Den mindste Peugeot på gule plader hedder 208 – og den er i år blevet opdateret med en masse sikkerhedsudstyr, som passer godt for en lille bud- og servicebil.
Vi har prøvet bilen i top-udstyrsniveau Allure+ – med 1,2 liters turbobenzin motor med tre cylindre – og det betyder lidt mere støj ved acceleration end med fire cylindre.
Men forstår man at skifte gear hurtigt, kan man holde støjen på afstand. Man kan også få bilen med automatgear.
Fjerde gear i byen
Der er trækkraft i femte gear fra 1.300 omdrejninger eller 1.300 omdrejninger – så i byer må man ned i fjerde gear. Sjette gear er et overgear – med trækkraft fra 1.500 omdrejninger eller 70 km/t. Der kan vælges imellem eco og normal køremode.
I forvejen betaler man på hvide plader cirka 190.000 kroner for bilen – hvor automatgearet fordyrer bilen med over 30.000 kroner.
Som Van kan man forvente en pris på cirka 130.000 kroner – med automatgear cirka 145.000 kroner.
Livlig maskine
Den lille turbomaskine er ganske livlig, og man kan glæde sig over glimrende køreegenskaber under alle forhold.
Man sidder godt bag rattet – selv om det er en lille bil, og men skal i en Peugeot vænne sig til bilens i-cockpit, hvor man ser instrumenterne hen over rattet.
Herinde er der også en 10 tommer touchscreen – og heldigvis er alle funktioner ikke gemt på skærmen. Der er en piano-betjening under skærmen med betjening af bl.a. klimaanlæg.
Ikke nøglefri start
Vi kan nævne elektrisk håndbremse – men der er ikke nøglefri start – men gammeldags nøgle.
I den nyeste udgave har man fra fabrikkens side monteret nyt kølergitter med stort Peugeot løve-logo samt tre lodrettet LED-lysdioder som kørelys.
Tre – fordi det skal symbolisere løvens kløer. De tre kløer går igen på baglygterne – og overalt er der LED lys.
Adaptiv fartpilot i topudgaver
I det hele taget er der kommet et bedre sikkerhedsniveau i 208 – og i topudgaven er der bl.a. adaptiv fartpilot med vognbaneassistent som vigtigste udstyr.
Vi kan også nævne blindvinkel-assistent, skiltegenkendelse plus bakkamera og 360 grader funktion.
1.200 kg. trailervægt
Varerummet i Van udgaven er på ca. 1.200 liter – og der er en læssehøjde på 74 mm udvendigt og 190 mm indvendigt. Der er udmærket aflæggeplads – men vi savner handskerumslås. Der er dog midterboks.
Et plus er trailervægten på 1.200 kg. – som er pænt for en så lille bil.
Udstyrsmæssigt skal vi nævne hækspoiler i taget, indklappelige sidespejle, læderrat, 3-trins sædevarme og to usb-stik (c). Skærmen har trinløs opkobling til Apple Car Play og Android Auto. Turbo:
–
Faktaboks Peugeot 208 Allure+ 1,2:
Motor: 3 cyl. turbobenzin. 12V.
Slagvolumen: 1.199 ccm.
Ydelse: 101 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 205 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Trækkraft: 4.- og 5. gear fra 1.300 omdr. (40/55 km/t)
Trækkraft: 6 gear fra 1.500 omdr. (70 km/t).
Køreklar vægt: 1.215 kg.
Nyttelast: 400 kg.
Trailervægt: 1.200 kg. m. bremser.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Læssehøjde udv/indv.: 740/190 mm.
Akselafstand: 2.540 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. Skiver for/skiver bag. Esc, ABS.
Dæk: Michelin e-Primacy 195/55 R16.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: ca. 190.000 kr.
Pris på gule plader: ca. 130.000 kr.