Bilbranchen herhjemme er meget glade i dag – fordi bilafgifterne ændret, så de dyrere biler for ændret beskatning fra 180- til 150 procent.
Alle regnede med, at der ville være kommet en teknisk baseret afgift på biler under den forrige regering – men pengene var der ikke, var forklaringen på løftebruddet.
Den nye regering viser heller ikke mandsmod til at gøre øvelsen – men presset af Liberal Alliance kommer der nu en lettelse af afgifter på dyrere biler over 170.000 kroner.
Sikrere biler
De har været berørt af 180 pct. beskatning – men ifølge den nye finanslov, som regeringen har fået igennem sammen med Liberal Alliance, de Konservative og Dansk Folkeparti, sættes satsen ned til 150 procent.
FDM mener, at det er skridt i den rigtige retning – man mener, det vil gøre nye sikre familiebiler billigere. Men FDM understreger også, at der stadig behov for en grundlæggende afgiftsreform, mener FDM.
”Fordi afgifterne kommer til et niveau, så de kun dækker de negative samfundsomkostninger ved bilismen og ikke som i dag, hvor der reelt er tale om en brandbeskatning af bilejerne,” skriver FDM.
Ikke store besparelser
Det er nu ikke de store besparelser – en bil til godt 300.000 kroner falder kun 15.000 kroner.
Det er ikke meget mere end de rabatter, man kan hente ved at presse forhandleren, når man køber en større bil.
Selvom dagens aftale er et stort første skridt i den rigtige retning, mener FDM, at den ikke er endemålet for en bilafgiftsreform, men blot begyndelsen.
”Så længe vi har en værdibeskatning, vil det stadig betyde, at private ikke bare betaler markant mere i afgift for den samme bil end flådeejere som eksempelvis leasingselskaber. Beskatningen gør også miljø- og sikkerhedsteknologi uforholdsvis dyr,” siger FDM-direktør Thomas Møller Thomsen.
FDM arbejder videre
Derfor vil FDM arbejde videre for ikke bare lavere afgifter, men også en omlægning til teknik i stedet for værdi og gerne i form af en løbende, årlig afgift. Hele den øvelse bliver alt andet lige nemmere jo lavere afgiftssatser, der skal omlægges.
En teknisk afgift vil betyde, at miljørigtige biler – men også varebiler – bliver billigere. Det vil også betyde, at Danmark kan få glæde af de nyeste biltekniske landvindinger. Det kan man se på Euro NCAP tests, hvor det kun er de biler med mest sikkerhedsudstyr, som opnår fem stjerner i crashtest – og de billigste udgaver herhjemme kun opnår måske tre stjerner.
Netop gulpladebiler baseret på personbiler er ofte højt udstyrede, fordi de kun belastes med 30-eller 50 pct. afgift.