MAN Trucks har altid holdt sig til lastbiler – men det ændrer sig nu, hvor fabrikken introducerer deres første varebil mellem 3.000- og 5.500 kilo – og med trailervægt op til 3.500 kg.
Dermed er er der nu mulighed for ikke mindst vognmandsforretninger at købe deres service- eller følgebil samme sted som deres lastbil.
MAN TGE er bygget på samme nye koncern-fabrik i Polen som VW Crafter, som også vises i Hannover. Begge fås som chassis til opbygning, som dobbelt kabine, som kassevogn og kombi (minibus).
Mange muligheder
Der er mulighed for at vælge op til 18,3 kubikmeter lastrum, og der tilbydes to-liters motorer fra 102 HK til 177 HK. Der er mulighed for at få mange typer sikkerhedssystemer – bl.a. nødbremsesystemet EBA (Emergency Brake Assist), der er standardudstyr.
Programmet, der tidligere begyndte ved 7,5 tons, starter nu ved 3,0 tons tilladt totalvægt. For kunden vil MAN TGE betyde professionel service ofte med åbne værksteder langt ud på aftenen. Sælgerne er vant til at arbejde med lastbilkunder, og kender deres behov.
Med TGE har MAN et modelprogram, der strækker sig fra 3,0 til 250 tons totalvægt – det som man kalde one-stop-shopping.
Opbyggere
Mange års erfaring og et godt samarbejde med opbyggerne er lige så selvfølgeligt som et tæt samarbejde med de enkelte kunder.
Målgrupperne for den ny MAN-transporter er bl.a. logistik- og byggebranchen, men også specifikke krav fra håndværksbranchen og selskaber inden for personbefordring kan opfyldes med det nye, lette MAN-erhvervskøretøj.
Fælles for alle anvendelsesområder er, at den nye MAN TGE brillierer med den laveste TCO (Total Cost of Ownership) eller totaløkonomi, og har bl.a. – sammen med Crafter – klassens laveste luftmodstandsværdi på 0,33, dertil det laveste brændstofforbrug samt lave omkostninger til service og vedligeholdelse.
Fabriksopbygninger
Karrosserityperne strækker sig fra lukkede kassevogne over kombimodeller med sideruder til chassiser med kort førerhus og dobbeltkabine. Sidstnævnte kan også leveres med en lang række fabriksmonterede opbygninger.
Den nye MAN TGE leveres i tre akselafstande, tre taghøjder og tre længder. Længden af kassevognene strækker sig fra 5.983 mm over 6.833 mm og til den 7.388 mm lange MAN TGE med stort overhæng bag. Højderne er på henholdsvis 2.340-, 2.575- og 2.800 mm.
Nyttelasten for 3,5 tons versionen er op mod 1,5 tons.
Alt efter totalvægten leveres bilerne med forhjulstræk, baghjulstræk eller firehjulstræk, og der kan vælges mellem en 6-trins manuel gearkasse og en 8-trins automatgearkasse.
Nye dieselmotorer
MAN TGE er udstyret med en helt ny generation af dieselmotorer. Disse motorer vil sikre lang levetid og høj driftsikkerhed. Motoren på 1.968 ccm leveres i versioner på 102-, 122-, 140- og 177 HK.
Sæderne er i øvrigt betrukket med de samme slidstærke og gennemprøvede stoffer, som MAN benytter i lastbilerne.
Udover nødbremseassistent kommer afstandssensorer, så bilen overvåger afstanden til den forankørende og hjælper med til at forkorte bremselængden. Den integrerede City-nødbremsefunktion bremser automatisk bilen ved lav fart og mindsker dermed en af de hyppigste årsager til uheld, minimerer stilstandstiden og reparationsudgifterne, ligesom den forøger restværdien.
Masser af sikkerhed
Bakassistenten, der fås som ekstraudstyr, letter manøvreringen f.eks., når man skal ud fra en P-bås. Desuden kan man aktivere en påhængs-assistent-funktion ved behov.
Afstandstempomaten sikrer god komfort og høj sikkerhed ved motorvejskørsel.
Træthedsassistenten og multikollisionsbremsen er yderligere sikkerhedsfaktorer – sidstnævnte forhindrer, at bilen kolliderer med andre trafikanter eller forhindringer i tilfælde af en ulykke.
Serviceydelser
Serviceydelserne dækker naturligvis det komplette køretøj, og der kan tegnes fleksible vedligeholdelses- og servicekontrakter. Det hele afrundes med udvidede garantiydelser, mobilitetsgaranti samt en 24-timers nødservice.
En helt ny flådestyringsløsning, der er enestående i transporterbranchen, indsamler og systematiserer en lang række driftsdata, der bearbejdes og præsenteres i en række digitale servicepakker.
Disse tjenester, der giver større værdi, leveres fra fabrikken eller efterfølgende, og de kan f.eks. informere om vedligeholdelsestilstanden og tilgængeligheden for vognparken.
Start produktion i april
Produktionen af den nye MAN TGE begynder i april 2017. Markedsintroduktionen i Tyskland, Østrig og Schweiz samt i Holland sker to måneder senere. I andre europæiske lande leveres den nye MAN i løbet af efteråret 2017.
For Danmark forventes markedsintroduktionen at se ske med premiere på Transport 2017 i Herning – marts 2017 og med efterfølgede salgsstart til september 2017
–