Seres er det næste kinesiske bilmærke i Danmark, som er klar til salg herhjemme i andet kvartal i år.

Det er ét af Danmarks ældste bilhuse, K. W. Bruun, der hermed introducerer deres tredje kinesiske mærke.

”Vi rider på to heste – og satser både på klassiske europæiske mærker fra Stellantis gruppen og dels på kinesiske mærker,” forklarede informationschef Hanne Langsig Sørensen ved et pressemøde i går.

Store på erhvervsbiler

At det er K. W. Bruun, der henter Seres til landet, er ikke mærkeligt – for K. W. Bruuns andet mærker var Voyah fra bilgiganten Dong Feng – og Dong Feng ejer 20 pct. af Seres, som er blandt Kinas 500 største virksomheder. Seres har europæisk hovedkontor i Holland.

Det første mærke, som den danske bilkoncern hentede hertil, var Hongqi – som ejes af FAW gruppen – en anden af de kinesiske bilgiganter, som sammen med Dong Feng er kæmpe store indenfor last- og varebiler.

Dong Feng viste sine erhvervsbiler på IAA messen i Hannover i 2022 – og Seres havde en stor stand på IAA Mobility messen i München sidste år.

Mainstream model

Den første Seres model på dansk jord bliver Seres 5 – en SUV Coupé. Seres 5 at kommer med to- eller firehjulstræk, batteristørrelse på 80-90 kWh og rækkevidde på mellem 500-530 km.

Ifølge K. W. Bruun er det en mailstream-model og ikke en premium model som Voyah. Seres sælges bl.a. i Norge og Tyskland. Prisen er ikke meldt ud – men et prisgæt er ca. 450.000 kr.

Seres har syv udviklingsafdelinger i verden – bl.a. i Kina, Japan, Tyskland og USA.

Mange nye modeller på vej

Voyah havde premiere herhjemme på elbil-messen i Bella Center sidste år – og salgs- og teknisk træning af forhandlere er netop gennemført før jul forud for salgsstart inden længe.

De tre kinesiske mærker hos K. W. Bruun har allerede meldt ud, at mange nye modeller er på vej – bl.a. både en ny sedan og en ny SUV fra Hongqi.

”Vi lærte på det på den hårde måde med Corona og krigsudbruddet i Ukraine, og det fik os til at se os om efter nye agenturer – og bl.a. chips-mangel har man ikke kendt til i kinesisk bilindustri,” siger Hanne Langsig Sørensen.

Made in China 2025

69 pct. af batteriproduktionen er i dag fra Kina – og her har man produceret batterier for nærmest alle bilproducenter i hele verden fra ”tidernes morgen.”

Så Kina er langt foran Europa med batterier – og satser bl.a. på Solid State batterier – med højere energitæthed, som sikrer, at batteriet kan oplades hurtigere.

Kina har en strategi fra 2015 om produktion i Kina: Made in China 2025 – og den har forbedret kvaliteten på bl.a. biler

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk