Med en rækkevidde på næsten 350 kilometer (WLTP-tal) overgår ingen andre el-varebiler i 1-tons klassen lige nu den nye elektriske Maxus e-Deliver3 fra Kina.

SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), den kinesiske kæmpekoncern, der står bag Maxus, siger selv, at det er fordi bilen er opbygget som el-varebil fra bunden – og ikke som konverteret dieseludgave som konkurrenterne. Det giver alene 200 kg. ekstra lasteevne.

VOTY.dk har prøvet den nye lyn-kineser – venligst udlånt af Maxus forhandler Manniche A/S i Brøndby – og kørte knap 100 kilometer i bilen.

Rimelig god kvalitet

Bilen kører godt, kvaliteten er i ganske rimelig – og så er den let at manøvrere og hurtig, fordi den har et drejningsmoment fra 0 km/t.

Det er især ved lav fart, den er en sprinter, mens det tager cirka 18 sekunder at nå 100 km/t. Topfarten er 120 km/t. Bilen har fartbegrænser og fartpilot – men ikke adaptiv fartpilot.

Vi testede den dog ikke med læs, men tungt læs i elbiler influerer normalt kun på rækkevidden. Man kan også køre med 500 kg. trailer – og det vil også tære på rækkevidden.

Fast affjedret

Affjedringen var uafhængig fortil og med stiv bagaksel – og det havde lidt svært ved at optage ujævnhederne i vejen. Man hører tydelig lyden fra elmotoren som en lille hylen fra en turbine.

En måler i instrumentbrættet viser ”power” ved acceleration og opsamlingen af strøm, når speederen slippes, der er også batterimåler – og man kan tydeligt se, hvor mange kilometer, der er tilbage. Ved at trykke på en ECO-knap får man bl.a. 20 km. ekstra.

Ladningen foregår via en klap i fronten – både med normal ladning og hurtigladning. Opladning via vekselstrøm tager otte timer, med jævnstrøm i hurtigleder lader man 80 pct. på 45 minutter.

Tænde og slukke for varmen

Det var lidt køligt i vejret, da vi kørte i bilen – så vi måtte tænde for varmen. Men til gengæld blev kabinen hurtig meget varm.

Derfor måtte vi hele tiden tænde og slukke for kabinevarmen via en kontakt. Bilen har ellers air condition.

Bilen samlede også bremseenergi op under kørslen (rekuperation) – men ikke så kraftigt, som vi har oplevet i andre biler, hvor man kan køre på speederen alene. Her er der to tempi – den kraftigste M samt K.

Bedre gensalgsværdi

Vores testbil var udgaven med stort batteri på 52,5 kWh i lang udgave med 6,3 kubikmeter varerum til 260.000 kr.

Billigste, korte udgave på 4,8 kubikmeter varerum med lille batteri på 35 kWh koster 200.000 kr.

”Det er udgaven med 52,5 kWh, som vi har solgt flest af – ikke mindst fordi gensalgsprisen vil være bedre end den mindre udgave,” fortæller salgsansvarlig for varebiler hos Manniche A/S, Percy Noel Ademé.

Fin sædekomfort

Man sidder godt i det næsten sportsagtige sæde, der byder på fin støtte – med varme – og har armlæn. Vi var glade for bilens bakkamera og p-sensor bag.

I Danmark har bilerne topudstyr – men man kan kun få bilen med to sæder, hvor man i England kan få den med tre sæder ved at bestille den med elektrisk håndbremse, hvor standard er traditionel håndbremse mellem sæderne. Den elektriske håndbremse kan fås – men ikke de tre sæder.

Læderrat er standard

Udstyret i testbilen var bl.a. læderrat med flad bund (der dog kun kunne indstilles lodret), 12 volt stik, usb stik, dæktrykssensor, DAB+ radio, el-sidespejle med varme og passager airbag.

Dertil 7 tommer informations-touchscreen – dog uden navigation – og pæn farvedifferentiering i kabinen. Bilen har indfarvede kofangere.

Frontklappen er løs

Varerummet på 6,3 kubikmeter har seks fastgørelses-kroge, men mærkeligt nok ingen helt fremme ved kabineadskillelsen. Bagdørene åbner 180 grader og der er en enkelt skydedør.

En pudsig detalje er, at frontklappen er løs, når man åbner den. Pludselig står man med den i øvrigt meget lette klap i hænderne. Men den er let at sætte på igen.

Norsk importselskab

Det er det norske selskab RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, der står for importen til hele Norden.

Selskabet har ansat Steffen Vilstrup, tidligere regionchef for Fiat i Danmark (FCA Danmark), som Country Manager for Maxus i Danmark.

Øget efterspørgsel

”Interessen for elbiler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning,” siger Steffen Vilstrup.

Fremover forventes øgning i efterspørgslen på elbiler, da eksempelvis virksomheder, der ønsker at byde ind på offentlige udbud, vil modtage krav om en grøn profil, hvilket elbiler kan leve op.

EU er ikke de hurtigste til at stille krav om elbiler til distribution i byer, men de mange byer i Europa, der har meldt ud, at de vil kræve grøn transport, vil i hvert fald betyde, at de f.eks. kan vælge kun at få kontrakter med transportfirmaer, der har el-varebiler og lignende grønne køretøjer – der f.eks. kører på brint- eller biogas.

Hurtig levering

e-Deliver3 er en succes i Norden, hvor 1.400 biler er solgt i dag – i Danmark var målsætningen for 2020-2021 i første omgang 350 biler, men det er man langt forbi. De første 50 biler er leveret.

”Vi kan hurtigt levere biler, for vi kan trække på alle biler, der ikke er solgt – uanset hvor de står i Norden, Og leveringstiden kommer ikke over fem uger – for der kommer et skib hver 14. dag. Vores varebiler sælger rigtig godt, men salget af de nye topudstyrede MPV el-personbiler har et større potentiale – ikke mindst fordi prisen på 360.000 kroner er lav,” siger Steffen Vilstrup.

Oprindeligt engelsk LDV

RSA, er importør for Maxus i de nordiske lande. Maxus branded er oprindeligt fra Storbritannien – givet til varebilen af samme navn af firmaet LDV i Birmingham – tidligere producent af Leyland varebiler.

Firmaet gik konkurs og blev overtaget af Kinas største bilproducent SAIC, som flyttede LDV Maxus-produktionen til Kina. Maxus er i dag fællesnavnet for alle selskabets modeller.

Den oprindelige LDV Maxus produceres både med el- og dieselmotorer. Diesel-udgaver sælges ikke i Europa, hvor man har fokus på el-varebiler. EV80 sælges både som kassevogn og som ladbil.

Faktaboks Maxus e-Deliver3 lang 52,5 kWh:
El-motor: 122 hk/255 Nm.
Rækkevidde: 342 km (WLTP).
Batteri: Litium-ion 52,5 kWh.
Batterigaranti: 8 år/160.000 km.
Hurtiglader: CCS 45 kW DC jævnstrøm.
Onboard lader: 6 kW AC vekselstrøm.
Topfart: 120 km/t.
Acc. 0-100 km/t: ca. 18 sek.
Bremser: Skiver for og bag.
Vendediameter: 13 m.
Varerumsmål: 2.690 x 1.690 x 1.350 mm.
Mellem hjulkasser: 1.220 mm.
Akselafstand: 3.285 mm.
Varerum: 6,3 kubikmeter.
Mål sidedøre: 1.006 x 1.440 mm
Nyttelast: 970 kg.
Trailervægt: 500 kg.
Tagvægt: 100 kg.
Totalvægt: 2.630 kg.
Læssehøjde: 540 mm
Dæk: Wanlo S2026 – 185/65 R 15.
Garanti: 5 år/100.000 km.
Pris testbil ekskl. moms: 259.900 kr.
Pris e-Deliver3 fra: 199.900 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk