Motorerne er stadig noget af det bedste ved en Fiat Ducato – især 130- og 150 hk udgaven, som er noget af det smidigste, man kan finde i denne klasse.  

Det er få store varebiler, der selv med læs trækker rent fra 50 km/t i sjette gear – det betyder virkelig god brændstoføkonomi, når man slipper for hele tiden at bruge lave gear i byområder. I femte gear trækker den fra 40 km/t – og i fjerde fra 30 km/t.

På vejen ligger Ducato stabilt – og krænger mindre end tidligere. Gearskiftet er nu mere letgående og let at betjene på sin plads i instrumentbrættet.

Ravage i mellemklassen
Vi har prøvet den netop lancerede TECH-udgave, som virkelig sælges fordelagtigt. 180.000 kroner plus moms for 130 hk udgaven er billigere end varebilerne i segmentet under den normale mellemklasse, som bl.a. omfatter de to bedst sælgende modeller, Ford Transit Custom og VW Transporter.

Det er tydeligt, at Fiat med TECH vil skabe ravage i mellemklassen. TECH, som i realiteten er en såkaldt L1H1 udgave (lav/kort), er større end konkurrenterne. Men mange vil måske finde den for stor at komme rundt med – selv om den har en meget lille vendediameter.

Den nye Ducato-serie kom på markedet i forsommeren – og opnåede i øvrigt titlen Årets Varebil i Danmark 2014.

Højere kvalitetsnveau
Udover den smidige motor skal bilen roses for den forbedrede kvalitet. Der er ikke knirkelyde og resonanslyde fra karosseriet. Dertil kommer dæk med lav rullemodstand,  gearskifteindikator, og en opgraderet motor. Ducato 2,3 med 130 hk  har et forbrug på 15,6 km/l og et CO2 udslip på 160 g/km. 

Varerummet er stort og regulært og der er en lasteevne på 1.226 kg. Læssehøjden er kun på 49 cm, og vi talte 13 fastgørelseskroge i varerummet. I kabinen er det masser af aflæggeplads – med fire steder i instrument-brættet plus to rum i hver dør samt under sæderne. En vipbar papirholder giver overblik over fakturaer og ordrer.

Fartbegrænser
Fiat Professional har oven i det hele fyldt TECH op med udstyr, der eller er dyrt som ekstraudstyr. Vi kan nævne læderrat, LED-kørelys, elspejle, aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, 5-tommer touch-skærm med bakkamera, Bluetooth og USB-stik.
Dertil polstrede nakkestøtter og sædevarme – samt fartbegrænser. Standard er esc-stabilitetssystem og antispin.

Inden længe vil bilen kunne fås med fabriksmonteret anhængertræk – og dermed også med trailer-stabilitetsstyring.  Trailervægten er i øvrigt solide 2,5 tons med bremser. Til at overvåge belastningen fra godset har bilen en såkaldt Load Adaptive Control.

Høj indstigning
Indstigningen i Ducato er nummeret højere end melemklassens biler – og den er ikke så let at få rundt på en snæver byggeplads som en Transit Custom – selv med den kvikke maskine, som dog støjer lidt mere end de andre i testen her. TECH vender stort set den på en tallerken.

Den nye Ducato er en væsentlig bedre bil end forgængeren – dels på de opgraderede motorer med nye stempler/stempelringe, de nye sæder og nye interiør – og dels på forstærkning af varekasse med bedre hængsler og skinner til skydedørene.

Mere robust er det altafgørende i den nye bilmodel. Men også detaljer som bedre gearskift og bremser, stærkere kobling samt kraftigere foraksel og letvægts bagaksel skal nævnes.

Gennem fem generationer har Fiat Ducato vundet flere internationale priser og solgt i mere end 2,6 millioner eksemplarer siden 1981.

Tekniske data – Fiat Ducato 2,3 MJT 130 hk:
Motor: 2,3 liter turbodiesel.
Ydelse: 130 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.800 omdr.
Gearkasse: 6 trin maniuelt.
Brændstofforbrug g/s: 15,6 km/l.
CO2 udslip: 170 g/km
Halvårlig grøn ejerafgift: 3.290 kr.
Topfart: 155 km/t.
Køreklar vægt: 1.860 kg.
Totalvægt: 3.000 kg.
Lasteevne: 1.226 kg.
Trailervægt m. bremser:  2,5 tons.
Pris: 180.000 kr. plus moms

Standardudstyr i DucatoTECH:
•    Webasto motor/kabinevarmer med timer
•    El-betjente sidespejle med varme
•    Blinklys integreret i sidespejle
•    Skydedør i højre side
•    Fløjdøre bag, uden ruder
•    Heldækkende adskillelse uden rude
•    Højdejusterbart førersæde med armlæn og lændestøtte
•    Varme i førersæde
•    Dybdejusterbart rat
•    Nedklappelig sæderyg på midtersæde
•    Aflåseligt handskerum
•    Servotronic
•    Cigartænder, 12V stik og askebæger
•    El-betjente sideruder
•    Centrallås med fjernbetjening
•    Radio med Bluetooth (5″ touchskærm)
•    Førerairbag
•    ABS bremser med EBD og EPS
•    LED-kørelys
•    Parkeringskamera
•    Fartpilot med begrænser
•    Udvidet instrumentpanel
•    Aircondition

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk