I en undersøgelse blandt 4.400 dømte spritbilister, siger 45 procent, at de ikke vidste, at de kørte spritkørsel. 15 procent af dem blev endda dømt efter at have kørt spritkørsel dagen efter indtagelsen af alkohol. Så det er ikke nok at lade bilen stå efter festen – kør heller ikke dagen efter.

Ikke mindst erhvervschauffører bør tænke sig ekstra godt om – da det jo er deres levebrød og familiens økonomi det samtidig kan gå ud over, når der køres spritkørsel. Men risikoen for at skade andre i trafikken er naturligvis den vigtigste grund til at tænke sig om.
 
Det er som bekendt højsæson for julefrokoster og julehygge med vin, gløgg, øl og brændevin.  Bare et par glas på arbejdspladsen/i virksomheden efter fyraften kan være nok til at man ikke kan køre tilstrækkeligt ædru.

Snakket med generhververe
Undersøgelsen har Rådet for Sikker Trafik fået udarbejdet af regionernes Alkohol, Narko og Trafikkurser i 2014.
 
Alkohol, Narko og Trafikkurserne er for spritbilister, der vil generhverve deres kørekort. På kurserne lærer spritbilisterne blandt andet, hvorfor spritkørsel er farligt samt om forbrændingstider.
 
”Mange tænker ikke over deres promille, hvis de har siddet og hygget sig og fået lidt øl eller vin. De taler mere om, hvor god vinen er –  end hvor høj deres promille måske er. Det kan være svært at mærke, om man har en promille på 0,5 eller 0,7. Det giver problemer, hvis de så bagefter sætter sig bag rattet,” siger Inger Lis Rasmussen, ANT-koordinator i Region Midtjylland.
 
Landsdækkende kontrol
I december gennemfører politiet landsdækkende spritkontrol på vejene. Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden gennemfører sideløbende en kampagne mod spritkørsel med titlen  ”Klar til et pust?”.

Kampagnens budskab er, at hvis man er det mindste i tvivl om sin promille – så bør man lade bilen stå.
 
”Familier bliver hvert år ødelagt på grund af spritulykker på vejene. Derfor er det vigtigt, at man lader bilen stå, hvis man er det mindste i tvivl om sin promille. Det bedste er på forhånd at finde en sikker måde at komme hjem på, så man ikke gør noget, man fortryder næste dag, siger Michelle Laviolette,” seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
 
Fakta om undersøgelsen:
I undersøgelsen fra Alkohol, Narko og Trafik-kurserne i regionerne er cirka 4.400 dømte spritbilister blevet spurgt i løbet af 2014, om de var klar over, at de kørte spritkørsel, da de blev stoppet. Desuden er spritbilisterne blevet spurgt om, i hvilken sammenhæng de kørte – og hvor høj promillen var, da politiet målte den.
 
I hvilken situation kørte du spritkørsel?

I forbindelse med bytur: 35 pct.
Hyggetur: 21 pct.
Dagen derpå: 15 pct.
Til/fra eller på arbejdet: 12 pct.
Andet: 17 pct.

Var du klar over, at du kørte spritkørsel?

Nej: 45 pct.
Ja: 44 pct.
Ikke besvaret: 11 pct.
Hvor høj var din promille, da du blev stoppet?
Promille mellem 0,5 – 1,20: 44 pct.
Promille mellem 1,21 – 1,50: 20 pct.
Promille mellem 1,51 – 2,0: 20 pct.
Promille mellem 2,01 – 2,50: 10 pct.
Promille over 2,50: 3 pct.
Ikke besvaret: 3 pct.
 
Fakta om antal:

Dræbte og alvorligt tilskadekomne i spritulykker 2010-2014, hvor en fører af et motoriseret køretøj har været spirituspåvirket. Fordelt på politikredse (kilde: Vejdirektoratet):
    
Bornholm: 11 tilskadekomne / 1 dræbt.
Fyn: 121 tilskadekomne / 16 dræbt.
Københavns Vestegn: 33 tilskadekomne / 5 dræbt.
København: 53 tilskadekomne / 12 dræbt.
Midt- og vestjylland: 168 tilskadekomne / 27 dræbt.
Midt- og vestsjælland: 101 tilskadekomne / 23 dræbt.
Nordjylland: 138 tilskadekomne / 23 dræbt.
Nordsjælland: 56 tilskadekomne / 9 dræbt.
Syd- og Sønderjylland: 130 tilskadekomne / 18 dræbt.
Sydsjælland og Lolland-Falster: 87 tilskadekomne / 21 dræbt.
Sydøstjylland: 101 tilskadekomne / 14 dræbt.
Østjylland: 86 tilskadekomne / 18 dræbt.
    
I alt: 1.085 tilskadekomne / 187 dræbt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk