LDV er tilbage i Europa. Efter syv års fravær begynder irske Harris Group at sælge den tidligere britiske varebil, der nu produceres af den kinesiske bilmastodont SAIC.
LDV fik kun tre år i sit seneste ”Maxus” design, da mærket efter en turbolent periode med bl.a. russisk ejerskab og flere forsøg på redning, gik konkurs i december 2008, hvor produktionen på fabrikken i Birmingham blev indstillet.
Penge fra den britiske regering
Den britiske regering prøvede også at redde den store arbekdsplads – og skød fem mio. Pund i et projekt, der skulle give nyt liv til LDV gennem salg til Malaysia Weststar. Det mislykkedes.
Konkursboet blev administreret af Pricewaterhouse Cooper, der efter 10 måneder solgte LDV til det kinesiske venture kapital selskab ECO Concept. Allerede i 2010 købte SAIC LDV – og har i en årrække produceret LDV udgaven – og har eksporteret den til flere lande – bl.a. Australien.
Seks mio. biler om året
SAIC producerer over seks millioner biler om året. Også lastbiler.
LDV Maxus har betegnelsen V80. Motoren i Europa er en Euro 5b 4.cylindret dieselmotor på 2,5 liter fra italienske VM Motori. Motoren yder 136 hk og har et moment på 300 Nm. Den har seks cylindre manuel gearkasse. Men når reglerne for Euro 6 miljønormen træder i kraft senere i år, følger der udgaver med automatgear.
Men en ganske gunstig prispolitik er LDV ret sikker på succes på vores breddegrader. Hvornår andre dele af Europa kommer med, vides ikke – men udover den kendte Maxus kommer der også pick-up udgaver – og SAIC Maxus (Shanghai Automotive Industrial Corporation) kommer nu også med en ny MPV udgave.
Også eludgaver på vej
Maxus V80 fås i to akselafstande kombineret med tre karosseriudgaver med lavt og højt tag samt ladmodel – på vej er udgaver med firehjulstræk og tvillinghjul – og en eludgave med en rækkevidde på 300 km.
Bilen vil især få succes, spår irske medier, på grund af meget udstyr – så som Bluetooth, to airbags, p-sensorer, aircondition, speedpilot samt moderne bremsesystemer. Garantien er også i en klasse for sig: 5 år eller 200.000 km. Med følger også fem års vejhjælp.
De første 250 biler er allerede solgt til det lokale irske An Post. Ved præsentationen i Dublin for nylig løftede SAIC ledelsen sløret for, at man vil lancere bilen G10, som også kommer i en Van-udgave. Yderligere kommer en 4×4 pick-up model og en SUV model.
LDV’s historie
Bilmærket LDV står for Leyland DAF Van’s. Selskabet blev stiftet i 1993 – efter et “Management Buy Out” af DAF NV’s Leyland DAF Van Manufacturing Division – på baggrund af DAF NV’s konkurs (DAF Trucks blev senere købt af amerikanske Paccar Group og er i dag et velkonsolideret selskab).
Historisk var LDV en del af Rover Group. En Freight Rover udgave blev også produceret, mens selskabet var en del af Land Rover Group. Før 1987 var selskabet en del af British Leyland, som solgte til Leyland og DAF Trucks. Entidlig varebil blev fra 1974 til 1984 produceret som Leyland Sherpa – senere Pilot – og i flere år solgt gennem importøren DOMI (Nellemann koncernen).
LDV var kendt for modellerne Convoy, Pilot og Maxus. Man producerede også en model CUB på basis af Nissan Vanette.
Modellen Maxus skulle oprindeligt været bygget i samarbejde med sydkoreanske Daewoo på en fabrik i Polen, men efter at General Motors overtog Daewoo i 2000, købte LDV rettighederne til Maxus og sendte alle værktøjer til fabrikken i Birmingham.
LDV blev også solgt i en periode i Danmark gennem selskabet LDV Danmark i Vejen – med bilmanden Per Goller i spidsen.