Den nye Citroën Berlingo er netop valgt til Årets Varebil i Danmark 2019 ikke mindst for sit høje sikkerhedsniveau.

Først vandt Citroën Berlingo (sammen med Peugeot Partner og Opel Combo) den internationale Van of the Year titel i Europa – og nu har den også opnået den danske titel Årets Varebil i Danmark, kåret af Danske Motorjournalister.

Vi har prøvet den udgave, som importøren tror er den model, som vil sælge bedst herhjemme – i den lange L2 udgave og med 100 hk HDI dieselmotor og 5-trins manuel gearkasse.

Bykørsel i fjerde gear

Bykørsel kræver brug af fjerde gear – hvor der er trækkraft fra 50 km/t eller 1.250 omdrejninger.

Med læs – vi har prøvet den med 350 kg. ballast – klarer den opgaven tilfredsstillende, men vi har også kørt med samme motor og fuld last, men her skulle gearene bruges flittigt i bakket terræn.

Det går naturligvis ud over brændstofforbruget, når man kører langt med fuld last. Vi testede en 100 hestes udgave på langtur over 2.900 km og kørte 16,7 km/l – efter WLTP tal er gennemsnittet 17,5 km/l.

Markant bedre køreegenskaber

En høj bil som Berlingo krænger mere i sving, men køreegenskaberne i forhold til forgængeren er blevet markant bedre. Nærmest sporty. Udhængene for og bag er også blevet mindre.

Det skyldes en helt ny undervogn, hvor man fortil har brugt EMP2 platformen fra fabrikkens personbiler, mens man delvist har genbrugt platformen for forgængeren.

Det betyder en kombination af skarpere vejgreb og god lastformåen. Bilen laster op til knap 1.000 kg., hvor trailervægten så også er 1.000 kg. Vil man have øget trailervægt, kan man få den op på 1.300 kg, men så vil selve bilen kun kunne laste 650 kg.

Advarsel for overlæs

Her har de gode franskmænd så udviklet en vægtindikator for overlæs, så man advares. Så kan man køre sikrere – og undgå bøder. Der er dog tale om ekstraudstyr.

Systemet virker ved, at en lampe lyser hvidt, når 90 pct. af den tilladte last er opnået – og rødt, hvis den tilladte last er overskredet. Samtidig vises en advarsel i instrumentbrættet.

Testbilen havde plads til tre i kabinen – selv om personen i midten nok ikke skal være for stor. Man sidder som chauffør ret lodret bag rattet, og det ville være rart at kunne strække benene lidt mere – men det er i orden for korte ture.

God aflæggeplads

Sidespejlene er knap så store, men her man kan så tilkøbe et Surround Rear Vision udstyr, så man får en kombination af kameraer bagpå og på højre sidespejle – samt en monitor, hvor bakspejlet normalt er. Man kan også trykke på en knap – så viser monitoren et billede af området på højre side af bilen.

Under passagersædet er der god aflæggeplads, men i det hele taget har fabrikken udviklet en bil med en masse gode rum. Midtersædets ryglæn kan vippes frem, og den hårde plastbelægning på bagsiden kan bruges som underlag.

Varerummet var i testbilen forsynet med en hård plastbelægning til at beskyttelse metallet. Der var skydedør i højre side, asymmetrisk delt bagdør, der kan åbne op til 180 grader – samt 10 stk fastgørelseskroge.

Nødbremsesystem

Den lange L2 udgave måler 4,75 meter i længden med en lastlængde på 2,16 meter og et varerum på 3,9 kubikmeter.

På udstyrslisten kan vi bl.a. nævne elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og 8 tommer stor touchscreen – i testbilen dog uden navigation (man skal bruge Mirror Link). Testbilen havde også Apple Car Play.

Dertil automatisk nødbremse, Hill Start Assist, regnsensor, seks airbags, p-sensorer bag, fartpilot med fartbegrænser og linjevogter.

Toyota klar med firling

Endnu en dealje ved Berlingo og dens to familiemedlemmer Peugeot og Opel er, at det atter er lykkedes designerne at skabe et særskilt DNA for hvert mærke – både ind- og udvendigt.

Første gang var med de større og teknisk identiske Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace-modeller.

Senere i år lancerer Toyota deres udgave af Berlingo/Partner/Combo – men et navn er p.t. ikke meldt ud. Der gættes på Liteace, som Toyota kaldte en kompakt varebil for mange år siden. Bilen skulle blive vist første gang i slutningen af denne måned.

Faktaboks Citroën Berlingo BlueHDI 100 Proffline:
Motor: 4 cyl diesel.
Slagvolumen: 1.5 liter.
Ydelse: 100 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Brændstoføkonomi WLTP g/s: 17,5 km/l.
CO2 udledning: 151 g/km.
Topfart: 174 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,8 sek.
Bremser for og bag: vent. skiver/skiver.
Dæk: 16 tommer Michelin Energy Saver.
AdBlue tank: 17 liter.
Læssehøjde uden læs: 630 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.589/2.370 kg.
Lasteevne/nyttelast: 953/781 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Varerum mål: 2.167 x 1.733 x 1.270 mm.
Mellem hjulkasser: 1.229 mm.
Varerum-volumen: 3,9 kubikmeter.
Bagdøre/mål: 1.087 x 1.196 mm.
Sidedøre/mål: 1.072 x 641 mm
Fastgørelseskroge i varerum: 10 stk.
Pris ekskl. moms: 134.990 kr.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk