Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Varebiler er dåser på hjul

(I samarbejde med Fleet Transport Magazine, Irland)

Ifølge den internationale produkt- og planlægningschef for Nissans varebiler, Andrew Limbert, er varevogne mest af alt dåser på hjul, der bærer rundt på kasser og andre ting.

”De har alle en opgave, for de løser logistikproblemer så som at levere varer, støtte iværksættere, de sikrer mobilitet – og de redder liv, (når de er indrettet som ambulancer),” sagde Limbert i forbindelse med en pressebriefing til juryen bag ”International Van of the Year.”

Også luksusudgaver

Mange chauffører vil måske betakke sig betegnelsen, at de kører rundt i en dåse på hjul, men derfor tilbyder man jo også særlige luksusudgaver og ekstraudstyr, der forsøder tilværelsen for chaufførerne.

Herhjemme vælger mange virksomheder jo også at ombygge en personbil som varebil for at skabe optimal komfort.

På forkant

“Lette erhvervskøretøjer er nationale og lokale helte. De er på forkant med industrien og med forandring – og imødekommer nuværende og fremtidige tendenser, såsom at være selvkørende, med hensyn til connektivity og delt mobilitet – samt elektrifikation og at holde sig på forkant af miljøkravene,” sagde Nissan chefen.

Andrew Limbert forudser, at det igangværende boom i e-handel vil fortsætte væksten i varevognssalget, som i 2025 vil stige med 7,7 pct. i forhold til de to mio. enheder, der blev solgt i hele EU i 2021.

To af de vigtigste varebils-segmenter er på niveau med hinanden på det samlede marked, hvor mellemstore varevogne har 36 pct. og de store versioner på 38 pct. Af det europæiske marked, mens de kompakte typer har en andel på 27 pct.

Kun elektrisk herhjemme

I dag fås varebiler i alle segmenter som eldrevne varianter – udover som diesel- og benzinmodeller.

Men sådan vil det ikke blive ved, er meldingen fra Nissan, der er en del Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen.

For Nissan vil om bare fire år kun tilbyde deres mindste varebil i eludgave. Indtil da både med benzin og el-teknik. I 2030 vil alle Nissan køretøjer være elektrificerede, men i Danmark vil Townstar faktisk kun fås elektrisk.

Andre med tre drivliner

Nissan følger dermed ikke deres alliancepartner Renault, der fortsat vil tilbyde deres varebiler med både el-, benzin- og dieselmotorer.

”All Star” kan man kalde Nissans varebiler, for de store Nissan varebiler bliver også stars – NV300 skal nu hedder Primastar og NV 400 skal hedder Interstar, som de gjorde tidligere. Primastar vil i nær fremtid også tilbydes i eludgave – i lighed med søstermodellen Renault Trafic.

Fabrik afhændet

Nissan er iøvrigt ved at lancere deres nye Townstar minivan som søstermodel til Renault Kangoo og tyske Mercedes-Benz Citan. Forgængeren til Townstar tilbage i tiden hed forresten Kubistar.

Townstar har i en kort periode hedder NV250 – men den nåede aldrig dansk asfalt. NV250 skulle erstatte eNV200 elvarebilen, der fra begyndelsen også kunne fås i dieseludgaven NV200.

eNV200 har haft pæn succes herhjemme – selv om el-varebilssalget har været begrænset i forhold til forbrændingsmotorer. Bilen blev iøvrigt bygget på Nissans kæmpe fabrik i Barcelona, som koncernen har afhændet.Udover eNV200 byggede man pick-up modellen Navara, som ikke længere markedsføres i Europa

Townstar bygges af Renault i Frankrig.

Bredere publikum

Man forventer fra Nissans side, at Townstar med sine to akselafstande vil appellere til et bredere publikum end eNV200.

Townstar Electric har 90 kW/122 hk motor og 45 kWh batteri. Det vandkølede batteri kan hurtiglades med jævnstrøm/DC (80 kW) og oplades med 22 kW. Bilen er 3,3 kubikmeter, fås med kort L1 akselafstand med nyttelast på 600 kg.

Den lange L2 med 4,9 kubikmeter varerum har samme rækkevidde og trailervægt – samt en nyttelast på 800 kg. Begge udgaver rummer to europaller. En bredere skydedør i L2 giver mulighed for en 5-sæders dobbeltkabine-konfiguration.

Nissan DNA

Nissan oplyser en trailervægt på 1.500 kg, men vi kender ikke de danske tal. Rækkevidden er længere end eNV200 – nemlig 300 km,

Den nye Kumiko-kølergrill design adskiller Townstar fra sine franske samarbejdspartnere. Dertil kommer et nyt Nissan-emblem og LED-lys. issan har prøvet at skabe designlighed med den nye Ariya-personbil, selv om den er søstermodel til Kangoo.

Blandt andre detaljer i Townstar kan nævnes 360 graders kamerasystem, opkobling via Nissan Connect-appen og otte tommer touchscreen.

Via Nissan app’en

Forkøling og opvarmning kan udføres eksternt via smartphone-appen – som det var tilfældet i eNV200 – mens de opvarmede sæder og det opvarmede rat hjælper til bedre komfort.

Han nævnte, at der stadig er nogle af de tidligere Primastar- og Interstar-varevogne derude på markedet, og det er i sig selv et godt udgangspunkt.

“De er et godt udgangspunkt med god anerkendelse fra fortiden – og rebrandingen vil igen bringe karakter og personlighed til modelprogrammet,” udtalte Andrew Limbert.

Endelige skal nævnes Nissans mangeårige 5-års/160.000 km garanti – med 8-års garanti på batterilevetiden.