Kia Niro er blevet meget smartere at se på end forgængeren – og efter en uge bag rattet kan vi også melde, at den også er rar at køre i. Og mere behagelig med sin 4-cylindrede motorgang, hvor mange konkurrenter anvender oftest irriterende 3-cylindrede motorer.

Men den er også blevet dyrere end forgængeren – men køber man bilen til jobbet som Van på gule plader, sparer man en del.

Upgade-udgaven koster eksklusive moms cirka 253.500 kroner på gule plader – i 2023. Det er cirka 9.500 kr. mere end i fjor.

Tilskud – endnu

Der er – om end prisen er steget – stadig økonomisk tilskud på plug-in hybridbiler som testbilen.
Efterhånden vil disse tilskud forsvinde til både el- og plug in biler, men politik ønsker man også, at biler, der kører på benzin og diesel, udfases.

Niro i seneste udgave har allerede fået mange roser – bl.a. som finalist i Car of the Year 2023-kåringen – samt fået prisen “Das Goldene Lenkrad” i Tyskland.

Husk at lade op

Kia Niro’s benzinmotor yder 105 hk og bilens elmotor 84,3 hk – og samtidig er der samlet 265 Nm i drejningsmoment.

Samlet er der 183 hk, som giver bilen fine præstationer. Men det kræver, at man lader sin bil op hele tiden.

Uden strøm på systemet falder præstationerne – og mange har valgt at køre på ren benzin på grund af de høje elpriser eller fordi man som bruger uden lader ved bopælen gider at bruge tid at lade op i gadebilledet og vandre hjem til lejligheden – og tilbage igen.

65 km rækkevidde på el

Har man lader, loves en rækkevidde på el på 65 km – og det er nok for de fleste brugere i dagligdagen til at passe jobbet – eller komme til og fra arbejde plus en masse andre gøremål. De 65 km er måske optimistisk og kræver pæn og afdæmpet kørsel.

Kia oplyser desuden en gennemsnitsforbrug på 111,1 km/l i snit efter WLTP metoden – og det er nok lidt optimistisk. Men det giver i så fald et CO2 udslip på officielt 21 gram pr. km.

Ingen racer

Bilen er ingen racer – topfarten opgives til 168 km/t og man når 100 km/t på 9,8 sekunder, men den kører godt og har et godt vejgreb.

Man kan vælge at køre i eco eller sport. Dertil kommer så den smidige 6-trins dobbeltkoblings automat-gearkasse samt manuel gearvalg med skifteplader bag rattet.

Her i vinterperioden er der en enkelt irriterende detalje. Man kan ikke betjene solskærmen med handsker på – der burde være en kant, så man slap for at tage handskerne af hele tiden. Selv om man selvfølgelig kan tænde varmen i rattet.

1.300 kg. trailer

Man kan også bruge en trailer – max 1.300 kg – som mange firmaer har brug for. Men ikke tungere opgaver.

Man er også glad for det ca. 1.350 liter varerum, el-bagklappen – og en indvendig læssekant på kun 80 mm. Udvendigt på 920 mm.

Niro byder også på en fin indretning med gode komfort – i bilen med læderstue og læderrat. Med varme og ventilation i sæder inklusive hukommelse – plus ratvarmen – og Head-Up-Display i testbilen.

En del ekstraudstyr

Vores testbil havde så en del udstyr som elsoltag og diverse udstyrspakker, som vi ikke har taget med i prisen på bilen, for udstyr er individuelt – og som servicebil i firmaet overlæsser man nok ikke bilen med udstyr. Med i én af pakkerne var i øvrigt blindvinkelassistent.

Der var bl.a. nøglefri start, usb-stik (både a og c) elektronisk håndbremse, tagræling, trådløs mobiloplader, 2 zone klimaanlæg og 18 tommer alufælge.

Adaptiv fartpilot

Dertil sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter og blindvinkel-assistent.

Dertil LED forlygter med adaptiv styring af fjernlys, regnsensor, p-sensor, bakkamera, skiltegenkendelse med hastighedsassistent, hill hold og multikollisionsbremse.

Der er kommet en stor touchscreen, som er lettere at finde rundt i end i mange andre nye biler. Kia har sørget for, at en del primære kontakter fortsat er udenfor skærmen.

Fakta Kia Niro phev Upgrade Van:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.580 ccm.
Ydelse samlet: 183 hk v. 5.700 omdr.
Ydelse benzinmotor: 105 hk v. 5.700 omdr.
Moment: 265 Nm v. 4.000 omdr.
Batteripakke: 11,1 kWh.
Rækkevidde: 65 km.
Elmotor: 84,3 hk.
Topfart: 168 km/t.
Acc. 0-10 km/t: 9,6 sek.
Forbrug samlet: 111,1 km/l.
CO2 udladning: 21 g/km.
Bremser: Vent. skiver for, skiver bag. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Køreklar vægt: 1.594 kg.
Nyttelast: 466 kg.
Totalvægt: 2.060 kg.
Varerum: 1.342 liter.
Dæk: Continental Winter Contact 205/45 R 18.
Garanti fabrik: 7 år.
Garanti batteri: 7 år.
Pris ekskl. moms Van: 253.484 kr.
Pris hvide plader: Fra ca. 325.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk