Mercedes-Benz Geländewagen er en institution – og for første gang siden 1979 har den gennemgået omfattende ændringer, men den ligner sig selv.

Herhjemme kendes den vel mest i sin militærudgave – for det danske forsvar har gennem årene fået leveret mere end 1.000 enheder af den robuste Geländewagen, også kendt som G-klasse.

De fleste andre kun der har været alt fra godser til entreprenører, der har nydt godt af dens fantastiske off road egenskaber. En stor andel af kunderne har gennem sine 39 år købt den på gule nummerplader.

Fra rå til raffineret

Den fås i en masse udgaver – fra den skrabede militærudgave til den vanvittige AMG G 55 udgave eller luksus Landaulet-cabriolet med Maibach navnetræk. 6 hjulet er den også bygget som.

Men nu kommer en helt ny udgave, der bortset fra forgængeren dog ligner sit historiske ophav, der sidste år rundede et produktionstal på 300.000 enheder.

Den har nu fået alle de kendte assistentsystemer, som kendes fra personbilerne. Der er tre 100 pct. differentialespær, Dynamic Select systemer, mulighed for Exclusive indretning.

Sammen med AMG

Undervognen er skabt i samarbejde med sportsvognsdivisionen AMG, så bilen har uafhængig affjedring for med dobbelte triangler og tværstiver mellem fjedertårnene – mens bagakslen er stiv.

Men den er støttet af fire tværstivere og en Panhard stan, som alt sammen skulle give komfortabel kørsel på landevejen trods den stive aksel.

Bilen har stor frihøjde på 24,1 cm – seks mm bedre end før – for optimal off road kørsel. Vadedybden er øget med 10 cm, så den nu er på 70 cm.
Til og fra-kørselsvinkler er henholdsvis 30- og 31 grader (én grad bedre), rampevinklen er 26 grader (én grad bedre) – og hældningsvinklen er 35 grader (syv grader bedre).

Vælg din egen kørselsform

Med Dynamic Select kan man vælge flere køremåder – med tryk på en knap, så bilen indstiller sig medforskellig karakteristik fra motor, gearkasse, affjedring, styretøj pus assistentsystemer- f.eks. Eco, Sport, komfort og individuel.

G-mode er ny – og aktiveres automatisk, hvis man f.eks vælger at låse en af bilens differentialer eller går i reduktionsgear.

Bilen står fortsat på en rammekonstruktion, som går den meget stiv i sin konstruktion og derfor perfekt i terrænet, dørhængslerne sidder fortsat udvendigt og reservehjulet sider i sin hjulboks bag på bilen.

Ny G 500 V8

Motorerne er delvist nye – bl.a. G 500 V8 benzinmotor, der klarer cirka ni km/l. Bi-turbo maskinen yder 422 hk og har et moment på 610 Nm ved 2.000-4.750 Nm. Gearkassen er ni trins automatic.

Bilen er 53 mm længere end forgængeren (standard) og 121mm bredere end før, hvilket har givet bedre komfort.

Kofangerne er kraftige og indgår nærmest som en integreret del af bilen og hjulkasserne går den mere rå. Men gennem digitalt design har bilen tabt 170 kg.

Ren luksus inden døre

Den helt store forskel finder vi inden døre med nye, ergonomisk korrekte AGR-sæder med massagefunktion og to 12,3 tommer touchscreens.

Designet af de runde forlygter går igen i ventilationsgrebene. Ellers er instrumenteringen hentet fra både E- og S klasse-modellerne. Overalt er der sat fokus på luksusindretning.

Bilen bygges i Østrig af Magna Steyr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk