Det er som to verdener at bevæge sig af sted i en lastbil fra 1970 eller 1987, som har prøvet hos DAF i Holland, og så køre i én af de nyeste XF 530 lastbiler.

(EINDHOVEN)

Husker du 1980 ?

De fleste (der er gamle nok) husker det nok ikke så tydeligt.

Nostalgi ? Det er ligesom i de kendte TV-programmer, hvor familier sendes tilbage i tiden, da farfar var ung. Uden mobiltelefoner og i-Pads – og hvor de kører i gamle biler uden servostyring.

Dronning Margrethe fyldte 40 år i 1980 og havde været dronning i otte år. Trafikalt set var 1980 året, hvor Vejle Fjord broen blev åbnet.

Køreprøve i Bedford TK

For mit vedkommende var det året, hvor jeg netop havde erhvervet mit lastbilskørekort for at kunne teste lastbiler til det nu hedengangne dagblad ErhvervsBladet.

Køreprøven foregik i en gammel Bedford TK fra 60’erne i Byens Køreskole i København – med fliser på både forvogn og trailer. Gearkassen var usynkroniseret og krævede dobbelte udkoblinger.

Men ligesom jeg ikke savnede en i-Phone – som ikke var opfundet – så savnede jeg heller ikke automatgear, affjedret førersæde og retarder. For det var ikke almindeligt – ikke i lastbilernes verden ihvertfald.

Ikke samme komfort

De første lastbiler, som jeg prøvede i begyndelsen af 80’erne, havde således ikke mange af de komfortable udstyrsdetaljer, som man tager for givet i en helt ny lastbil anno 2020.

Jeg husker en test af DAF 2800 – som var meget avanceret dengang. Men jeg har glemt det meste om datidens lastbiler.

Indtil nu, for da jeg for nogen tid siden var inviteret til Holland for at prøve fremtidens DAF-lastbiler, var der også mulighed for at prøve en række ældre lastbiler – dels fra DAF’s eget museum, dels privatejede køretøjer. Alle var totalt renoverede.

Fra 1955 til i dag

Faktisk var det lykkedes at samle lastbiler fra 1955 til op til vore dage. Ikke alle de privatejede køretøjer kunne man prøve – ejerne var for ømme om deres biler.

Det gjaldt en fin A13DA ladvogn fra 1961 og en A1902DS betonkanon fra 1968, hvor jeg var henvist til passagersædet, men jeg fik bl.a. et par runder bag rattet i en privatejet DAF 2600 fra 1970 samt to af DAF’s egne biler – en 3600 fra 1987 og en FT 95.500 Super Space Cab fra 1995.

Al kørsel foregik på DAF’s testbane St. Oedenrode ved Eindhoven. Kørslen med de gamle biler blev afsluttet med en tur i moderne lastbil som XF 530.

DAF hurtigt helt fremme

Men hvad er der så sket med lastbilerne i de mange år? Svaret er bedre chaufførkomfort, bedre miljø og bedre brændstoføkonomi.

Den største udfordring var at køre med de usynkroniserede gearkasser i gamle biler. Det var jo helt naturligt i gamle dage, hvor jeg ofte blev udsat for de særlige Eaton-Fuller gearkasser.

Men DAF var med 2600 modellen klar med synkroniserede 12-trins ZF gearkasser, servostyring og servobremser. Derfor tog det ikke så lang tid at lære den gamle bil at kende.

Stort spring

Men sæderne byder jo ikke på den bedste komfort, og  instrumenteringen skal man vænne sig til at holde øje med – ligesom betjeningen.

Den flotte DAF 2600 fra 1970 er ejet af den hollandske familie Slenders – med en ægte DAF trailer fra 1973 hægtet bagpå. DAF byggede faktisk trailere fra 1932 – længe før de byggede lastbiler. Første DAF lastbils chassis kom i 1949.

Stort spring til 3600 ATi

Springet fra 2600 modellen til en 10 år nyere 3600 ATi modell (Advanced Turbo Intercooling) er stort.

Fortsat med 11,6 liters motor. Men stadig langt fra nutidens luksus. Motorbremsen aktiveres via en kontakt i gulvet – med hælen.

Men først skal man have omdrejningerne op i det gule felt på omdrejningstælleren. Ellers virker det ikke godt.

Træt af al den udkobling

16 trins ECO-split gearkassen virker godt, men der skal hele tiden arbejdes med gear og kobling. Det er mange år siden, at jeg har prøvet denne type gearkasse – og vel nærmest ingen kunder ønsker andet end automatgear i dag, hvor man så kan koncentrere sig om kørslen.

Man er godt træt i venstre ben bagefter af alt den udkobling. I dag sikrer automatgear komfortabel kørsel – og retarderen afslappet nedbremsning uden at slide på bremserne.

Kabinen er nærmest tarvelig at se på, hvis man kommer fra en anno 2020 DAF XF – ingen buet instrumentering og ingen infotainment-system, hvor man se, hvordan bilens teknik har det.

Første eksport-lastbil

I en 80’er truck er der et kvadratisk stykke metal, der udgør det for instrumentbræt. Kopholdere er der ikke – men en plade, hvor kaffekruset kan stå – vel og mærke, når man holder stille. Aflæggeplads er der ikke meget af – og slet ikke adgang via luger uden på førerhuset.

Men DAF 2600 er ellers forud for sin tid – og blev døbt Europas første eksportlastbil. Bl.a. kunne man få den med stor kabine med to køjer. Og vipbart førerhus.

Og så er der støjen – den er gennemtrængende i en gammel lastbil som DAF 2600 og 3300, når man er vant til en moderne lastbil som en ny XF. Her høres maskinen nærmest slet ikke.

Ingen ratindstilling

Og så er der turen i de gamle biler, hvor rattet er med store diameter og tynd ratkrans i hård plast. I dag kan man sågar få læderrat med mange funktioner samlet på rattet.

Og så kan det jo justeres i mange retninger. Dengang kunne rattet slet ikke indstilles – så det kunne være svært at finde den perfekte kørestilling.

En store touchscreen kan man næsten ikke undvære i dag – den var jo ikke opfundet i 80’erne. Alt var analogt – og mange kontakter samlet på instrumentbrættet.

Lærer det hurtigt igen

Man lærer hurtigt at køre de gamle biler igen, men det kræver sin chauffør. Lang gearstang, hvor man lige skal lære at skifte gearene igen.

Sæderne er absolut ikke ergonomiske som i dag – der skal holdes flere pauser.

Elektronisk håndbremse er noget helt nyt i vore dagen. Dengang i 80’erne var der en traditionel håndbremse.

Lavt til loftet

Der er lavt til loftet – men allerede i 1988 introducerede DAF sit Space Cab førerhus, som åbnede for ét af de mest chaufførvenlige og komfortable førerhuse.

I 1994 fulgte Super SpaceCab – fortsat ét af de rummeligste førerhuse i branchen. Der er produceret 250.000 Super SpaceCab førerhuse i dag.

DAF 95 blev i øvrigt kåret til Trucks of the Year i 1988 og 95 XF i 1998.

Moderne og sikker XF

Da vi til sidst kommer om bord i den moderne XF 530 lastbil, ser vi, hvor meget der er sket i både 40 år og mere – ud over den økonomiske og støjsvage motor, glæder man sig jo over den fantastiske komfort med 12 trins automatgear, luftaffjedring, aluminiumsfælge, ventilerede sæder, et førerhus med klimaanlæg,

køleskab, navigation, Predictive Cruise Control, LED lygter og ZF-intarder. Men også airbag, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, skiltegenkendelse, sporassistent og connectivity system.

Men det er selvfølgelig en proces, der har været løbende – efterhånden som udviklingen har åbnet for nye opfindelser, hvor hybridteknik og el-lastbiler blot er et par af de seneste innovationer på lastbilsområdet. Her er DAF også helt fremme.

Fra Perkins til Paccar

DAF anvendte Perkins motorer fra begyndelsen, men viste sin første egenproducerede motor i 1957. Faktisk var det DAF, som var først med en turbo-intercooler motor i 1973.

DAF blev en del af den amerikanske Paccar koncern i 1996, og i dag anvendes de kendte MX 11 og 13 motorer – som de i princippet også gør i de fleste af koncernens Kenworth og Peterbilt lastbiler.

Det er ikke helt samme design-koncept, man dyrker i de amerikanske lastbiler som hos søsterselskabet DAF i Holland, men under motorhjælmen i en af de nye Kenworth T680 lastbiler er teknikken MX-13 stærkt i familie med DAF’s nyeste motorgeneration i XF serien fra Holland.

Teknisk set DAF 2600:
Motor: 6 cylindre.
Slagvolumen: 11,6 liter.
Ydelse: 237 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 825 Nm v. 1.300 omdr.
Gearkasse: ZF 12-trin.

Teknisk set DAF 3600:
Motor: 6 cylindre.
Slagvolumen: 11,6 liter.
Ydelse: 373 hk v. 2.000 omdr.
Moment: 1.429 Nm v. 1.250 omdr.
Gearkasse: ZF 16-trin.

Teknisk set DAF XF 530:
Motor: 6 cyl. MX-13.
Slagvolumen: 12,9 liter.
Ydelse: 530 hk v. 1.675 omdr.
Moment: 2.600 Nm v. 1.000-1.460 omdr.
Gearkasse: ZF TraXon 12-trin.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk