Opel har totalt fornyet deres topmodel Insignia, så den kører endnu bedre end før – en spændende bil som Van. Især hvis man kører langt.
Typisk for tyske biler var i denne Insignia testbil monteret en masse ekstraudstyr til at forsøde tilværelsen for chaufføren, men når det er en Van-udgave koster udstyret ikke helt det samme som på hvide plader.
Testbilen var monteret med såkaldt OPC-Line udstyr, som bl.a. handler om kosmetiske ændringer – og dertil læderindtræk, panorama-glastag og LED Matrix forlygter.
Sikre AGR-sæder
Især sidstnævnte bliver man afhængig af, for lyset er formidabelt, når man kører på en mørk landevej, hvor der næsten bliver lyst som om dagen. Ca. 15.000 kroner er prisen til en Van. Samme prisleje som OPC-udstyret.
Læderstuen inklusive de ergonomiske AGR sæder koster lidt mindre. Læder er ikke nødvendigt, men AGR sæderne øger sikkerheden betragteligt. Det gør også udstyret med adaptiv fartpilot med radar til måske 9.000 kroner – og her må man i hvert fald ikke skære ned.
Endelig var der Park&Go Premiumpakke med bl.a. bird-view kamera, bakkamera, linjevogter og blindvinkel-alarm samt p-assistance – også til måske 12.000 kroner, men også udstyr, man bliver glad for – fordi sikkerheden øges gevaldigt.
Prisen har forhandleren
Opel Danmark har ikke en officiel gulpladepris, men det klarer flere Opel-forhandlere – i dette tilfælde Unicar i Birkerød.
De oplyser, at en sådan Insignia Sports Tourer Van med Innovation udstyr – plus OPC Line – samt to-liter dieselmaskine på 170 hk og automatgear – uden læder, glastag og LED-matrix og uden moms – sniger sig op på 238.900 kroner.
Bilen fås fra 422.000 kroner på hvide plader – (testbilen med udstyr på hvide plader er opgjort til 640.000 kroner). Med manuelt gear sparer man ca. 14.000 kroner.
1.700 kg. trailervægt
Salget i 2017 var minimalt med tre solgte gulpladeudgaver mod syv i 2016, men den nye model burde give lagt bedre salgsmuligheder.
I forhold til den forrige Insignia har den nye næsten kun navnet tilfællles. Platformen er ny – så bilen er med større akselafstand og øget sporvidde større på alle leder og kanter. Bilen har tabt cirka 175 kg – og kvalitetsniveauet er hævet betragteligt.
Varerummet er meget stort – cirka 1.600 liter – og for cirka 1.000 kroner får man rails i vognbunden til at fastgøre godset. Et svingbart træk med Trailer-assist får man for ca. 8.000 kroner. Bilen trækker 1.700 kg. med bremser. Vi skal også nævne automatisk bagklap.
Fornem trækkraft
Bilen kører bedre end før. Mere komfortabel, men også med bedre vejgreb – bl.a. via dens forbedrede og mere præcise styretøj. Man sidder som nævnt fremragende i de særlige AGR sæder – og sædevarme, varme i rat og klimaanlæg er standard.
Det er ikke nogen sinke – momentet er flot med 400 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger, og bilen topper ved 220 km/t. 9,2 sekunder tager det at nå 100 km/t. Officielt forbrug: 17,5 km/l.
Bilen havde otte trins automatgear. Navigation 800 udstyr med otte tommer skærm med telefon mm – koster ca. 11.000 kroner.
Opel Eye og OnStar
I særlige leasingmodeller er det standard. Så får man også adaptiv fartpilot med i købet. Tre års serviceaftale eller 60.000 km koster kun 461 kroner pr. måned.
Standard er sikkerhedssystemet Opel Eye med automatisk nødbremse og tilkaldesystemet OnStar, som ringer bilen op, hvis der f.eks. er gået en airbag.
Man kan også selv ringe, hvis man leder efter et hotel eller en restaurant. Der sidder faktisk en masse mennesker i et Call Center i England for det samme – og de taler også dansk.
En del af PSA
Opel indgår i dag i PSA Peugeot-Citroën koncernen, men den nye Insignia er en ren General Motors udvikling (de tidligere ejere).
Så afløseren om nogle år (uvist hvornår) bliver helt sikkert på PSA basis.
Spørgsmålet er, hvad GM og PSA har aftalt (og hvor længe aftalen løber) i forbindelse med rettigheder til bl.a. GM-teknik og -design.
Fakta Opel Insignia Sports Tourer 2,0D OPC Line:
Motor: 2-liter turbodiesel.
Ydelse: 170 hk v. 5.600 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 8 trins aut.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Forbrugssnit: 17,5 km/l.
CO2 udslip pr. km: 150 gram.
Dæk: Conti på 18 tommer alufælge.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Læssehøjde: 630 mm.
Åbning ved bagklap: 990 x 830 mm
Totalvægt/køreklar vægt: 2.270/1.683 kg.
Lasteevne: 587 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.700 kg.
Pris ekskl. levering: 238.900 kroner.