(WÖRTH)

Gætteri. Det er fællesnævneren for en masse af de profetier, som bl.a. Mercedes-Benz Trucks kom med under deres store konference ”Future Lab” på fabrikken i Wörth ved Karlsruhe her i sommer.

For de, der bestemmer allermest er nemlig politikerne – som jo aldrig melder helt klart ud, hvilke krav til bl.a. emissioner, der vil præge den nærmeste fremtid. De vil have forureningsfri transport og inden alvorlige ulykker.

Derfor er lastbilsproducenter generelt nødt til at ”spille på alle heste” for at gardere sig for ikke at blive hægtet af i konkurrencen.

Mere effektive – og sikrere

Stefan Buchner fra fabrikkens ledelse understregede, at lastbiler dog bliver mere effektive, sikrere og desuden får bedre ydelse – takket været nye teknologier.

Lastbilen bliver mere intelligent, den vil kunne tale med omgivelserne og med andre lastbiler – og den vil også køre selv.

Her taler eksperter dog om at have tålmodighed. Mange siger ligefrem, at vi skal frem mod midt i århundredet, før det bliver normalt. Men de første forsøg er i fuld gang. Inden da vil vi først se en hurtig udvikling af nye drivmidler.

Krav fra København

Det er kun få år siden, at alverdens bilproducenter med få undtagelser skød bl.a. eldrevne varebiler og lastbiler til hjørne med ordene: Det efterspørger vores kunder ikke. Måske ikke – men det gjorde politikerne helt ned til borgmestre i selv mindre byer som f.eks. København.

Der er tale om opbrud indenfor varetransport – og der opstår en masse nye forretningsområder for branchen alene grundet den digitale transformation, som forskningschef indenfor transport og logistik hos Mercedes-Benz Trucks, Steffen Kaup, fortalte.

Vi oplever en forøgelse af godsmængden og øget krav til kortere transporttid og lavere omkostninger – men samtidig et stort pres på infrastrukturen med de flere biler på vejene. Hertil kommer så emissionskravene fra myndighederne. Her forventer kunderne, at producenterne får styr på udfordringerne, som Kaup udtrykte det.

Alternative energier på IAA

I 2030 er kravet, at drivhusgasserne sænkes med 30 pct. i forhold til 2005 værdierne – og det vil kræve alternative drivmidler.

På IAA i Hannover i september vil mange producenter have alternative energier i fokus – allerede nu satser bl.a. Iveco på bio- og naturgas mens man hos Mercedes-Benz også tror på brint og sågar el-drift. Men dog primært til distribution. Men derimod ikke hybridløsninger.

I bytrafik satser Mercedes-Benz på ellastbiler – som i den tætte trafik også kan samle masser af strøm op ved at regenerere bremseenergi.

Masser af e-løsninger

Moderselskabet Daimler har masser af elektriske løsninger – fra den store eActros til eCanter og varebilerne eSprinter og eVito. Små transportenheder vil også være løsningen i bycentre.

eActros er på vej ud til kunderne. Her kører de tre andre allerede i forsøgsøjemed. Mercedes-Benz har også netop vist deres nye Sprinter i brintudgave med brændselsceller.

Brint tankes lige så hurtigt som diesel, brintbiler har lang rækkevidde og brint er enkelt at transportere. Nettet er mere ekstremt tyndt – endnu. I Tyskland ventes det, at der er 400 brint-fyldestationer i 2023.

Diesel mange år endnu

Men som Daimler-chef Dieter Zetsche har udtalt – det varer mange år, før vi ikke har dieselmotorer.

Men alt nyt gemmer sig ikke under motorhjælmen. Forbedret design skal give bedre vindmodstand og lavere forbrug. F.eks. erstattes de store sidespejle med kameraer. Bilernes rat kan udskiftes med joy-stick og instrumenterne udskiftes men en iPad.

Sikkerhedsmæssigt vil vi se computerstyring, som sikrer imod f.eks. højresvingsulykker. Og software opdatering vil ske over skyen. En lastbil har i dag op mod 400 sensorer, som leverer data – men her vil vi oplevere øget effektivitet, sagde Buchner.

Sikkerhed vigtigst

Sikkerheden er dog ifølge Buchner det allervigtigste – og her har man netop lanceret Active Brake Assist 4 med fodgænger-genkendelse.

I fremtiden vil de selvkørende lastbiler sikre et minimalt antal af disse ulykker. I første omgang på motorveje. Det testes allerede med Freightliner Cascada i USA (Freightliner er en del af Daimler.)

Men lastbilernes mere avancerede assistentsystemer er det derfor ikke umuligt indenfor en overskuelig fremtid.

Platooning

Her vil platooning med flere lastbiler bag hinanden være et skridt på vejen. Platooning vil også betyde væsentlig brændstofbesparelse.

Også i kabinen vil de mange betjeningselementer blive ændret, så chaufføren via SmartPhone og iPad lettere kan styre det. Hele indretningen af lastbiler vil blive mere personaliseret – og den vil kunne tages med til den næste lastbil.

Indretningen vil blive mere enkel – men området – the lounge corner – hvor chaufføren skal hvile sig, vil blive designet i chaufførens smag. Øget komfort hænger godt sammen med den selvkørende lastbil.

Men fremtiden bliver spændende – der er ikke langt fra ”Lab” til ”Road”, som Buchner understregede.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk