MAN har udviklet en ny topmodel af deres TGE varebil, hvor man har taget alle ekstraudstyrspakker med – og har samtidig designet bilen, så den har samme udseende som TGX topmodellen fra lastbilserien – og samme navn: ”Individual Lion-S.”

Vi har prøvet den grå Lion S luksusmodel, som er udviklet som ”Mesters drømmebil.”

Kunden kan desuden bestille meget ekstraudstyr – fordi bilen specialbygges. Lion-S modellen bygges nemlig ikke færdig på den normale fabrik i polske Września, hvor MAN TGE bygges sammen med søstermodellen Volkswagen Crafter.

Rød og sort

Den normale standard TGE bygges først på hovedfabrikken inden turen går til ”MAN Individual’s” specialfabrik i byen Sady – 50 kilometer fra fabrikken i Września.

Den nye fabrik tager sig af at ”finpudse” de store TGE varebiler, så de bliver helt personlige – deraf deres navn MAN TGE Individual Lion S.

Specialudstyret i Lion S udgaven af TGE kan være designelementer som her sorte alufælge, røde bremsekalibre, detaljer på karosseriet i rustfrit stål, lædersæder med broderet udgave af MAN’s løve-logo.

Ekstra for 146.000 kr.

Dertil særlige måtter med røde stiklinger og logo, LED lys i gulvhøjde og i aflæggerum samt ved dørene. Der er Individual S-logo på front og bagende og på siderne af bilen – og der er indfarvede kofangere, sidebeskyttelse og sidespejle. Vi kan også nævne tredelt hækspoiler.

MAN forhandlerne herhjemme har i det forgangne år solgt en håndfuld af disse TGE Lion-S modeller – selv om der alene på vores testbil var ekstraudstyr for 146.103 kroner plus moms.

Det bragte vores test-køretøj op på 502.525 kroner plus moms.

Top luksus-aptering

Kabinen i vores Lion-S var præget af meget luksus – således med vægtaffjedret ergo-komfort kaptajnsstol til chaufføren med to armlæn – og læderrat med varme.

Der var også trinløs indstilling af sæderyggen, lændestøtte og sædedybdeindstilling. Dertil otte tommer touchscreen med navigation.

Lion-S har ikke standard adaptiv fartpilot (ACC) – men det var der i testbilen. Merpris 3.300 kroner.

Meget sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsudstyret omfattede bl.a. front assist med nødbremse, blindvinkelassistent, bakkamera og bakalarm, parkeringssensorer, LED forlygter, lys- og udsynspakke, sidevindsassistent, linjevogter (Lane Assist), viskerrobot, multikollisions-bremse, tågelygter, opvarmede sprinklerdyser til forlygter,
træthedsassistent, indklappelige el-sidespejle med varme og hill holder.

Skiltegenkendelse havde bilen dog ikke.

Udstyret i testbilen var også opdateret med 17 tommer alufælge (i stedet for 16 tommer) med dæktryksovervågning – samt multifunktionsrat i læder, vinterpakke med kraftigere batteri og generator, anhængertræk og forstærkede dørhængsler.

Indrettet af Vankompagniet

I kabinen er der masser af aflæggeplads – inklusive handskerums med lås og aflæggeplads over forruden. Vi skal også nævne to fartgreb på B-søjlen, DAB+ radio samt to usb-c stik og fire 12-volts stik. Dertil ekstra 2-zone Climatronic klimaanlæg og kabinevarmer.

Vi skal også fremhæve Lion-S sidebars (trinbrætter) i aluminium og håndtag til at lette indstigning i varerummet, hvor der var fire LED lys. Testbilen var den høje H3 udgave.

Testbilen havde desuden en indretning med bund og sider – foretaget af opbygger-firmaet Vankompagniet i Roskilde – og der er alligevel bibeholdt 10 fastgørelseskroge i varerummet.

177 hk bi-turbo motor

Teknisk var der dog ikke noget nyt – bilen havde topudgavens 2-liters 177 hk turbodieselmaskine og automatgear.

Men man kan faktisk kombinere Lion-S udstyret med alle motorer og opbygninger, som TGE tilbyder. Ikke kun den testede kassevogn, men også chassisløsninger og mulighed for firehjulstræk.

Langt de fleste af de fem-seks kunder, der havde valgt Lion-S i fjor, har dog valgt den 177 hestes motor. Vi har prøvet den flere gange i forbindelse med andre tests, og den er ganske hurtig.

Spørgsmål om forbrug

Hvis vi ville udnytte de op til 3,5 tons trailervægt, som mange har behov for – ville vi nok savne en maskine med et endnu bedre drejningsmoment end her i 2-liters topmodellen. Trailervægten i testbilen var dog kun 3 tons.

Den mangler lidt bundtræk ved fuld last har vi tidligere erfaret. En kraftig V6’er er dog mere tørstig – med dårligere CO2 tal – og det er nok årsagen til valget af 2-liter motoren og fire cylindre.

Men efter Volkswagen-koncernen (som MAN hører til) er begyndt samarbejde med Ford på varebilssiden, har Amarok pick-up udgaven atter fået 3-liter V6 dieselteknik – og den motor ville jo passe glimrende i en både Volkswagen Crafter og søstermodellen her: MAN TGE – hvis man havde brug for mere bundtræk.

Test uden last

8-trins automatgearet kompenserer dog en del for trækkraften, men det gør så ud over brændstofforbruget, når man kører frisk til. Især med fuld last.

Automatgearet har dog en velfungerende kick-down funktion. Man kan i øvrigt også vælge at bruge manuelle skift – hvis man have endnu bedre præstationer. TGE med 170 hk er nu ret hurtig, og vi mærkede næsten ikke gearskiftene.

Nu var der ikke last i bilen, så vi har ikke kunnet prøve præstationerne ordentligt denne gang. Det har vi dog prøvet i tidligere TGE tests. Køreegenskaberne er dog gode i den forhjulstrukne testbil. Man er hurtig dus med bilen, og så er støjniveauet lavt.

Kraftig linjevogter
Udsynet er også fint, men man skulle måske vænne sig til den kraftige ”Lane Departure Warning” funktion, hvor bilen nærmest blev holdt væk fra midterlinjen.

”Lion-S er typisk en udgave, som ikke købes til store flåder – men derimod typisk af håndværksmestre, af kurérfirmaer og måske af en vognmandsforretning, som ønsker en særlig servicebil,” fortæller Frederik Stub, der er varevognssælger hos MAN Truck & Bus Danmarks afdeling på Avedøre Holme ved København.

Han fortæller, at kunder skrives op på en venteliste – for der bygges ikke ret mange af dem. Men kunderne spørger ikke til prisen, når de bestiller en Lion-S variant.

Sady fabrikken

Fabrikken i Sady nær VW-koncernens Crafter-fabrik i Września har omkring 40 medarbejdere.
Anlægget er på mere end 13.000 kvadratmeter, og her er der omkring 3.300 kvm halareal og omkring 10.000 kvm udendørs plads til rådighed.

Her kan man opbygge bl.a. udrykningskøretøjer og varebiler med specialindretning. Lion S er den første specialmodel fra Sady – og den nye udgave kan bestilles hos forhandlerne nu.

På specialfabrikken i Sady klarer man også konverteringer til passagertransport – TGE Kombi – og alle andre specielle anmodninger fra kunden omkring 9-personers busser – samt kørestolsramper, luftaffjedring, borde, belysning eller aircondition.

15 års MAN erfaring

For varebilerne kan det også være opbygninger og ændringer – såsom læsseramper, advarselslys eller tiplad. Det gælder også akselafstands-ændringer.

”Vores medarbejdere i Sady har i gennemsnit 15 års MAN-erfaring i implementering af særlige buskunde-anmodninger. I produktionen beskæftiger vi blandt andet specialuddannede bilmekanikere, højspændings-elektrikere, møbelpolstrere og tillige en smed,” udtaler chefen for Sady fabrikken, Frederic Jakowatz.
I 2022 blev der bygget cirka 1.200 Individual Lion-S specialmodeller.

Tekniske data MAN TGE 3.180 rwd 177 hk H3:
Motor: 4 cylindre.
Slagvolumen: 1.968 ccm. med biturbo.
Ydelse: 177 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR teknik og partikelfilter.
Forbrugssnit testbil: 10,4 km/l (WLTP).
CO2 udslip g/s: Fra 252 g/km.
Gear: 8 trins aut.
Træk: Forhjulstræk.
Topfart max: 165 km/t.
Styretøj: Elektromekanisk styretøj.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: Fire skivebremser (ventilerede), esc stabilitetskontrol, ABS.
Trailervægt testbil: 3 tons.
Egenvægt med fører/total vogntogsvægt: 2.391/6.000 kg.
Læssehøjde: 570 mm.
Akselafstand: 3.640 mm
Varerumsmål: 3.450 x 1.380 x 1.726 mm.
Sidedør: 1.311 x 1.822 mm.
Bagdøre: 1.552 x 1.840 mm.
Dæk: ContiVanContact Eco 235/60 R17c.
Fabriksgaranti: To år.
MAN TGE Lion-S basis: 431.360 kr. plus moms.
Pris testbil med alt udstyr og udstyrspakker: 502.525 kr. plus moms

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk