Volvo har for nylig lanceret nyeste XC60 SUV bilmodel, som har fået prædikatet ”Verdens sikreste bil” af bl.a. EuroNCAP – og så er den også utrolig komfortabel.
En Volvo signalerer i første omgang sikkerhed – men bilen sender også et signal om, at ejeren er en fornuftig person.
For kinesisk ejede Volvo er stadig en bil, der ikke er særlig pralende, men også byder på en fantastisk komfort med komfortable og sikre sæder. Bilen er meget støjsvag inden døre, men er ganske støjende udenfor bilen.
Standard med firehjulstræk
Der er valgt en 2-liters dieselmotor med 190 hk – den samme basisblok til nærmest alle Volvo-persombiler.
Men med sine 400 Nm opfylder den de flestes behov. Med vægt har den dog ikke samme pondus som konkurrenter med mere kubik.
Og netop trækkraft er vigtig for f.eks. entreprenører og håndværkere – her må der ofte en trailer bagpå med en maskine. Heldigvis har bilen firehjulstræk – så den er i alle henseender super stabil.
Plads til forbedring
Sikkerheden fås ikke bedre i andre biler – selvfølgelig er den med nødbremse og aktiv fartpilot, og bilen sørger for at holde sin bane, hvis du som chauffør er distraheret af noget andet end at køre bil.
Alt sikkerhedsudstyr er dog ikke standard i testbilen – Volvos Pilot Assist program med adaptiv fartpilot samt advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel (Blind Spot Information System) er i dag ekstraudstyr til ca. 16.000 kroner plus moms, og det burde være standard.
XC60 er ikke en racerbil, men til gengæld er man hurtigt dus med den. Den 8-trins automatgear skifter blødt.
12,3 tommer touchscreen
Man skal ikke mindst bemærke bilen kvalitet og komfort – men man skal vænne sig til at finde rundt i den store 12,3 tommer touchscreen, men det er ikke svært at lære.
Bilen er i udstyrsgruppe ”Momentum” – så både den store skærm, head-up display i ruden med hastighed og hastighedsgrænse – samt LED kørelys koster ekstra.
Standard er dog en 9,3 tommer skærm. Head-up display på testbilen kan indstilles efter chaufføren højde – men det er lidt svært at indstille.
De sikreste sæder
Den kører godt, og man nyder super-sæderne, som går frem og griber én –samtidig med at s-selen strammer – hvis man letter på en bakke. Det gælder, hvis man kører af vejen, viser tests hos Volvo.
Skal man køre galt – er det bedre at gøre det i en Volvo. Men det undrer, at der ikke er el-justerbart sæde (for alle indstillinger).
Når man er entreprenør, kører man med trailer – og her vipper krogen selv ud. Det skal bare klikkes på plads. Effektivt – om end at den ikke går i hak af sig selv. Trailervægten er på 2,4 tons.
Flot TJ-ombygning
Testbilen var en Van – og det er en meget flot ombygning – foretaget af TJ Karosseri i Ishøj – inklusive aflåseligt rum i varerumsgulvet. Også handskerummet kan låses.
Bilen er bygget efter nordisk forbillede – med indbydende lyse farver og stor overskuelighed overfor instrumenter.
Der er tilmed navigationsdisplay mellem hovedinstrumenterne, så det er let at finde vej.
–
Faktabox Volvo XC60 D4 Momentum Van:
–
Motor: 4 cyl række turbodiesel
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 190 hk v. 4.250 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Forbrugs-snit: 18,5 km/l.
CO2 udledning: 142 g/km
Topfart: 205 km/t
Acc. 0-100 km/t: 8,4 sek.
Køreklar vægt: 1.971 kg.
Nyttelast: 630 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.400 kg.
Gearkasse: 8 trins automatic.
Varerum: 1.500 liter.
Dæk: 18 tommer lavprofil.
Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS. Esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Træk: 4×4 (AWD).
Pris Van: 458.000 kr. plus moms (testbil).
Modelpris fra: 349.689 kr. plus moms