Tyske Mercedes-Benz har nu løftet sløret for deres planer om at bygge en pick-up i 1-tons klassen, som skal sælges i områder som Latinamerika, Australien, Sydafrika og Europa. Men ikke i det vigtige pick-up land USA eller i Asien.

Pick-up biltypen er ikke så populær herhjemme som f.eks. i Sverige, Italien, Irland og Storbritannien – og herhjemme domineres klassen af Toyota Hilux.

“Vores pick-up vil kunne bidrage godt til vores mål for ekspansion.  Vi går ind i dette segment med vores ansete brand identitet med fokus på sikkerhed, komfort, motorer og værdi,” udtaler Dieter Zetsche, bestyrelsesformand i Daimler A.G. og chef for koncernens bildivision.

Globalt salg
En pick-up er det ideelle køretøj for den international udvidelse af fabrikkens  produkter.

”Det er en del af vores ”Mercedes-Benz Vans goes Global” strategi,” siger Volker Mornhinweg, chef for Mercedes-Benz Vans.

Mellemklasse pick-up’s i 1 tons klassen står ved en skillevej. Flere og flere af disse biltyper bruges også til private formål – og såvel private som erhvervskunder efterspørger pick-up’s, som har specifikationer som en personbils.

Første premium brand pick-up
Mercedes-Benz er den første producent i premium-klassen, som følger dette skift i markedet med sin egen pick-up.

Den samme øvelse gennemførte fabrikken for 20 år siden med introduktionen af M-klassen – den første SUV fra en producent i luksus-segmentet. Det viste sig, at M-klassen helt ændrede segmentet.

Det er Volker Mornhinweg og hans Van-division, som skal stå for ansvaret for den nye pick-up. Her har man stor erfaring i udvikling biler, som både anvendes kommercielt og privat – så som henholdsvis Vito og V-klasse i både ægte varebiler og ægte luksus MPV’s.

Opskrift på succes
”Vi kan helt præcist tjene kunder, som kikker sig om efter et køretøj med højt niveau af brugsværdi og samtidig byde på samme sikkerhed, komfort og design som en Mercedes personbil. Vi vil designe den første pick-up fra Mercedes-Benz ud fra denne opskrift til succes,”  siger Volker Mornhinweg.

Mercedes-Benz har dog tidligere indirekte lagt design til en pick-up, som indiske Tata byggede tidligere på basis af 190D-modellen fra 80’erne. Bilen blev bl.a. her i Europa solgt på det italienske marked.

Daimlers interesse for 1-tons pick-up klassen hænger nok også sammen med den succes, som VW har haft med sin Amarok på flere kontinenter. Fords succes med Ranger – bl.a. i Tyskland og på De Britiske Øer spiller nok også en rolle.

Japansk dominans
I generationer har det været de japanske producenter, der har domineret 1-tons pick-up salget i Verden. Det vil sige biler som Mitsubishi L200, Nissan Navara og Toyota Hilux. Mitsubishi har netop vist sin nye L200 på Genève biludstillingen og Nissan følger snart efter med deres nye Navara.

Ford har på Bangkok Motorshow netop løftet sløret for den nye Ford Ranger, som produceres sideløbende med Mazda BT50 pick-up. Næste år kommer Fiat så for første gang med en 1-tons pick-up – bygget i samarbejde med Mitsubishi.

Det amerikanske pick-up marked består af større biler end 1-tons klassen. De mest solgte pick-up modeller i USA er Fords F-serier.

Det danske marked
Herhjemme sælges Toyota Hilux bedst – i 2014 med 193 enheder. Næstbedst blev VW Amarok med 124 enheder. Ford Ranger solgte i 72 enheder, Nissan Navara i 59 enheder og Mitsubishi L200 i 45 enheder.

Helt nyt pick-up mærke herhjemme er Isuzu D-Max, men importen er først ved at komme i gang. To enheder blev indregistreret i fjor til importøren selv (Nellemann Group).

Herhjemme har den danske bilbeskatning i perioder betydet, at importører byggede biler om til pick-up’s for at få dem godkendt som varebiler. Det gjaldt eksempelvis Chevrolet Camaro og Porsche 928.

Danske ombygninger
Man skar i visse tilfælde noget af taget af og satte den bagefter på som en hard top. To eksempler på dette var Nissan Patrol og Range Rover.

Enkelte amerikanske pick-up’s fandt også vej til Danmark midt i 70’erne – mest kendt var Chevrolet El Camino og Ford Ranchero.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk