Mercedes-Benz har for vane at vække appetitten på en ny lastbil med en stregtegning – det skete med Actros langturs lastbilen, med Arocs entreprenør lastbilen og med Antos distributions-lastbilen.

Nu er fabrikken klar til at løfte sløret for den lette distributions-lastbil Atego, der i den nuværende model har haft sin sejrsgang i Europa.

Den nye Atego lanceres i klassen mellem 6,5 og 16 tons totalvægt med hele syv Euro 6 Blue Efficiency motorer på syv liter mellem 156 og 229 hk – med langt bedre brændstof-økonomi end tidligere.

NOx reduktion på 90 pct.
Powershift 3 automat-gearkassen har otte trin og fås for motorer mellem 238 og 299 hk. Alle blandt de reneste motorer på markedet, hvor NOx’erne er reduceret med 90 pct.

Samtidig kommer bilen med Stability Control Assist (ESP), som holder bilen på ret kurs. Dertil magnet retarder, der mindsker slitage på bremserne og sikrer øget støtte til motorbremse – samt  ny affjedring, der sikrer bedre køreegenskaber.

Ny førerhus indretning
Atego har helt ny førerhus-indretning med nyt layout og bedre ergonomi – endda med tilbud om fire varianter.

For at klare Euro 6 emission krav er der både EGR recirkuleringssystem og SCR katalysator reduktionssystem med Ad Blue tilsætning, der dog er sænket med 50 pct. i forhold til Euro 5 udgaven af den nuværende Atego.

Nævnes skal også en ny to-trins motorbremse på 300 kW til den 6-cylindrede motor, skivebremser for og bag, en 650 Nm magnet retarder, mulighed for LED kørelys.

Ny instrumentering
Indvendigt er der kommet helt ny instrumentering, integrerede nakkestøtter og armlæn på sæderne, isoleret madras med syv lag på sæderne i biler med sovekabine – og et helt nyt elektronik system.

Der er også chassis-forbedringer med ny affjedring bagtil og placering af førerhuset, nyt styretøj og serviceintervaller op til 120.000 km.

Atego kommer i 42 udgaver – bl.a. med tre længder på førerhuse, 4×4-systemer og flere akselafstande.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk