Allerede på IAA messen sidste efterår viste MAN sine nye TG-lastbiler – men nu er de nye Euro 6 udgaver klar til salg, og de første biler er leveret til kunder i Danmark.

En karavane er også sat i gang herhjemme, så det er tid til at prøve bilerne.

VOTY.dk har prøvet de nye modeller ved MAN’s hovedsæde i München, hvor der var udlagt flere strækninger til at teste de nye lastbiler.

Ikke dumt at investere i fremtiden
Euro 6 emissionskravene for lastbiler træder i kraft ved årsskiftet, men selv om mange vognmænd prøver at få nogle af de udgående Euro 5 biler, så er det aldrig dumt at investere i fremtiden.

Ganske vist betyder Euro 6 også mindre nyttelast fordi efterbehandlings-systemerne vejer 190 kg ekstra – og det har også betydet, at der er ”stjålet” 180 liter af tanken på en trækker.

Euro 6 bliver dyrere – i Tyskland tales der om 15.000 Euro ekstra, det vil sige lidt over 100.000 kroner, men så får man også lidt bedre brændstoføkonomi og yder sig til et bedre miljø.

Lavere støjniveau
Det første, som man bag rattet opdager, er det meget lavere støjniveau.

Vi prøvede biler med 480 og 440 hk – er her er det udtalt. Det er også lettere at køre bilerne, og igangsætning foregår blødere og meget behageligt – selv med knap 40 tons totalvægt på testbilerne.

Mange vil måske synes, at der er for lidt med nyheder – eksempelvis er instrumenteringen stort set genbrug, når man ser bort fra en anden GPS-skærm – samt  integreret betjening af rensning af partikelfilter og tilkobling af nødbremse-assistent  (lov i 2014) på instrumentbrættets betjeningspanel.

Vigtigt med bedre køling
Det er da også teknikken, der er gjort mest ud af. Det er ingen billig fornøjelse at udvikle Euro 6 motorer.

Forskellen ses på fronten med de meget store og åbne kølere, som måske virker lidt råt. Til gengæld er der en ny kølergrill med stor kromflade og anvendelse af den gamle løve, som var kendt på fortidens Büssing køretøjer. Selve MAN-bogstaverne står også både  store og forkromede.

D26 motor er basis
Basis er MAN’s D26 maskine, og man har valgt ikke at benytte variabel turbo-geometri, men dobbelt turbolader og mellemkøler.

Der er 12,42 liter til rådighed – og der er 2.100 Nm til rådighed ved 930 omdrejninger – bedre end tidligere Euro 5 og EEV motorer.

Mange vil måske finde, at der ikke er tilstrækkelig med appel, når man går til stålet i en 440 hestes udgave – men bor man i et bakket område, er 480’eren mere på sin plads. Testområdet udenfor München gav i hvert fald bedre mulighed for at prøve forskellen på de to motorer.

Meget sikkerhedsudstyr
Et stort plus er ZF’s automat-gearkasse AS-Tronic, der skifter silkeblødt og lynhurtigt.

Testbilerne havde også ”sporassistent”, så man ikke uforvarende kommer væk fra sin bane – og 40 udgaven havde også afstands-regulering, så bilen bremsede ned, hvis man kom for tæt på køretøjet foran. 

Testbilerne havde også retarder, som giver en blød fartnedsættelse uden at bruge og slide bremserne.

Mere komfort i TGM og TGL
Jeg prøvede også de mindre TGM og TGL modeller, hvor det også var et lavere støjniveau, som den udtalte forkskel. Her ar der også automatgear , og også her var det lykkedes for MAN at gøre kørslen blødere.

Hvor interiøret i de tunge biler kun var ændret i mindre målestok, så var interiøret i de små TGL og TGM helt forandret – og mere i en stil som de større modeller.

MAN tilbyder samtidig esc (ESP) som standard bortset fra off road udgaver. Nævnes skal også sporassistent og afstandsregulering, som nu kan fås til TGL og TGM.

Euro 5 og Euro 6 føles ens
Vi prøvede to biler – TGM med 290 hk og TGL med 250 hk, bl.a. meget i bytrafik, og det er fornøjelse at køre med det lave støjniveau og den behagelige igangsætning.

Fælles for alle bilerne er, at man ikke mærker, at man kører i en Euro 6 bil – bortset fra støjniveauet.

Teknik på biler, som vi prøvede:

MAN TGL 12.250 4×2
Motor: D 0836 common rail
Ydelse: 250 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 1.000 Nm. v. 1.200-1.750 omdr.
Gear: MAN TipMatic.
Tank: 180 liter + AdBlue.
Fjedre: Bladfjedre for/luft bag.

MAN TGM 15.290 4×2
Motor: D 0836 common-rail
Ydelse: 290 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 1.500 Nm v. 1.200-1.750 omdr.
Gear: MAN TipMatic.
Tank: 300 liter + AdBlue.
Affjedring: Luft for og bag.
Sikkerhedsudstyr: Xenon lygter.

MAN TGX 18.440 4×2 XXL
Motor: D 2676 common-rail.
Ydelse: 440 hk v. 1.600-1.800 omdr.
Moment: 2.100 Nm v. 930-1.400 omdr.
Gear: MAN TipMatic.
Affjedring: Bladfjedre for/luft bag.
Tank: 2 x 250 liter + AdBlue.
Sikkerhedsudstyr: Xenon lygter, støddæmper kontrol CDC, lufttryk-kontrol TPM, afstandsregulering ACC, sporassistent LGS, nødbremse-system EBA.

MAN TGX 18.480 4×2 XXL
Motor: D2676 common-rail.
Ydelse: 480 hk v. 1.600-1.800 omdr.
Moment: 2.300 Nm. v. 930-1.400 omdr.
Gear: MAN TipMatic.
Affjedring: Luft for og bag,
Tank: 2 x 480 liter + AdBlue.
Sikkerhedsudstyr: Xenon, støddæmperkontrol CDC, lufttryksmåler TPM, sporassistent LGS.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk