Der er slet ingen tvivl om, at ”International Van of the Year 2023” bliver elektrisk. For kandidaterne har alle en elektrisk udgave.

Vinderen bliver kåret under den internationale transportmesse i Hannover i næste måned. Og det bliver 31. gang, prisen uddeles. Første vinder i 1992 var Volkswagen T4.

Elektrisk fra bunden

En enkelt af kandidaterne er endda udviklet fra bunden som el-køretøj – nemlig Volkswagen ID BUZZ Cargo. Endda med 400 km rækkevidde som el-personbilerne fra samme koncern. Drivlinen er da også den samme som f.eks. personbilen ID.4.

ID BUZZ Cargo sælges parallelt med Transporter 6.1 med forbrændingsmotor, men hvor Transporten klarer langturene, er ID.Buzz rettet mod distribution i byen.

Uafhængig affjedring bag

Ford Pro har udviklet deres første el-varebil af nyere dato – den to tons Transit med betegnelsen E-Transit – med op mod 317 km rækkevidde – som også er kandidat til titlen. 2 tons Transit fås også med dieselmotor – men i eludgaven er der bl.a. uafhængig affjedring på bagakslen.

E-Transit er den næste fase af udviklingen af elektrisk mobilitet efter EcoBlue Hybrid Transit, som vandt prisen i 2020.

Tre er sammen

I år deltager Renault med den nye eludgave af Kangoo – sammen med Nissan og Mercedes.  Renault Kangoo vandt Van of the Year prisen i fjor med dieseludgaven – som er kendt for sine Sesam Doors uden B søjle i højre side.

Prisen i fjor blev uddelt på den franske Solutrans messe i Lyon, Frankrig – hvor Kangoo delte prisen med Mercedes-Benz Citan.  Eludgaven Kangoo Z.E. var den én af de første elektriske varebiler i Europa – og fik samme pris i 2012.

Vinder Kangoo E-Tech igen, skal den altså dele prisen med dens elektriske søstre – Nissan Townstar og Mercedes-Benz Citan – med samme elektriske drivline.

To nye Fiat-varebiler

Endelig deltager to af Fiats nye varebiler – Doblò og Scudo – i kåringen med både diesel og elteknik.

Efter indlemmelsen i Stellantis Group, bliver de to biler bygget som søstermodeller til henholdsvis Peugeot Partner/Citroën Berlingo/Opel Combo (og samarbejdspartner Toyotas Proace City) og til Peugeot Expert/Citroën Jumpy/Opel Vivaro (og Toyota Proace).

Særlig ceremoni

IVOTY 2023-eventet foregår ved en særlig ceremoni på H’UP – Hybrid Event Hub – den 19. september, på tærsklen til IAA’s åbningsdag på messen i Hannover.

“Vi beundrer og roser producenterne i varebils-sektoren, som sammen investerer meget i udviklingen af nye, innovative højteknologiske varevogne. De overholder ikke kun markedstendenser, men overholder også de emissionsfrie mål. Da fremtiden er kendt for at være CO2-fri, vil den næste varevogn, der tildeles af denne jury, også være kulstoffri. Det er tredje gang inden for det seneste årti, at vi har tildelt prisen til emissionsfrie lette erhvervskøretøjer,” udtaler Jarlath Sweeney, formand for IVOTY.

Det sker som en kommentar til mangfoldigheden og den tætte konkurrence i år – som den 24 medlemmer store IVOTY-jury skal forholde sig til, når de skal vælge den samlede vinder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk