(HAMBURG)

Danske karosseri opbyggere kan snart blive ”Van Partnere” med Mercedes-Benz fabrikken. Rundt om i verden har 200 opbyggere allerede en aftale – og næste år kommer Danmark med.

De mange godkendte opbyggere har flere fordele ved at være partner med Mercedes-Benz – bl.a.får man adgang til fabrikkens bodybuilder portal – og allerede indsigt i nye modeller, inden de kommer på markedet.

Man får som Van Partner alle tilgængelige tegninger og informationer samt telematic stillet til rådighed. Endvidere får opbyggeren, der er Van Partner, støtte af Mercedes-Benz i forbindelse med marketing og eftermarkedet.

Først godkendes
Men først skal man som firma godkendes – og ens økonomi som virksomhed skal der siges god for. Desuden bliver produkterne kikket efter i sømmene og der skal være tiltro til produkterne, der skal være en ISO certificering og en bankgaranti. Er man først igennem nåleøjet, når man måske op og bliver VanSolution Partner.

Denne multi-trin godkendelses procedure er helt speciel i branchen, understreger Peter Strobach, der er chef for Mercedes-Benz’ Body Builder Center.

For Mercedes betyder det øget indsigt i en nichebranche – som man kan lære meget af i udviklingen af nye produkter.

Dansk tradition
Herhjemme har vi en tradition for opbyggervirksomheder – og der er en skov af specialister rundt om i landet. På varebilssiden er der især et par store medspillere som Plaugborg og DanLad.

Kunden tager i regel kontakt til forhandleren, der så har kontakten til opbyggerfirmaet, og sammen strikker de bilerne sammen.

Hos Danlad i Ejby på Fyn ser man frem til at tale med Mercedes-Benz. Man har allerede en godkendelse fra VW – så man stoler på sine produkters kvalitet.

Top-finish hos Danlad
”Vores finish er bedre end mange udenlandske konkurrenters, så vi har det fint med kontrol.  I år har vi bygget på mange Sprinter chassis’er – og er nok den mest udbredte her hos os i år,” siger salgschef Jack Flakkebjerg, DanLad.

Han tror, at DanLad og Plaugborg tilsammen har 55-65 pct. af markedet – men det vil stige, fordi de små opbyggere får sværere ved at klare kravene. Undtagelsen er nicheproducenter.
”Vi har selv vores egne spilleregler – dels overfor loven, over for producenten af køretøjet samt at vi selv kan stå inde for det, som vi producerer. Alt kan ikke lade sig gøre,” siger Jack Flakkebjerg.

23,6 pct. fremgang
2015 har været et godt år med en fremgang på 23,6 procent, hvor markedet er gået frem med 17 pct. Det har betydet, at der er investeret i 1.000 kvm.

Telthaller, som har betyder 30 pct. mere produktionsplads. At man ikke bygger skyldes en klausul fra staten, der måske vil ekspropriere området en udvidelse af jernbanen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk