Scania Danmark har lukket fem værksteder de seneste år – blandt andet fordi behovet for servicesteder har ændret sig.
For en moderne lastbil i dag via GPS samt sine computere og kommunikationsenheder selv kan fortælle, hvor det geografiske behov for service er størst. Og det er ikke altid på kundens adresse.
”En virksomhed kan have købt sine lastbiler i København – men de fleste befinder sig måske løbende på opgaver i Midtjylland. Så er det jo dér, at servicestederne skal være for at yde den bedste service. Vi vil jo gerne være tæt på kunderne – og deres lastbiler,” fortæller hollandske Janko van der Baan – adm. direktør for Scania Danmark.
44 computere i en lastbil
Han vil gerne have et værksted på hvert gadehjørne – men man kan ikke længere nøjes med se på Danmarkskortet for geografisk at vælge placeringen servicesteder. Man skal kontrollere computerne i de mange Scania-biler for at finde de bedste placeringer.
En ny Scania lastbil har 44 små og store computere – og den mest spændende for kommunikation med værksted og kørselsleder er bilens Communicator.
Den fortæller hele tiden værkstedet om bilens ve og vel – og også om behov for service. Herhjemme er der ialt 2.200 Scania lastbiler, der er udstyret med denne Communicator, som sender informationer til Scania – og indirekte til kunden.
Standard siden 2013
Udstyret blev standard i Scania biler i juli 2013, men har kunnet fås som ekstraudstyr siden begyndelsen af 2010.
På den måde kan man på værkstedet planlægge de nødvendige servicebesøg og have reservedelene hjemme – og i god tid før et service meddele vognmanden, at en reparation eller et service skal på kalenderen, så der ikke sker et nedbrud i utide.
Desuden er det også i de geografiske områder, det er vigtigt at have udlejningsbiler stand-by fra Scania Rental.
17 Scania værksteder
I Danmark er der i dag 17 autoriserede Scania værksteder. De privatejede består af fem Nyscan værksteder på Sjælland og fire Stiholt værksteder i Jylland. Resten ejes af Scania Danmark – men ifølge EU reglerne kan alle nedsætte sig som en autoriseret forhandler, hvis man lever op til fabrikkernes krav til bl.a. indretning og udstyr.
Næsten halvdelen af totaludgiften til en lastbil (42 pct.) er lønninger – men ser man bort fra dem, så er 64 pct. af de resterende udgifter brændstof, 21 pct. er til bilen selv – og ni pct. er reparationer (dæk og forsikringer tegner sig for hver tre pct.) Men i dag er det vigtigste for kunden at kender bilens totalomkostninger – på engelsk kendt som Total Cost of Ownership.
”Derfor forsøger vi også hele tiden at vejlede kunderne – bl.a. når det gælder indkøb. Der kan således være meget af spare på brændstoffet, hvis man skifter sin ældre 480 hestes Euro 5 bil ud med en ny 410 hestes Euro 6 bil,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.
Den rigtige lastbil
Scania følger også med i, om man har den rigtige lastbil til en opgave – og om opgaven ændrer sig. Kører bilen nu med mere vægt – ser værkstedet eksempelvis, når akslerne bliver overbelastede. Andre kunder kan pludselig stå med en kraftig V8’er, der nu kun kører med let gods – så kan det være en god idé at skifte bilen ud for at sænke reparations- og brændstofudgifter.
”I Scania organisationen taler vi ikke kun med vores kunder – men også med vores kunders kunder. Dermed kan vi bedre forstå dem – og vi kan så udarbejde de bedste løsningsmodeller for vognmændene. Blandt de virksomheder, vi taler med, er bl.a. IKEA og virksomheder som DB Schenker og DSV,” siger Janko van der Baan.