20.000 kroner mere plus moms – det koster det, hvis man vil have én af landets billigste gulpladebiler i luksustrim.

Vi taler om Renaults rumænske luksusmærke Dacia, som i fjor barslede med en ny udgave af Sandero – bilmodellen, som i den forrige udgave for en tredjedels vedkommende blev solgt som Van. Dengang kostede den cirka 60.000 kroner – med dieselmotor.

Diesel er væk – og prisen er steget ca. 15.000 kroner for en 1-liters benzinmotor med 90 hk. Stadig gennemprøvet teknologi fra bl.a. franske Renault Clio. Men en udfordring for landets forhandlere af Dacia, som savner dieselmotoren til håndværkere og pizzabagere.

Oppe i tiden uden diesel

Men landets kommunalbestyrelser er ikke glade for diesel – så en lille benziner passer måske godt til tiden. Og prisen er stadig gunstig, når man ser, hvad konkurrenterne vil have for deres biler.

Det er ikke helt vores kop te med tre cylindre, for det giver en disharmonisk lyd ved acceleration – men ved lave hastigheder tænker man ikke så meget over det. Tre cylindre er med til at spare på dråberne.

Cirka 16 km/l er forbruget. Vores snitforbrug ved blandet kørsel lå på 13-14 km/l – med en del motorvejskørsel.

Bedre køreegenskaber

Den nye Sandero er meget forbedret, når det gælder komfort og køreegenskaber – takket været den kendte Renault platform CMF.

Dertil bedre og højdejusterbare sæder (men ikke trinløs rygindstilling med rulle), to-vejs justerbart rat og bedre vejgreb med mere præcis styring.

Vi har tidligere prøvet basisudgaverne – og har nu haft mulighed for at prøve topmodellen Stepway, der er 3,5 cm højere og derfor lettere at komme ind og ud af. Testbilen havde også 6-trins CVT-automatgear, der er godt på en langtur.

1.100 kg. trailer

Vi kørte nemlig en langtur på tværs af landet i bilen, som er super letkørt. Den har mere sporty sæder med varme og armlæn og er udstyret med navigation, læderrat, guld-stiklinger og guldstafferinger.

Den ændrer ikke køreegenskaber med let last – og den må trække en trailer på 1.100 kg. Den er med sine 90 hk ingen racerbil, men når dog til 100 km/t på 11,7 sekunder. Topfarten opgives til 178 km/t.

Bilen er faktisk ret smidig – hvilket også kan aflæses af drejningsmomentet på 160 Nm, der beskriver en hel plan kurve mellem 2.100- og 3.700 omdrejninger. Den trækker rent fra 1.500 omdrejninger. På marchfart virker bilen behagelig og ganske letkørt.

Ikke adaptiv fartpilot

Selv basisudgaven har nødbremse, LED-forlygter, signatur-kørelys, elektronisk håndbremse, manuelt klimaanlæg og DAB-radio.

Adaptiv fartpilot fås ikke – og det gælder for nødbremsen, at den ikke har cyklist- og forgænger-genkendelse.

Sidstnævnte detalje har betydet, at bilen kun har fået to stjerner i Euro NCAP crashtest – men den fik dog fire stjerner for passagerbeskyttelse, så den er sikker nok at køre i for personerne i bilen.

Pænt udstyrsniveau

Bilen har bl.a. aluminiumsfælge, sportsæder, højde og dybdejusterbart førersæde med armlæn, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer, to usb-stik, et 12 volt stik, kop- og flaskeholdere samt 8-tommer touchscreen med mediadisplay/Apple Car Play – samt fire højtalere.

Vi savnede dog handskerumslås – og midterboksen er knap så stor. Men dens låg fungerer også som armlæn.

Vi skal også nævne mobiltelefonholder ved siden af bilens touchscreen, usb stik ved siden af holderen og aflæggeplads under varerumsgulvet samt alu-tagrælinger med Stepway navnetræk. Dertil fire fastgørelseskroge i varerummet. Samt sidelister til at indgå Bilka-buler.

Bedre brændstofforbrug

Der er god aflæggeplads i kabinen, men flaskeholderne i dørene var meget små. Læssehøjden er 787 mm  i Stepway– indvendigt hele 250 mm, så der skal løftes en del.

Den nye Sandero er nydesignet og 11 pct. mere aerodynamisk – så brændstoføkonomien er forbedret. Tilmed er der en særlig eco-knap.

Helt nyt er også interiøret – med ny instrumentering, der ergonomisk er placeret langt bedre end før.

Bedre kvalitet

Kvalitetsniveauet er hævet mærkbart fra forgængeren – og der er en masse flot udstyr så som læderrat og to-vejs justerbart rat, stofindlæg på instrumentbræt og dørsider plus 12 volts stik i midterkonsol.

Men generelt er Dacia Sandero holdt i, hvad Renault kalder ”no nonsens” aptering – den er nem at betjene, for der er ikke en masse elektroniske komponenter og diverse skærmbilleder, man kan bladre igennem.

Sandero byder også på tre års garanti/100.000 km. Selvom Sandero på mange punkter er som før – bl.a. med indretning – så er der sket meget med designet i tredje generation. Men det skal fortsat være en bil med Dacias DNA – nemlig simpelt og pålideligt.

Mere strømlinet

Det betyder også, at en Dacia sikkerhedsmæssigt har haltet lidt efter Renault-bilerne – f.eks. uden adaptiv fartpilot.

Designet taler dog for sig selv – bilen er blevet mere strømlinet, hvilket skyldes en lavere taglinje og en mere skrå forrude, samt bredere hjulafstand. Dertil sorte skærmkanter.

I Stepway udgaven er kølerhjelm og kølergrill anderledes. Der er desuden tågelygter samt højere frihøjde – samt det ændrede design, der understreger, at det er en crossover.

Fakta Dacia:
Den østeuropæiske Dacia fabrik byggede Renault-biler på licens fra før murens fald. Dacia blev skabt i 1966 – og første bil var en Dacia 1100, der blev bygget over Renault 8 med hækmotor.

To år efter kom så Dacia 1200, der blev bygget over Renault 12 med forhjulstræk. Renault fabrikkerne i Frankrig overtog 51 pct. af aktierne i Dacia i 1999, men i dag er Dacia et datterselskab af Renault Group. Dacia sælges i 44 lande.

Dacia i Danmark i 1983

Faktisk blev en disse ”kopier” fra Renault 12 – Dacia 1210/1310 – importeret til Danmark af det tidligere Svend Christensens Autohus i København mellem 1983 og 1988. Blandt andet stoppede salget på grund af krav til katalysatorer.

Kvaliteten dengang var temmelig ringe – bl.a. kunne man se galopskruer stikke op hist og her. Men motoren var også dengang Renault-baseret.

Renault-selskab i 1999

Dacia blev for alvor relanceret, da Dacia Logan blev introduceret i 2004. Bilen har senest fået navnet Jogger. Kernen i Dacia er værdi for pengene – ”value for money.”

Med sine modeller, Sandero og Duster – samt tidligere varebil Dokker – er mærket en succeshistorie. Dokker kaldes nu Renault Express, men er bygget af Dacia.

Dacia bygges dels i Rumænien og dels i Marokko.

Faktaboks Dacia Sandero Stepway:
Motor: 3 cyl. Turbobenzin.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 5.250 omdr.
Drejningsmoment: 142 Nm v. 2.500 omdr.
Gear testbil: Automatgear – 6 trins CVT.
Topfart: 163 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 14,2 sek.
Brændstofforbrug WLTP snit 16,1 km/l.
CO2 udslip: 140 g/km.
Køreklar vægt: 1.122 kg.
Totalvægt: 1.601 kg.
Trailervægt: 1.100 kg.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 787/225 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/tromler. ABS, esc.
Dæk testbil: Hankook Ventus Prime 3 205/60 R 16.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris Sandero van (Essential) ekskl. moms fra: 75.091 kr.
Pris Sandero Van (Stepway) ekskl. moms fra: 94.416 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk