Nissan har opdateret sin X-Trail SUV Van-model med nye designelementer og bedre plads i varerummet.

Den nye Nissan X-Trail har fået nyt design i front og hæk – og nyt interiør samt LED signaturlys og ditto blinklys samt rektangulære tågelygter fortil og forkromede sidelister.

Der er som nævnt også blevet bedre udnyttelse af varerummet, så der kommer cirka et par hundrede liter mere plads.

Dertil BOSE musikanlæg og nye 19-tommer fælge i den testede Tekna version. Samt naturligvis navigation i den syv-tommers touch-screen.

Copy paste Nissan Rogue

Det er nu ikke fordi, der har været så meget ekstra arbejde i udviklingsafdelingen hos Nissan, for man har ganske enkelt taget mange af de ydre designelementer fra den amerikanske X-Trail, der hedder Rogue.

Samtidig er sikkerheden forbedret med nødbremse med fodgænger-genkendelse, linjevogter.

Men Pro Pilot 1,0-systemet med adaptiv fartpilot, Lane Keep Assist og Trafic Jam Pilot må vente til næste udgave. Dette system kommer først i den nye Leaf – og efterfølgende i det øvrige modelprogram.

Pro Pilot 1,0 på vej

Måske lidt pauvert for en bil i denne prisklasse – på hvide plader over en halv million kroner og som gulplademodel 338.000 kroner plus moms – ikke at have adaptiv fartpilot, men Nissan er først begyndt at frigive Pro Pilot 1,0 fra nu.

Nissan er dog ikke alene med problemet, og man behøver oftest en ændring af bl.a. bilens platform for at få de nyeste sikkerhedssystemer.

Testbilen havde Nissans Xtronig gearkasse, som er et CVT trinløst automatgear. Det virker upåklageligt og gør det behageligt at køre bilen i tæt bytrafik.

Støj ved acceleration

Men typisk for CVT-gearet kører man under acceleration højt op i omdrejninger, og det giver en del støj fra testbilens 2-liter dieselmotor. I marchfart generer støjen dog knap så meget.

Automatgearet betyder også, at der ryger noget af trailervægten. Nemlig fra to tons med manuelt gear til 1.650 kg. med CVT-gearet.

Som Van ville de fleste entreprenører og håndværkere derfor nok vælge den manuelle gearkasse – så vil X-Trail være en fin luksus-arbejdshest.

Aflåseligt geværrum

I den forbindelse skal vi pege på det aflåselige geværrum under varerumsgulvet i Van-udgaven samt håndfri elektrisk bagklap, der betjenes ved at svinge foden ind under kofangeren.

Der er dog ikke lås til handskerummet.

Den 177 hk maskine er ellers ganske hurtig, og det forbundet med relativt gode køreegenskaber for en højbenet SUV model giver en ganske komfortabel rejsebil til de lange stræk.

4×4 til byggepladsen

Testbilen havde firehjulstræk – og det giver bedre vinter-vejgreb og fremkommelighed på løst underlag så som på byggepladser.

Men selv om den hverken har reduktionsgear, spær eller Hill Descent Control, klarer den sig godt i terrænet.

Inden døre får man noget af et udstyrsstykke i hænderne. Velformede el-opvarmede sæder, der indstilles elektrisk, læderrat efter nyeste D-formede design (fladt i bunden).

360 graders Bird View kamera

Nævnes skal også bilens 360 graders Bird-View kamera, der gør parkering til en leg – og som forhindrer skader i terrænet.

Dertil BLIS – Blind Spot system med opdagelse af trafikanter i den blinde vinkel – samt parkeringsassistent og Rear Cross Traffic Alert (advarsel mod tværgående trafik bag bilen) – og det er alt sammen godt, for udsynet bagud til siden kunne være bedre.

Udstyrslisten omfatter desuden 2-zone klimaanlæg, læderindretning, varme i rattet, fartbegrænser og speedpilot, midterboks, stop/start system, nøglefri start, kurvelys, regn- og lyssensor, tågeforlygter, Hill Start assist, Active Ride- og Trace Control samt skiltegenkendelse.

Nissan X-Trail 2,0 dCi 177 Xtronic Tekna 4WD:
Motor: 2 liters turbodiesel (dCi).
Ydelse: 177 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 380 Nm v. 2.000 omdr.
Gearkasse: CVT-trinløst (Xtronic).
Brændstofforbrug: 16,7 km/l.
CO2 udslip: 158 g/km.
Topfart: 196 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 10 sek.
Køreklar vægt: 1.665 kg.
Totalvægt: 2.240 kg.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 1.650 kg.
Dæk: 225/55 R19 (Good-Year.)
Træk: 4×4 (valg imellem 2WD, Auto og Lock.)
Pris Van ekskl. moms: 338.222 kr.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk