(BILBAO)
Hos den danske importør, Mercedes-Benz Danmark arrangerer man lige nu oktober-fest arrangementer for kunderne rundt om i hele landet for at fejre den nye Vito lancering.
Og meldingen er allerede klar: De er imponerede over den finish, som bilen udstråler – for ikke at tale om det imponerende sikkerhedsniveau, som bilen har arvet fra storebror Sprinter – og fra store dele af personbilsmodellerne.
En ekstra test
Vi har allerede prøvet flere af udgaverne i forbindelse med verdenspremieren i sommer i Berlin – og fik ved en test mellem Bilbao i Baskerlandet og fabrikken i Vitoria endnu en mulighed for at teste et par udgaver.
Vejret var elendigt – så vi kan kun gentage meldingen fra i sommer. Topkvaliteten i Vito er svær at komme uden om. Men prislisten er også i den tune ende. Men – fortvivl ikke, for ydelserne hos leasingselskaberne er rimelige, fordi bilen har en tårnhøj gensalgsværdi.
Så selv om der står mere end 220.000 på prissedlen på en 136 hk 114 CDI-udgave med 163 hk – så er totaløkonomien på plads. Herhjemme har vi kort prøvet en CDI 114 med 2,1 liter dobbelt –turbo udgave, hvor alene 19 tommer dæk og fælge kostede 22.000 kroner – men det går ud over komforten.
Billigere basisudgave
Kostprisen på bilerne er generelt steget 10 pct. på den officelle prisliste – men basisudgaven på 88 hk, som er basisudgave, er billigere end den billigste udgave tidligere.
Vi har endnu ikke prøvet denne udgave, men kun 111 CDI udgaven med 114 hk. God nok til dansk bykørsel – men for sløv til kørsel over længere afstande. Mercedes lover også 64 pct. lavere service-omkostninger.
1,6 liters motoren i de mindste forhjulstrukne udgaver er udviklet sammen med Renault og var lige svage nok i det kuperede nordspanske terræn – men sikkert fine for de fleste herhjemme. 2,1 liters turbo motorerne er fortsat de bedste i krævende terræn.
Ingen I-pad-holder
Vi spurgte Mercedes folkene, hvor de ikke som de fleste konkurrenter har indført en holder til I-pad – med hos Mercedes vil man have folk til at køre ind til siden, hvis de skal ringe eller arbejde med data. Svaret var, at der ikke vil komme en sådan i-Pad holder – skal man ringe, må man køre ind til siden.
E-Cell udgaven af Vito i den tidligere udgave er endnu ikke indført i den nye model – men lidt presset indrømmede udviklingschef Jürgen Löw, at den nye el-teknik, som netop er præsenteret til B-klasse modellen, godt kunne være en mulig løsning på den el-udgave af den nye Vito, som dukker op senere.
Den nye teknik sikrer en rækkevidde på 230 km – som den gamle E-Cell savnede. Her er der 100 km mere at gøre godt med. Med hurtig opladning kører man igen efter tre timer. På bilmessen i Paris var der premiere på 4×4 teknikken i personbilsudgaven V-Clas. Systemet dukker op i Vito næste år.
Højt sikkerhedsniveau
Vito har klart en masse fordel i forhold til tidligere – og i forhold til mange konkurrenter: Det tårnhøje kvalitetsniveau. Læg dertil en række sikkerheds-aptioner, som ingen andre matcher – bl.a. det adaptive esc—system (ESP) og ”Sidewind Assist”, som Vito har arvet af storebror Sprinter – og som betyder, at bilen opfanger pludselig sidevind, som man oplever på broer og ved overhaling af lastbiler. Det er standard. Andre sikkerhedsdetaljer er samlet i pakker.
Dertil kommer linjevogter, advarsel om biler i den blinde vinkel (BLIS), aktiv parkering, bakkamera – som hjælper chaufføren til at bakke tæt på traileren ved tilkobling, afstandsregulering, advarsel mod kollision – og en optimal sikkerhed for bløde trafikanter gennem en særlig blød og buet front.
Fint vejgreb – til den faste side
Køregenskaberne var fornemme – til den faste side – men fint for lidt sporty kørsel. Styretøjet er elektro-mekanisk – det vil sige, at man ved parkering ikke mærker modstand i rattet, mens men ved højere fart mærker en tungere styring med øget præcition.
Man sidder godt bag rattet. Man kan strække venstre fod under kørslen, førersædet og nakkestøtte giver tæt på optimal støtte- og det lille sporty rat ligger godt i hånden. I testbilerne var det af læder – det er nok ekstraudstyr hjemme.
I testforløbet i Spanien nåede vi ikke 7G-Tronic Plus automatgearkassen – men vi prøvede det kort ved den første test i sommer i Berlin – og det er virkelig rart at køre med. Sammen med topmodellen med 190 hk opfylder bilen nu de kommende Euro 6 standarder, der træder i kraft i 2016.
Faktaboks Vito 111 CDI:
Motor: 4 cyl. turbodiesel
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 114 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.500 – 2.500 omdr.
Miljø: Euro 5b (Forberedt for Euro 6).
Acc. 0-100 km/t: 14,4 sek.
Topfart: 169 km/t.
Træk: Forhjul.
Gearkasse testbil: 6 trins man.
Træk i 5/6 gear: 1.100 omdr. – 50/60 km/t.
Ydre mål: 5.140 x 1.928 x 1.911 mm.
Varerum kort l x b x h: 2.433 x 1.685 x 1.408 mm
Mellem hjulkasser: 1.270 mm.
Nyttelast: 1.289 kg.
Anhængervægt m. bremser: 2.000 kg.
Audio: 3,5 tommer skærm/Bluetooth, USB, AUX. Telefon.
Audio-option: Navigation evt. m. flådestyring.