Taxikunder i hovedstadsregionen kan se frem til en køreoplevelse ud over det sædvanlige, når 4×48 TaxiNord sætter sin nyanskaffelse i drift i denne uge.
VOTY-dk prøvede den elektriske Testa forleden dag i forbindelse med Årets Bil i Danmark, og den var, udover at være en fantastisk luksusbil – også ekstrem hurtig med accelleration fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og med momentet til stede fra 0 km/t rykker den forbi de fleste ved start.
Prisen på 800.000 kr. uden afgift, som er gældende for elbiler et par år endnu, ville betyde, at bilen med afgifter blev mere en dobbelt så høj.
Kunder vil have grøn transport
”Vi har mange kunder, der efterspørger grøn transport, og derfor har vi naturligvis holdt øje med udviklingen for at finde drivmidler med en grønnere energikilde, der var velegnet til taxikørsel”, fortæller direktør Carsten Aastrup fra 4×48 TaxiNord.
Udfordringen for TaxiNord var at finde en bil, der både var solid, driftssikker, lydløs og på alle måder robust, og som samtidig kunne opfylde krav til komfort, rummelighed og elegance.
Valget faldt på den amerikansk producerede Tesla S, som er en solid men alligevel meget elegant sag på 2,2 tons, der flytter sig lydløst fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder.
450 km på en opladning
Den kører omkring 450 km på en opladning, der indtil videre vil finde sted fra en oplader ved selskabets kontor.
”Vi har længe forsøgt at få politisk opbakning til en offentlig medfinansiering af et forsøg med de store el-drevne biler som taxi’er. Men eftersom det trækker ud med en tilskudsordning, har vi valgt selv at investere hele beløbet på mere end 800.000 kroner, så vi hurtigst muligt kan få de nødvendige erfaringer. Herefter håber vi, at disse erfaringer vil skabe fornyet politisk interesse om el-drevne biler – og en afklaring om fremtidige afgiftsforhold, siger Carsten Aastrup.
Fakta: 4×48 TaxiNord:
Ca. 700 mio. kr. i omsætning
Ca. 3,4 mio. kørte ture – i alt 62,5 mio. kørte kilometer
Danmarks næststørste taxiselskab med lidt over 600 vogne, der hver kører 5.500 ture om året
Alle 1.200 chauffører er startet på ECO-kørekursus i foråret 2013
80 pct. af alle vogne er nu i Energiklasse C eller bedre
CO2-udslippet pr. kørt kilometer er reduceret med næsten 20 pct. siden 2008.
Selskabet vedtog i 2008 en offensiv miljøstrategi med meget klare målsætninger. For at nå målene og for at dokumentere disse, udarbejder man som det eneste taxiselskab et årligt miljøregnskab.
Taxiselskabet var det første til at indføre uniformerede chauffører og et meget stramt designprogram til alle vogne.