MAN får nu en stor varebil på programmet i form af en ny TGE-model. Bilen, der fås fra tre tons, bliver identisk med den kommende  VW Crafter, der ventes på markedet allerede i 2016.

MAN er i dag en del af VW-gruppen, så initiativet fra koncernen er logisk.

Fabrikken er stort set færdigbygget – og produktionen af Crafter i førserie-udgaver så små gået i gang, fortæller pressechef ved VW Nutzfahrzeuge, Andreas Gottwald, til VOTY.dk.

Men den nye TGE bliver MAN Truck & Bus full-range-udbyder af erhvervskøretøjer fra 3 tons transportere og op til de tungeste lastbiler.

Bygges i Polen
Den nye MAN transporterserie er udviklet af Volkswagen Nutzfahrzeuge. De nye modeller produceres sammen med den teknisk tilsvarende Volkswagen Crafter på en nyopført fabrik i Wrzesnia i Polen.

Begge de to mærker forventer, at dette samarbejde vil indebære strategiske fordele i form af at kunne erobre nye kundegrupper. MAN TGE introduceres på IAA 2016 – og bilerne kan leveres fra 2017.

Ifølge Joachim Drees, CEO hos MAN Truck & Bus, har mange MAN-kunder behov for denne køretøjstype.

Nyt forretningsområde
”Med introduktionen af MAN transporterserien, der er positioneret under vores lette MAN TGL lastbilserie, går vi ind på et nyt forretningsområde. Mange af vores kunder, der har tunge lastbiler i vognparken, har også brug for transportere. Dermed bliver MAN TGE et intelligent supplement til vores eksisterende modelprogram. Vi kender vores kunders behov og de brancher, de driver forretning i, og vi kan tilbyde dem biler og opbygningsløsninger, der passer optimalt til deres virksomhed. Den professionelle service og de omfattende tjenesteydelser, som kendes fra vores lastbilforretninger, vil sætte standarden i dette segment, hvilket også vores transporterkunder vil sætte pris på,” siger Joachim Dress.

One-stop-shopping
Dermed vil MAN-kunder, fra transportere op til de tungeste lastbiler, i fremtiden kunne betjene sig af alle MAN’s tjenesteydelser inden for salg og service fra én og samme leverandør. Populært kaldet one-stop-shopping.

Da MAN ikke alene vil tilbyde traditionelle kassevogne, men også levere specialopbygninger til f.eks. anlægsbranchen, kommunalkøretøjer og brandbiler, vil selskabet udbygge sine mangeårige og solide forretningsforbindelser med opbyggerne yderligere.

Samarbejde i 1979
Sidst i 70’erne arbejdede MAN og VW også sammen – og MAN brugte sin egen drivlinje og VW’s LT-førerhus i deres MT-serie – også kendt som G90, der kom frem i 1980. Bilerne var på seks-ni tons (fra 1981 også 10 tons) med 4- og 6 cylindrede motorer mellem 90 og 150 hk. Samarbejdet fortsatte frem til 1993, hvor MAN valgte at benytte en let lastbil fra den opkøbte østrigske Steyr fabrik – med betegnelsen L2000. Den fortsatte frem til 2005, hvor MAN’s nuværende TGL serie så dagens lys.
MAN bliver dermed en ny lastbilproducent, der kan tilbyde store varebiler sammen med lastbiler. Iveco har deres Daily og Mercedes-Benz deres Sprinter. Renault Trucks sælger også deres version af Renault Master, som sælges herhjemme via Volvo Truck Center.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk