget op omkring to touchscreens, hvor man er koblet op på bl.a. firmaet derhjemme. Lastbilen er koblet op på skyen blandt andet – og indbefatter Mercedes Fleetboard og Mercedes Uptime. Mercedes’ udgave af Predictive Cruise Control er også blevet forbedret.
Skal vi nævne noget nyt på ydersiden af lastbilen – bortset fra kameraerne – er der LED kørelys foran med signaturlys samt LED baglygter.