Iveco Truck har genskabt deres legendariske 80’er lastbil – TurboStar – i en ny S-Way Special Edition – som en hyldest til fabrikkens gamle slider.

Præsentationen foregik i den forgangne weekend i forbindelse med Italien Gran Prix-Truck Racing arrangementet, som er en del af det europæiske mesterskab ETRC FIA European Truck Racing Championship 2021. Løbet foregik på Misano Adriatico Circuit.

Vi var med dengang i 1984, da Iveco præsenterede deres TurboStar i Strassbourg, hvor vi også prøvede nyheden – som bl.a. indebar kørsel med usynkroniseret Fuller gearkasse.

480 hk V8 motor

Over 50.000 virksomheder og vognmænd købte en TurboStar i 80’erne.

Drivlinen var en topudgaven en 480 hk V8 motor – som i dag vel mere er den meste gængse motorstørrelse for en eksportbil. TurboStar var kendt for sin bundtræk gennem et godt drejningsmoment.

Den særlige S-Way TurboStar har har en 570 hestes Cursor 13 maskine med 12 trins Hi-Tronix gearkasse. Vognen er trimmet med frontspoiler og sideskørter samt LED forlygter. Dertil en masse sikkerhedsudstyr.Vi kan også nævne Ivecos infotainment system.

Mange farver og krom

Der er valgt en to-tonet rød lakering og metalgrå varmer – kombineret med Ivecos klassiske gul/rød/blå striber. Specialmodellen har også en del kromdetaljer – bl.a. bag på førerhuset og under siden – samt på dørhåndtag og på fælgene.

Der er tillige valgt metalindlæg i kølergriull’en og sidespejle samt på et kængurugutter på kofangeren og på en lysbom på taget.

TurboStar modellen har også inspireret Iveco til et ændret interiør – med et moderne snit. Det gælder fløjls-betrækket på sæderne – som holder sig til 80’er looket. Samt krom på handskerumsklappen og de samme grå nuancer plus brug af de gamle logo på sæder, måtter og madrasser.

Fakta om Iveco TurboStar 1984:
Første prototype i 1982 kørte tests på Ivecos testbane i Markbronn ved tyske Ulm, på racerbanen Nardó i italienske Lecce – og vintertest i finske Ivalo. Introduktionen fandt sted i franske Strassbourg.

TurboStar afløste Iveco 190 Turbo og Fiat 170/190-lastbilerne, der var introduceret i henholdsvis 1981 og 1976. TurboStar blev afløst i 1993 af Iveco EuroStar. TurboStar blev bygget i Torino – bortset fra en 240.36 6×2 udgave, som blev produceret i Ulm.

Førerkomfort var i centrum på den nye TurboStar – efter mange interviews af professionelle chauffører – især i 190.38 udgaven med udpræget brug af grå plast – og man udviklede særlige deflektorer på kabinens sider og justerbar tagspoiler til at skabe bedre aerodynamik.

Den første TurboStar-serie inkluderede den 6-cylindrede model 190.33 og senere kom så ”36” udgaven plus V8 versionen 190.42, som blev udvidet med 190.48 senere i T-range modellerne. Luksusudgaven 190.48 med lædersæder blev senere topmodellen.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk