Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
MAUT fra 7,5 tons 1. oktober

Der er ikke så længe til, at lastbiler fra 7,5 tons også skal betale MAUT, når de kører i Tyskland – og ikke længere kun lastbiler fra 12 tons og opefter.

Det tyske selskab, som indkræver pengene, Toll Collect, opfordrer alle, der bevæger sig i Tyskland med de små lastbiler, at få installeret en såkaldt OBU, On Board Computer, som automatisk registrerer, når man kører på det overordnede tyske vejnet.

OBU’en anbefales af Toll Collect, fordi det er nemmest for alle parter. Vil man ikke have en OBU i køretøjet, kan man også bestille turen på internettet eller på én af de 3.600 toll-terminaler.

Bestil tre dage i forvejen
En billet kan bestilles tre dage i forvejen. Men er der f.eks. vejarbejde og en vej spærres, så man må køre en omvej, og så skal hele turen genbestilles med den nye rute.

Toll Collect forklarer, at det er let at kode en OBU med antallet af de aksler, som man kører med – resten klarer bilens OBU automatisk. Alle data, som behøves for toll-kalkulationer gemmes i OBU’en. Lige som med andre lastbiler. Der gemmes bl.a. forureningsklasse (Euro 6 f.eks.).

Specificeret regning
Et kort og en prisliste kan man også aflæse via bilens OBU. Via modtagne GPS signaler kan systemet se, om man kører i et område, hvor der skal betales afgift.

Til sidst kalkulerer OBU’en afgiften og sender det videre til Toll Collect,og alt samles sammen til en månedlig regning, som transportselskabet modtager. Her er hver eneste afgift specificeret, som man kan se, hvor den enkelte lastbil har kørt.

Leave A Reply