Volkswagen har netop meldt ud, at de integrerer deres busser og lastbiler i samme holdingselskab: Truck & Bus GmbH. CEO for Volkswagen A/S, professor Martin Winterkorn, understreger samtidig, at målet er, at de to mærker sammen bliver de største på verdensplan.
Men samtidig lover øverste chef for kommercielle køretøjer hos VW, Andreas Renschler, at de to lastbilmærker vil bevare deres uafhængighed.
Det betyder, at Volkswagen AG overfører deres aktier i Scania AB. I forvejen har VW 75,28 pct. stemme-flertal i MAN SE.
Synerieffekt
Men selv om uafhængigheden bevares, bliver der en synergieffekt mellem selskaberne – bl.a. HR funktioner, udvikling samt indkøb og fælles brug af reservedele. MAN lastbiler skal bl.a. benytte Scanias gearkasser fremover i stedet for gearkasser fra ZF.
Truck & Bus GmbH vil styre og koordinere samarbejdet mellem de tre lastbilselskaber MAN Truck & Bus AG, MAN Latin America og Scania AB. Det vil betyde tættere netværkssamarbejde og hurtigere beslutninger.
Formanden for medarbejderne i Group Works Council hos Volkswagen, Bernd Osterloh, understreger, at man fagligt støtter det nye selskab. En klarere struktur i gruppen øger fleksibiliteten – og styrker medarbejdernes rettigheder. De skal således sidde med til bords i bestyrelsen sammen med aktionærerne – og det er en nyskabelse.
VW varebiler i samarbejde
Osterloh skal bl.a. sidde i bestyrelsen i Truck & Bus GmbH – sammen med endnu en VW kollega samt to repræsentanter for medarbejdere fra både MAN og Scania.
Som producent af lette erhvervskøretøjer vil Volkswagen Nutzfahrzeuge også tage del i den nye integrerede erhvervsbil-gruppe – og skal rapportere ril Andreas Renschler. Men VW Nutzfahrzeuge vil stadig have tætte bånd til VW’s personbilsmærke, hvor der har været store synergieffekter gennem mange år – bl.a. teknisk med fælles motorer og gearkasser (drivliner).