(ZADAR)

Ford forventes at lancere deres helt nye Ranger-model i 2023 – men allerede nu kan man få sidste aftapning af den nuværende model i fire specialudgaver, hvor to af dem er på vej til Danmark.

Og der er skruet op for både luksus og udstråling i bilerne, som VOTY.dk har prøvet i et udfordrende terræn i området Paklenica i Kroatien. Et område med bjerge og slugter – og masser af næsten ufremkommelige stier og grusveje.

Anledningen var at teste pick-up køretøjer forud for kåringen af International Pick-up Award 2022 – men vi fik også mulighed for at prøve tre af Fords nyeste Ranger udgaver.

Nummer ét i Europa

Det var opdaterede udgaver af den ustoppelige Raptor udgave, den top-spekkede Stormtrak-udgave – begge med 213 hk og 10 trins automatgear – og den mere arbejdsbaserede Wolftrak udgave med et lidt mindre motor på 170 hk.

Ford er markedsledende i dette segment i Europa – og herhjemme ligger den i toppen af segmentet sammen med Toyotas Hilux serie.

”Salget af pick-up køretøjer er stigende i Europa – og mange vælger en bil som Ranger til deres nye fritidskøretøj mere end arbejdshest,” fortalte presseansvarlige Peter Watt fra Ford under vores testkørsel.

Test i mudder og sand

Bilerne afløser bl.a. Thunder udgaven, der kom i fjor – men teknikken er fortsat en 2-liters bi-turbodiesel motor på 213 hk og 500 Nm.

Vi har prøvet 4×4-bilerne over flere omgange – udover i Kroatien også i vandløb og opkørte og plørede hjulspor i Sverige og Danmark. Samt i Raptor igennem sanddyner i Marokko og mudder i Sverige og Norge. Og det klarede den helt enestående.

I Kroation prøvede vi også Raptors down-hill funktion, hvor man uden at røre pedalerne ruller afslappet ned af selv høje skrænter. Ikke for hurtig og ikke for langsomt. Up Hill sikrer 4-Low indstilling og reduktionsgear de fleste udfordringer.

Dansk test med trailer

Herhjemme har vi testet bilen med trailer, som de fleste kunder til pick-up biler kræver – for en Ranger i Danmark sælges som arbejdshest på gule plader med trækkrog.  Ved maksimal last og trailer sikrer den 10 trins gearkasse er smidig kørsel – som kompensation for det manglende bundtræk (som der var i den tidligere 5-cylindrede udgave af Ranger.)

Vi skal lige nævne, at til og frakørselsvinklerne er 28- og 27 grader – mens rampevinklen er 24-25 grader. Ranger har frihøjde på op til 237 mm.

Reduktionsgear med en udveksling på 2,48:1 sikrer, at man kommer igennem udfordringerne i terrænet. Dertil kan vi anbefale lidt grovmønstrede dæk.

Frækt udstyr

Nyt er bl.a. tagbøjle, ny kølergrill, lædersæder – og en masse nye stafferinger, der er med til at understrege bilernes frække linjer. I gamle dage kaldet en 3M-tuning.

Bilerne til Danmark er den særlige Raptor Special Edition og Stormtrak – og ikke hverken Wolftrak eller den hvasse rally-præparerede MS-RT med bl.a. OZ fælge.

Ford Ranger er ikke kun populær i Europa, hvor seneste tal fra januar til slut september viser, at der er blevet solgt 41.000 enheder. Det gør den igen til markedsleder i segmentet.

Kun en håndfuld

Af de nævnte specialmodellerne kommer der dog kun 4.000 modeller til Europa – og kun en håndfuld til Danmark, hvor pick-up biler mest er kendt som arbejdsheste på gule plader. Det er også kun Raptor- og Stormtrak-versionerne, der er valgt til Danmark.

“Faktisk har fabrikken i Sydafrika meldt udsolgt af de nye pick-up udgaver næsten inden salget er kommet i gang,” siger Hans Schep, general manager Commercial Vehicles, Ford of Europa.

Han peger desuden på, at de fire nye specialudgaver blot gør det endnu mere attraktivt at eje en Ranger.

Mere eftertragtede

”Den nye Ranger Raptor Special Edition tilfører endnu mere dramatik og frækt look til den nye pickup med unikke detaljer indvendigt og udvendigt, hvilket blot gør off-road performance pickup’en endnu mere speciel og eftertragtet,” udtaler Stefan Muenzinger, Manager, Ford Performance i Ford Europa.

Bilerne har også fartstriber – og de forreste trækkroge er røde. Kofangerne, dørhåndtag og signatur Ford-grillen foran på bilen har en mat sort finish i stedet for de udvendige grå detaljer, der ellers er standard på den almindelige Ranger Raptor.

Røde stiklinger

Double Cab kabinen giver pickuppen en mere sporty og rummelig fornemmelse sammen med de røde stiklinger i rattet, omkring instrumentpanelet og i dørene.

De sporty lædersæder er giver vigtig støtte ved off-road kørsel.

Den nye Ranger Stormtrak er baseret på Ranger Wildtrak, men den tilbyder endnu flere komfortfunktioner. Den er tilgængelig som både Double Cab og Rap Cab.

Stafferinger

Bilen har stafferinger på frontklappen og på siderne af bilen, kombineret med 3D Stormtrak-logoer, sorte sidespejle, sort kofanger bag på bilen og sportsbøjle på ladet.

Derudover medfølger en lastdeler og Fords dansk producerede elektriske Power Roller Shutter (rulleladdækken) fra firmaet Mountain Top i Frederikssund. Det er en del af standardudstyret (elektrisk rulleladdækken kun på Double Cab).

3,5 tons på krogen

Ranger modeller har også ca. et tons nyttelastkapacitet og maks anhængervægt på 3.500 kg.
Indvendig har bilen specialdesignede sæder i læder og med Stormtrak-logo.

I kabinen er pickuppens røde farve anvendt på stiklinger på i sæderne, for at gøre designet komplet.

Man kan bestille Ranger Raptor Special Edition og Ranger Stormtrak nu. Priserne begynder fra 294.550 kr.

Faktaboks Ford Ranger Stormtrak:
Motor: 4 cyl. dobbelt turbo. 16V.
Miljø: Euro 6. SCR og EGR. AdBlue.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 213 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Forbrug: ca. 10,7-11,1 km/l.
CO2 udslip: 239 g/km.
Bremser: Skivebremser/esc stabilitetssystem.
Gear: 10 trins automatic.
Træk: 4×4.
Frihøjde: 237 mm.
Ladflade: 1.575 x 1.560 mm.
Mellem hjulkasser: 1.139 mm.
Læssehøjde: 857 mm.
Akselafstand: 3.220 mm.
Til/frakørselsvinkler: 28/27 grader.
Rampevinkel: 24/25 grader.
Skråvinkel: 35 grader.
Vadedybde: 800 mm.
Vendediameter: 12,7 m.
Trailervægt: 3.500 kg.
Max lasteevne/køreklar vægt: 961/2.309 kg.
Totalvægt/Max tilladt vogntogsvægt: 3.270/6.000 kg.
Pris Ranger Stormtrak ekskl. moms: Fra 294.550 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk