MAN var med TGE først til at lancere standard nødbremsesystem i fabriksbyggede varebiler – nu følger VW trop med søstermodellen Crafter, og flere ventes at følge efter.

Det blev slået stort op ved lanceringen af MAN TGE varebilen – at nødbremsesystem er standard. At man alligevel kunne holde prisen under søstermodellen VW Crafter skyldes, at man fjernede bl.a. passagerairbag og fartpilot som standardudstyr.

Men når man nu ikke længere er alene med nødbremsesystem som standardudstyr, lover MAN i Danmark, at man fortsat vil gøre en forskel. Man vil satse meget på bl.a. informationssystemer til vognmænd – og føreruddannelse.

MAN bør roses

MAN bør roses for deres pionér arbejde med at gøre nødbremsesystem standard på varebiler. De har ageret ”isbrydere” for sikkerheden, og man kan forvente, at andre producenter vil følge med.

Den kommende Mercedes-Benz Sprinter ventes også at få det. Og så vil det nok gå stærkt, for branchen forventer ikke, at der går mange år, før nødbremsesystem bliver lovbefalet standardudstyr på varebiler.

Vores test af TGE

Der er med TGE tale om en overbevisende varebil med god trækkraft i den testede 180 hk udgave med 8-trins automatgear. Vi testede den med cirka 800 kg. ballast – og den mærkede man ikke meget til. Heller ikke i kuperet område.

Det er dog ikke samme moment-fornemmelse med de nye 2-liter maskiner som i tidligere 2,5 liters Crafter modeller.

Bl.a. kompenserer automatgearkassen for eventuelt manglende moment. Automatgearet havde en velfungerende kick-down funktion – lynhurtig, men også smidig. Vi mærkede næsten ikke gearskiftene. Vi havde nu heller ikke spændt en tungt lastet trailer bag.

Op til 3,5 tons trailervægt

Trailervægten i testbilen var iøvrigt tre tons, men kan være op mod 3,5 tons. At bilfabrikanter vælger mindre kubik i køretøjer, skyldes ikke mindst de nye Euro 6 miljøkrav til nye motorer.

Ser vi på varekassen i den testede TGE, var der monteret Sortimo beskyttelsesplader på siderne og i vognbunden – og 10 kraftige fastgørelsesøjer var bibeholdt. Vi skal fremhæve trinbrætter og håndtag til at lette indstigning i varerummet.

Man er hurtig dus med bilen, og så er støjniveauet meget lavt, især hvis man bl.a. sammenligner med den forrige VW Crafter.

Kraftig linjevogter

Udsynet er også klassens bedste. Man skulle måske vænne sig til den kraftige ”Lane Departure Warning” funktion, hvor bilen nærmest blev holdt væk fra midterlinjen.

I kabinen finder man rigtig godt plads, gode aflæggemuligheder, god komfort med flere sædetyper og overskuelig instrumentering. Testbilen havde et særligt Ergo Active luftaffjedret sæde med ekstra god støtte. LED lys i varerummet er også standard.

Ud over nødbremsesystem, som selv bremser bilen ved lav fart, havde bilen multi-kollisions-bremse, som sørger for at bilen fortsat bliver bremset ned ved uheld. Også sidevinds-assistent er standard.

Meget ekstraudstyr

Testbilen havde for 73.000 kr. ekstraudstyr – og fra listen skal vi nævne aircondition, multifunktionslæderrat, oliefyr med fjernbetjening, ekstra batteri, otte tommer touchscreen, bakkamera, LED forlygter samt trailer-assist, p-sensorer for og bag og parkerings-assistent.

MAN har som nævnt ikke mindst deres lastbilskunder som de kommende kernekunder, hvor VW har store koncerner og håndværkere som faste kunder med Crafter.

Undersøgelser viser, at vognmænd med MAN lastbiler generelt er glade for deres værksteder, hvor man kan få de nødvendige døgnservice. Ikke noget med at vognmanden får en tid i næste uge – det er nu og her. Og der er god højde på alle værkstedernes porte.

Professionelt netværk

MAN har til gengæld ikke samme dækning herhjemme, når det gælder forhandlere og værksteder, som VW kan prale af. Men her kunne en løsning være servicebiler, der kunne foretage hjemmeservice hos vognmanden.

I øvrigt har 50 pct. af MAN-kunder, der kommer på værkstederne, ikke en aftale i forvejen. For kunderne er det vigtigst, at MAN repræsenterer et professionelt netværk. Alene det kan tiltrække nye kunder, mener MAN.

Hvor mange varebilskunder anser den nye MAN TGE for at være en rigtig stor varebil, så er MAN’s normale lastbilskunder vant til at manøvrere rundt med lastbiler på op til 56 tons totalvægt, hvortil kommer endnu tungere specialtransporter. Så det er næsten i legetøjsafdelingen, at TGE befinder sig.

Last Mile-transporter

Med det øgede antal varebiler til at klare ”Last mile” transporter til kunder i byerne – og byernes strengere miljø- og vægtregler – så opfylder den nye TGE netop vognmændenes fremtidige transportbehov i byerne. En elektrisk udgave ventes at følge senere – som søstermodel til eCrafter.

VW gruppen i Tyskland har bygget en helt ny fabrik i Polen til store varebiler – og for at få bedst mulig afkast af investeringen har man valgt både at bygge en VW model og en MAN model på basis af samme bil. Ud over MAN-lastbiler ejer VW gruppen også Scania-lastbiler.

Der er MAN’s første varebil nogensinde. MAN har til dato solgt lastbiler fra 7,5 tons. Men til efteråret bliver den nedre gruppe på 3-5,5 tons med den nye TGE varebil.

Søstermodellen VW Crafter blev iøvrigt  valgt til Van of the Year 2017.

Tekniske data MAN TGE 177 hk:
Motor: 1.968 ccm. med biturbo.
Slagvolumen: To liter.
Ydelse: 177 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR teknik og partikelfilter.
Forbrugssnit: 13,3 km/l
CO2 udslip g/s: 196 g/km.
Gear: 8 trins aut..
Topfart max: 165 km/t.
Sikkerhed: Bl.a. nødbremsesystem og multikollisionsbremse.
Styretøj: Elektromekanisk styretøj.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: Fire skivebremser (ventilerede), esc stabilitetskontrol, ABS.
Trailervægt testbil: Op til 3,5 tons.
Læssehøjde: 570 mm.
Nyttelast: 1.084 kg.
Varerumsmål: 3.450 x 1.380 x 1.726 mm.
Sidedør: 1.311 x 1.822 mm.
Bagdøre: 1.552 x 1.840 mm.
Dæk: Continental Conti Van Contact.
Fabriksgaranti: 2 år.

Pris testbil ekskl. udstyr: 296.500 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk