VOTY.dk har netop overrakt en kopi af trofæet for Årets Pick-Up pris 2018 til direktør for Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark, Ib Jakobsen.

”Prisen kommer på det helt rigtige tidspunkt.”

Det var kommentaren fra direktøren for Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark, Ib Jakobsen, da VOTY-redaktør Carsten Teiner forleden overrakte ham en kopi af prisen European Pick Up Award 2018 på Skandinavisk Motor Co’s hovedkontor i Brøndby.

Kærkommen pris

Den originale pris står nok i Hannover – på kontoret hos chefen for Volkswagen Nutzfahrzeuge, Dr. Eckhard Scolz, der fik trofæet overrakt af juryformand Jarlath Sweeney fra Irland på transportmessen Solutrans i Lyon den 22. november.

Men for Ib Jakobsen er prisen meget kærkommen, for konkurrencen er meget hård – også i denne klasse. Ikke mindst efter lanceringen af den nye Mercedes-Benz X-Class.

”Vi er virkelig stolte af prisen, som viser, at vi står med et afgørende produkt. Vi kan levere varen – og det er et rent VW produkt og ikke et fælles produkt med andre producenter,” siger Ib Jakobsen.

Kundeønske

Det er kunderne, der har ønsket Amarok med kraftige motorer – og det har de i den grad fået med den nye V6 generation.

”Amarok V6 er et køretøj, som er bygget til overskudskraft, moment og anvendelse i terrænet mere end luksus og livsstil,” sagde Eckhard Scholz ved prisoverrækkelsen i Lyon.

Prisen til Amarok kom i hos efter flere dages test af juryen i Rumænien i efteråret – og resultatet blev 56 point til Amarok, 50 point til Mercedes-Benz X-Class og 41 point til den nye Toyota Hilux.

Kraftoverskud

”Amarok er typisk bilen for entreprenøren og håndværksmesteren, som ofte anvender trailer og måske en gravemaskine på ladet. Men der er også solgt en del Amarok til myndigheder som Naturstyrelsen, som har brug for kraftoverskud på opgaverne i terrænet,” siger Ib Jakobsen.

Salget af pick-up’s i Europa er begrænset i forhold til salget andre steder i verden. Af 3,3 mio. producerede pick-up’s, sælges kun ca. 10 pct. i Europa.

Amarok blev først produceret i Sydamerika – og først senere i Europa – og den fungerer som arbejdshest Afrika, Australien og Sydamerika.

258 hk Amarok

Amarok bygges i dag fra basisudgaven med 163 hk til udgaver med 204- og 224 hk. Til sommer udvides serien med en model med 258 hk.

”Faktisk er det modellen med 224 hk, som har været solgt mest indtil nu – og vi skal ikke glemme godser, som har købt flere Amarok V6. Dels i det daglige job – men også til jagt og til at trække hestetrailere,” siger Ib Jakobsen.

Langt de fleste Amarok leveres til kunderne med træk.

Dyst i Sydafrika

”Vi har faktisk udviklet en særlig dansk udgave kaldet Amarok ”Hunter” – og vi har sågar en konkurrence, hvor de fire bedste (to hold) vinder adgang til verdens-finalen i Sydafrika, hvor 12 lande deltager. Det er ikke en ny konkurrence, som i øvrigt holdes af fabrikken – men første gang Danmark deltager,” siger Ib Jakobsen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk