186.000 kroner koster den nye elektriske e-UP, som fabrikken også har vist som varebils-prototype. Nu er elbiler i Danmark i hvert fald et par år frem afgiftsfri, så det vidner om den dyre teknologi, som endnu har meget få kunder i Europa.
Prisen er bygget på topmodellen Highline – og det betyder, at den er ca. 30.000 dyrere end den normale benzindrevne Up. Prisen for en kWh er normalt 2,20 kroner, men hos Clever får man en krone tilbage pr. kWh med en ladeboks hjemme – så man kan lade bilen for 23 kroner.
Men e-UP har allerede fået både myndigheder og erhvervs-virksomheder til at vise interesse for den lille elbil – både for at vise det grønne flag og for at have en bil, der er perfekt i bymiljøet.
Fuldt moment fra 0 km/t
Den er lynhurtig ved lyssignalerne på grund af et fuldt moment fra 0 km/t og den støjer ikke.
Importøren har indgået aftale med el-bilsoperatøren Clever om hjemmeopladningsanlæg og adgang til selskabets ladenetværk.
VW byder på otte års garanti på litium-ion batteriet, hvor man også kan skifte enkelte celler ud. Batteriet på 230 kg er placere mellem akslerne og tager ikke plads fra bagagerummet.
Med jævnstrøm kan den lades op på en halv time, med vekselstrøm mellem fire og ni timer med hhv. 2,3 og 3,6 kW og opladning på 80- og 100 pct. Udover samarbejdet med Clever, har SMC indgået aftale med Shell om lydlade-standere på seks tankstationer i Aalborg, Aarhus, Odense, Glostrup, København (city) samt på Amager.
Mini-distribution
VOTY.dk har prøvet den nye e-UP på en halv times rundtur på Nørrebro og i Vangede og finder den lille bil spændende som minidistributionsbil, budbil og bil til at nå til møder rundt om i byen. Den er meget letkørt og nærmest sjov at bevæge sig rundt i. Den kendes fra de øvrige (mange) Up biler i gadebilledet på sit særlige LED kørelys i kofangeren.
Den er med sit maksimale drejningsmoment på 210 Nm fra 0 km/t utrolig spændstig i bytrafikken, og når man har lært at bruge den særlige rekuperations-teknik via gearvælgeren, sparer man også masser af energi. Ved at trække/skubbe vælgeren bremser bilen med forskellig styrke – og samler strøm op. Det sker ved at motoren skifter til generatordrift. Samtidig sparer man på bremserne.
Nødbremsefunktion
Bilen har også en ”City-Emergency-Brake” – en nødbremsefunktion, der via en lasersensor i forruden holder øje med trafikken foran i op til 10 meters afstand. Det virker op til 30 km/t og opbygger i en kritisk situation så stort et bremsetryk, at man oftest kan undgå sammenstød.
Bilen er ingen sinke. Dens 82 hk er mere end andre UP-modeller. 12,4 sekunder er den om at nå 100 km/t – men er det kun til 40 km/t man skal, er der tale om få sekunder. Den klarer 130 km/t – men så bruges der også mere strøm. Forbruget i snit skulle være 11,7 kWh.
Rækkevidden på 80-165 km (vinter og sommer), men med en ladestander i hjemmet og måske på jobbet, burde man være sikret. Vil man på ferie, tilbydes man – ifølge Clever – en billig lejebil.
Masser af udstyr
e-UP er som nævnt opbygget på Highline topudstyret, så der følger læderrat, fartpilot, ParkPilot, sædevarme, blå kantsyninger på sæderne (der refererer til VW’s Think Blue program), Climatronic klimaanlæg, elvarme i for og bagruder, kørecomputer samt en bærbar Garmin GPS (Maps & More) med et hav af oplysninger om både bilens tilstand, navigation, ruteplanlægning, mp3 system, håndfri telefon og forbindelse til en smartphone.
Som ekstraudstyr (Car-Net App) kan man betjene mange funktioner i bilen på afstand – bl.a. forvarmning, stop og start af ladning (hvis man har vaskemaskine og TV i stuen kørende samtidig) – og man kan se om dørene er åbne og meget andet.
Kan ikke bruge trailer
Som de fleste elbiler kan man ikke bruge trailer, men det skulle ifølge VW være muligt at montere trækkrog til en cykelholder. Ellers er der også udviklet en særlig tagboks til bilen.
e-UP er starten på Volkswagens e-mobility program i Danmark. Bilen skal hjælpe koncernen til at blive verdens mest miljøvenlige bilfabrik i 2018.
senere følger el-udgaver af bl.a. Golf (2014) og senere Caddy. Sidstnævnte vil virkelig blive interessant med den øgede internethandel. Næste år kommer også plug-in udgaven af Golf.
Konkurrenterne fra Nissan (Leaf) og Renault (Zoe) kan begge fås ombygget til varebil. Renault har desuden deres Kangoo Z.E. varebil, som netop er kommet i en ny udgave.
Fakta VW e-UP:
Motor: Synkronmotor (konstant magnetaktiveret).
Ydelse: 82 hk.
Moment: 210 Nm op til 2.800 omdr.
Gearkasse: 1 trin aut.
Topfart: 130 km/t.
Batteri: 18,7 kWh (litium-ion).
Stik: EU std (Mennekes eller CCS).
Forbrug g/s: 11,7 kWh/100 km.
Ladetid: AD/AC (80/100 pct): 0,5-9 timer.
Opladning: 23 kr. (med Clever ordning).
Startomkostning/Installation: 4.995/9.995 kr.
(ved abonnement eller køb)
Omkostning (abb.) v. 10.000 km/år: 514 kr/md.
(ved 90 pct. opladning hjemme)