Vi prøvede i sommer den nye MAN lastbilserie med D38 motorer i Spanien – med topmodellen med 640 hk var ikke med dengang.
Det var den på IAA messen i Hannover i september. I første omgang fås den kun som sværgods-trækker – men det er jo også ganske interessant herhjemme for de mange vognmandsforretninger med fokus på sværgodstransport. Senere skulle motoren dog også være tilgængelig til andre fortmål
640 hk motoren har et drejningsmoment på imponerende 3.000 Nm – og det skulle leve op til de flestes behov.
Hybrid-konceptsbil
På IAA messen viste MAN også en hybrid-konceptbil på basis af TGX modellen. Man kan med dette system nøjes med en mindre motor, selv om man skal forcere højder ind imellem. Her hjælper hybrid-systemet, som kendes fra personbiler og varebiler.
Prototypen fra MAN er en D26 med 440 hk og en elmotor på 130 kW.
Fordel i bykørsel
Ideen er , at man sparer brændstof. Selv om hybridteknik især er en fordel i bykørsel, kan man også spare en del brændstof med hybrid til eksportbiler. Systemet samler energi fra opbremsninger, som kan hjælpe til ved accelerationer.
MAN havde desuden en række tekniske nyskabelser så som EfficieltCruise og Efficient Roll med GPS styring af speedpilot og friløb- samt den forbedrede automatgearkasse TipMatic 2 med bl.a. Speed Shifting i de øverste gear, så man ikke mister moment ved kørsel i bakket terræn.
Senest har MAN fået en pris af TÜV – der arbejder i stil med ADAC og DEKRA omkring godkendelser og prøvetagninger. I seneste TÜV rapport har MAN nemlig igen ydet en overbevisende præstation for erhvervskøretøjer 2014, og bliver dermed for tredje år i træk det lastbilmærke, som har gennemgået TÜVs almindelige inspektion med færrest fejl.